لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
دوشنبه ۲۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۴۶

شماری از زنان معترض: طالبان مانع دادخواهی‌ ما در کابل شده اند


دادخواهی و اعتراض زنان در افغانستان.
دادخواهی و اعتراض زنان در افغانستان.

شماری از زنان می‌گویند که طالبان مانع دادخواهی‌شان در کابل شده است.

به ادامۀ دادخواهی و اعتراض زنان در افغانستان، ده‌ها زن که امروز (شنبه، ۸ عقرب) به هدف دادخواهی به جاده‌های کابل برآمده بودند، ادعا می‌کنند که برای شان از سوی طالبان اجازه مظاهره و دادخواهی داده نشد.

این زنان می‌گویند ‌هدف‌شان از این مظاهره، رسیدگی به کودکان گرسنۀ روی جاده، آزاد شدن پول‌های منجمد شده و دادن حق کار و تحصیل به زنان و دختران از سوی طالبان بود.

دو تن از این زنان معترض بدون ذکر نام‌شان به رادیوآزادی گفتند: "ما رفته بودیم که صدای صدها هزار نفر را به گوش جامعه جهانی و ملل متحد برسانیم، اما متاسفانه نشد و برای ما اجازه ندادند."

"ما نتوانستیم تظاهرات مسالمت آمیز بکنیم، حتی ما را با سلاح تهدید کردن و گفتن که اگر شما موبایل تان را بکشید و فیلم برداری کنید شما را یا از بین می‌بریم و یا تلفون‌های تان را می‌شکنیم. بازم همانجا ماندیم و برخی‌ها قرآن تلاوت کردند و این واقعاً یک روز دشوار برای خانم‌های مبارز بود."

شماری از زنان معترض در کابل
شماری از زنان معترض در کابل

این زنان تأکید می‌کنند که طالبان باید به حقوق زنان و دختران توجه کند و جامعۀ جهانی نیز برای حل مشکلات اقتصادی و اعادۀ حقوق زنان و دختران با زنان افغان هم‌صدا شود.

این بار نخست نیست که پس از تسلط طالبان بر افغانستان، زنان دست به تظاهرات زده و برای اعادۀ حقوق‌شان صدا بلند می‌کنند.

پیش از این نیز شماری از زنان فعال در کابل و برخی ولایات به جاده‌ها برآمده و بخاطر تأمین حقوق‌شان صدا بلند کردند که در برخی موارد با تهدید و لت‌وکوب از سوی طالبان روبه‌رو شده اند.

چندی پیش پنج تن از زنان فعال که از سوی بخش زنان سازمان ملل متحد به مقر این سازمان دعوت شده بودند، برای رسیدگی به مشکلات زنان و دادن حق کار و تحصیل به آنان صدا بلند کردند.

تلاش کردیم در پیوند به تظاهرات امروز زنان و برخورد طالبان با آنان دیدگاه حکومت سرپرست طالبان را داشته باشیم، اما تا نشر این گزارش پاسخی دریافت نکردیم.

گروه طالبان پیش از این گفته بود که راه‌پیمایی‌ها و تظاهرات بعد از این مشروط است و اهداف و شعار‌های اعتراض‌ها باید از قبل مشخص باشد و با نیروهای امنیتی در میان گذاشته شود.

در نخستین اعلامیه وزارت داخلۀ گروه طالبان آمده بود که اعتراض‌ها و تظاهرات باید یک روز زودتر با نیروهای آنها شریک گردد و مجوز اعتراضات باید از وزارت عدلیه گروه طالبان گرفته شود.

از سوی دیگر حکومت طالبان هفته گذشته اعلام کرد که بخاطر جلوگیری از افزایش فقر و مشکلات اقتصادی برنامۀ کار در بدل غذا را راه اندازی کرده و به اساس این برنامه، برای کسانیکه با مشکلات اقتصادی روبه‌رو هستند در بدل یک روز کار ۱۰ کیلو گندم پرداخت خواهد شد.

XS
SM
MD
LG