لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۲۱

مقام‌های حکومت طالبان: پروژهٔ تاپی به زودی از سر گرفته خواهد شد 


نشان نمادین پروژه تاپی که بیرق ‌های کشورهای ترکمستان، افغانستان، پاکستان و هند را به نمایش گذاشته است.
نشان نمادین پروژه تاپی که بیرق ‌های کشورهای ترکمستان، افغانستان، پاکستان و هند را به نمایش گذاشته است.

مقام‌های حکومت طالبان از آغاز پروژۀ تاپی از سوی ترکمنستان به زودی در کشور خبر می‌دهند.

ذبیح الله مجاهد، سخنگو و معاون وزارت اطلاعات و فرهنگ حکومت طالبان در نشست مطبوعاتی که امروز (شنبه، ۸ عقرب) در مرکز رسانه‌های حکومت برگزار شده بود،‌‌ گفت که بخش عمدۀ سفر هیئت ترکمنستان را به کابل تطبیق پروژه تاپی تشکیل می‌دهد.

به گفته آقای مجاهد، کار پروژه تاپی که با هزینۀ یک میلیارد دالر در سال ۲۰۱۶ در ترکمنستان به پایان رسیده بود، اکنون ترکمنستان کار آن را در افغانستان از سر خواهد گرفت.

او افزود: "بخش عمده این سفر آغاز پروژه تاپی است پروژه تاپی الی سرحد افغانستان رسیده و این پروژه با یک میلیارد دالر به بهره برداری سپرده شد و ترکمنستان با ۵ میلیارد دالر این پروژه را تکمیل خواهد کرد و زمانی که نل پروژه تاپی وصل شود به هرات می‌رسد و گاز نیز در آن وجود خواهد داشت افغانستان باید آمادگی داشته باشد که این گاز را به کجا مصرف کند برای سوخت، صنعت و یا هم تجارت."

ذبیح الله مجاهد، سخنگو و معاون وزارت اطلاعات و فرهنگ حکومت طالبان
ذبیح الله مجاهد، سخنگو و معاون وزارت اطلاعات و فرهنگ حکومت طالبان

آقای مجاهد تاکید می‌کند که در این پروژه برای تعداد زیادی زمینۀ کار فراهم خواهد شد و به گونه دوامدار ۱۲ هزار نفر در این پروژه مصروف کار خواهند بود.

او افزود که ترکمنستان این کار را بدون کدام شرط و به هدف کمک با مردم افغانستان انجام خواهد داد.

پروژۀ تاپی که کار آن در سال ۲۰۱۶ میلادی آغاز شد و قرار بود تا سال ۲۰۱۹ میلادی به پایان رسد، اما بنابر مشکلات مختلف کار آن ناتمام باقی ماند.

پروژۀ تاپی که کار آن در سال ۲۰۱۶ میلادی آغاز شد و قرار بود تا سال ۲۰۱۹ میلادی به پایان رسد،
پروژۀ تاپی که کار آن در سال ۲۰۱۶ میلادی آغاز شد و قرار بود تا سال ۲۰۱۹ میلادی به پایان رسد،

تطبیق پروژه تاپی، قرار بود که افغانستان در کنار به دست آوردن گاز کافی، سالانه چهار صد میلیون دالر حق ترانزیت گاز نیز به دست آورد.

لولۀ انتقال گاز پروژه تاپی به طول ۸۱۶ کیلومتر در ولایت‌های هرات، فراه، نیمروز، هلمند و کندهار در خاک افغانستان کشیده خواهد شد.

برخی آگاهان اقتصادی تطبیق پروژۀ تاپی را در حال حاضر مشکل می‌دانند و می‌گویند، جامعۀ جهانی که بخشی از پروژۀ تاپی را در افغانستان حمایت مالی می‌کرد و حال حمایتش را قطع کرده و حکومت طالبان نیز از لحاظ مالی توانایی آغاز آن را ندارد.

شفیع‌الله ستومان، یکی از این آگاهان به رادیو آزادی گفت، اگر تطبیق این پروژه ممکن باشد، از نظر اقتصادی ارزش خیلی زیادی برای کشور خواهد داشت.

آقای ستومان افزود:‌ "کشورهای بزرگ در این رابطه همیشه نقش مهم را ایفا می‌کنند و نقش ایالات متحده را نادیده گرفته نمی‌توانیم، اما به مرور زمان و بهتر شدن روابط تطبیق پروژه زمینه کار را برای مردم افغانستان ایجاد خواهد کرد و سالانه به مقدار زیاد در بازارهای افغانستان و چرخش اقتصادی این کشور با استقبال زیاد مردم رو به رو خواهد شد و مردم از حکومت امارت این توقع را دارد."

پروژۀ تاپی در سال ۲۰۱۶ توسط رهبران چهار کشور شامل این پروژه، ترکمنستان، افغانستان، پاکستان و هند گشایش یافت و کار بخش ترکمنستان این پروژه تکمیل شد و اما بنابر مشکلات موجود در نطام پیشین و تحولات سیاسی اخیر کار پروژه تاپی نا تمام باقی ماند.

XS
SM
MD
LG