لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
چهارشنبه ۲۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۵۷

حکومت طالبان خواستار عملی شدن کمک تعهد شده در نشست گروه۲۰ شد


سهیل شاهین از سوی حکومت طالبان به حیث نماینده افغانستان در سازمان ملل متحد معرفی شده است.
سهیل شاهین از سوی حکومت طالبان به حیث نماینده افغانستان در سازمان ملل متحد معرفی شده است.

سهیل شاهین که از سوی حکومت طالبان به عنوان نماینده افغانستان در سازمان ملل متحد نامزد شده، می‌گوید که با فرا رسیدن زمستان، نیاز به کمک‌های بشری بیشتر شده.

شاهین در توییتر نوشته که جامعه جهانی باید به هدف عملی کردن تعهدش برای کمک یک میلیارد یورویی به افغانستان به زود ترین فرصت وارد اقدام شود.

به گفته او، این کمک که در اجلاس گروه ۲۰ برای افغانستان تعهد شده بود، باید در اختیار نیازمندان و خانواده‌های بیجا شده قرار گیرد.

این مقام طالبان همچنان گفته که حکومت شان برای کمک رسانی از سوی نهادهای امداد رسانی با نیازمندان در افغانستان، آماده هر گونه همکاری است.

سهیل شاهین افزوده که این کمک‌ها، به مسئولیت‌ها برای جلوگیری از بحران قحطی و بشری پایان نمی‌دهد.

او از جامعۀ جهانی خواسته تا به تطبیق پروژه های توسعه‌یی در افغانستان که پارسال در نشست ژنیو تعهد سپرده شده بود، اقدام عملی کند.

مقام‌های طالبان در حالی درخواست برای کمک رسانی را افزایش داده اند که اداره هماهنگی کمک‌های بشری سازمان ملل متحد، گفت که افغانستان در حال مبدل شدن به بحرانی‌ترین کشور در جهان قرار دارد.

رئیس این اداره موسوم به اوچا گفته است که در حال حاضر حدود سه میلیون کودک در افغانستان با سوء تغذیه روبه‌رو اند.

برنامه غذایی جهان هم از نگرانی‌ها در آستانۀ زمستان پیشرو در افغانستان سخن می‌گوید و از فقر فزاینده که میلیون‌ها تن را در این کشور تهدید می‌کند، هشدار داده.

سهیل شاهین خواهان آزادی پول‌های منجمد شدۀ بانک مرکزی افغانستان هم شده و گفته از جامعه جهانی درخواست کرده که در آزادی این پول که به باور او به مردم افغانستان تعلق دارد، همکاری کند.

پیش از این سخنگوی وزارت مالیه حکومت طالبان گفته بود که پول‌های منجمد شده در امریکا، مربوط مردم افغانستان است.

احمد ولی حقمل به خبرگزاری رویترز گفته که منجمد ساختن پول‌های افغانستان عمل مخالف قوانین و ارزش‌های بین‌المللی است.

پس از آنکه طالبان در ۲۴ اسد وارد کابل شدند، ایالات متحده نزدیک به نه و نیم میلیارد دالر سرمایه بانک مرکزی افغانستان را منجمد کرد.

وزارت خزانه‌داری امریکا در ۲۷ میزان گفت، تا هنگامی این پول منجمد خواهد ماند که طالبان به وعده های شان برای تامین حقوق بشر به ویژه حقوق زنان، بر اساس توافق فبروری ۲۰۲۰ عمل نکرده باشند.

به گفته معاون وزارت خزانه‌داری ایالات متحده، تحریم‌ها و محدودیت‌ها بر طالبان ادامه خواهد یافت و در عین حال راه ها برای کمک‌های بشری هم جستجو خواهد شد.

XS
SM
MD
LG