لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۰۴

ایجاد تشکیلات نظامی طالبان برای مبارزه با قاچاق مواد مخدر در بدخشان


شماری از طالبان در ولایت بدخشان
شماری از طالبان در ولایت بدخشان

طالبان برای مبارزه با قاچاقبران مواد مخدر تشکیلات نظامی را در بدخشان ایجاد کرده اند.

طالبان تایید می کنند که هنوز نیز قاچاق مواد مخدر در امتداد سرحد مشترک افغانستان با کشورهای آسیای مرکزی صورت می گیرد و آنان تشکیلات نظامی را برای مبارزه با آن ایجاد کرده اند.

گزارش های اداره مبارزه با مواد مخدر سازمان ملل متحد نشان میدهد که از بیست سال به اینسو پس از معدن های بدخشان، مواد مخدر دومین منبع تمویل گروه های جنگجو در این ولایت بوده است.

هرچند حال طالبان بر تمامی ولسوالی های ولایت بدخشان تسلط دارند، اما آنان تایید می کنند که هنوز نیز قاچاق مواد مخدر در امتداد سرحد مشترک میان افغانستان و تاجیکستان جریان دارد.

ولایت بدخشان
ولایت بدخشان

نثار احمد احمدی معاون والی طالبان برای ولایت بدخشان به رادیو آزادی گفت، آنان تشکیلات نظامی را برای تامین امنیت بدخشان و مبارزه با قاچاق مواد مخدر ایجاد کرده اند.

آقای احمدی افزود: "از قاچاق مواد مخدر از بدخشان نمی شود انکار کرد، چون ما مرز مشترک داریم و امکان آن وجود دارد. در مورد ایجاد کندک ضربتی در ولایت بدخشان، این کندک تهدیدی به همسایه های افغانستان نیست. ما برای حفاظت از کشور و مردم خود تلاش می کنیم تا سرحدات ما محفوظ باشد."

در سال های اخیر در هفت ولسوالی ولایت بدخشان کوکنار کشت می شد و تریاک به دست آمده از آن به کشورهای همسایه قاچاق شده و قاچاقبران در بدل آن مشروبات الکولی را به افغانستان قاچاق می کردند.

نظر خاتون فعال مدنی در ولایت بدخشان قاچاق مواد مخدر را مشکلی میداند که هنوز نیز دامنگیر باشنده گان ولایت های هم سرحد با آسیای مرکزی است.

وی میگوید، مواد مخدر امنیت این ولایت ها را با مشکل روبرو کرده و بر علاوه اعتیاد مواد مخدر، مشکلات اقتصادی سبب شده تا شماری از جوانان و زنان با قاچاقبران همکاری کنند.

او می‌افزاید: "تاجیکستان، ترکمنستان و ازبیکستان با افغانستان مرز مشترک دارند و قاچاق مواد مخدر در امتداد این سرحد صورت می گیرد. قاچاق مواد مخدر برای مردم افغانستان، به خصوص برای باشنده گان بدخشان یک تهدید کلان اقتصادی و اجتماعی است. قاچاقبران مواد مخدر در این قاچاق تروریست ها، برخی از کارمندان گمرک ها و شماری از زنان از روی مجبوریت دخیل اند."

بدخشان از جمله ۲۲ ولایتی است که در سال های ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ در آن کوکنار کشت شده و مقدار زیاد تریاک بدست آمده از آن در کارخانه های تولید مواد مخدر در همین ولایت پروسس و به هیرویین تبدیل شده است.

please wait

No media source currently available

0:00 0:02:35 0:00
لینک مستقیم

XS
SM
MD
LG