لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۱۶

'اوچا': افغانستان در حال مبدل شدن به بزرگترین مکان بحران بشری در جهان است


یک خانواده در افغانستان
یک خانواده در افغانستان

ادارۀ هماهنگی کمک‌های بشردوستانۀ سازمان ملل متحد در افغانستان یا اوچا می گوید که این کشور به سرعت در حال مبدل شدن به بزرگترین مکان بحران بشری در جهان است.

نادیه ۱۸ ساله که در‌ گوشه یی از کابل زندگی می‌کند می‌گوید، با چالش‌های اقتصادی دست و گریبان است و به نام کمک ها در عمل چیزی به او نرسیده است.

او که از شمال افغانستان به علت جنگ‌ها از چهار ماه گذشته به این سو بی‌جا شده است، تاکنون هیچ نوع کمک دریافت نکرده است.

او می‌گوید: "ما به نام کمک هیچ چیزی ندیده ایم، اعلان می شود که این‌قدر کمک شد، اما که ما نیازمندان اصلی هستیم برای ما کمک صورت نگرفته است."

این تنها نادیه نیست که با این سرنوشت رو به رو است، بلکه به هزاران تن مانند او شب های سختی را در افغانستان صبح می‌کنند.

از سوی دیگر نگرانی‌های سازمان‌های جهانی از بحران انسانی در افغانستان هر روز بیشتر می شودند.

UNOCHA دفتر هماهنگی کمک‌های بشری سازمان ملل متحد به تازه‌گی گفته است، افغانستان به سرعت در حال تبدیل شدن به بزرگترین کشور بحران زده جهان است.

ایزابل موسارد کارلسن رئیس این دفتر در صفحۀ تویترش نوشته است که تا پایان سال روان میلادی بیشتر از ۳ میلیون کودک با با تغذیۀ سوء روبرو خواهند بود.

او افزوده است که از هر دو تن در افغانستان یک آن با قحطی شدید روبرو خواهد شد.

او با نگرانی از این وضعیت گفته است میلیون‌ها تن دیگر در افغانستان به آب، خدمات صحی و سرپناه نیاز جدی خواهند داشت.

در کنار این برنامۀ جهانی غذا یا (WFP) به تازه‌گی خبر می‌هد که در زمستان پیش رو میلیون‌ها افغان با فقر شدید روبرو خواهند بود.

این سازمان در صفحه تویترش نوشته است که ما نمی‌توانیم اجازه دهیم که افغانستان با یک ناکامی جمعی روبرو شود.

در ادامه نگاشته شده است که جامعۀ جهانی باید از مبدل شدن این بحران به یک فاجعه جلوگیری کند.

با در نظر داشت همه این نگرانی‌ها وزارت خارجه امریکا اعلان کرده است که به آسیب دیده‌گان وضعیت روان در افغانستان ۱۴۴ میلیون دالر کمک بشری فرستاده است.

وزارت خارجهٔ ایالات متحده امریکا ناوقت روز پنجشنبه گفته است که این کمک‌ها را به آسیب دیده‌گان بحران اخیر و بی‌جا شدگان داخلی افغان فرستاده خواهند شد.

به اساس معلومات این وزارت، با این کمک‌ها سطح کمک های بشری امریکا در سال ۲۰۲۱ به ۴۷۴ میلیون دالر رسیده است.

یک روز پیش از این بوریس جانسن نخست وزیر بریتانیا گفت که کشورش با افغان‌ها کمک‌های بشری را افزایش خواهد داد، اما طالبان را به رسمیت نخواهند شناخت.

آقای جانسن همین گونه گفت، سال روان بریتانیا کمک هایش را دو برابر ساخته است، اما کاری که نمی‌توانند انجام بدهند این است که طالبان را به رسمیت بشناسند.

طالبان به پیام‌های مان در بارۀ داشته های این گزارش پاسخ ندادند، اما پیش از این بارها گفته اند که به کمک جامعۀ جهانی برای مبارزه با فقر در کشور نیاز دارند.

XS
SM
MD
LG