لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۴۵

هیدر بار: وعده‌ طالبان برای آغاز دروس دختران قابل اعتماد نیست


یک مکتب دخترانه در ولایت پکتیا. 14-04-2021
یک مکتب دخترانه در ولایت پکتیا. 14-04-2021

با به قدرت رسیدن طالبان در افغانستان، مکاتب و پوهنتون‌ها به روی بیشتر دختران بسته شد، چندی بعد این محدودیت به ممنوعیت تبدیل شد.

اکنون دختران در سراسر کشور تنها تا صنف ششم اجازه رفتن به مکتب را دارند و در ولایت‌های انگشت شمار مکاتب به روی دختران صنوف هفتم تا دوازدهم باز است.

با وجود وعده‌های پی‌هم طالبان در بارۀ آغاز دروس صنف ششم به بالا، امروز ۴۵ روز است که دختران بالاتر از صنف ششم اجازه رفتن به مکتب را در کشور ندارند.

فهیمه پیش از حاکمیت طالبان هر روز مکتب می‌رفت، به آینده امیدوار بود و برای فردای روشن بر دروازه مکتب قدم می‌گذاشت، اما امروز دورازه مکتب به رویش بسته است.

او می‌گوید خسته است و روز به روز به سمت ناامیدی پیش می‌رود:‌ "من حالا نگران آینده خود هستم. آرزو داشتم یک روز پوهنتون بروم اما حالا نمی‌دانم مکاتب دوباره باز می‌شود یا خیر."

نگرانی‌های دختران افغان در سطح بین‌المللی نیز مطرح شده است.

دیدبان حقوق بشر عدم آغاز دروس دختران از صنف ششم به بالا را به شدت محکوم کرده است.

هیدر بار
هیدر بار

هیدر بار، مسئول بخش زنان این سازمان، به رادیو آزادی گفت که نمی‌توان به وعده‌های طالبان برای آغاز دروس دختران از صنف ششم به بالا اعتماد کرد: "طالبان می‌گویند، تعطیلی مکاتب دخترانه یک موضوع موقتی است و به زودی بازگشایی خواهد شد. اما به ادعاهای آنها نمی‌توان اعتماد کرد و فقط کسانی می‌توانند به آن اعتماد کنند که به طالبان اعتماد دارند. طالبان می‌گویند که مکاتب متوسطه دخترانه و پسرانه باید از هم جدا شوند، اما هر کسی که افغانستان را می‌شناسد، می‌داند که مکاتب متوسطه دخترانه و پسرانه قبلاً از هم جدا بوده است و این ادعای نادرستی است."

خانم بار از باز شدن مکاتب دخترانه در برخی ولایات ابراز خرسندی کرد اما گفت که این ابتکار طالبان نیست، بلکه به دلیل فشار عمومی باز شده است.

شماری از فعالان حقوق زنان ادامه بسته بودن مکاتب به روی دختران را نقض حقوق اساسی آنان می‌دانند.

حلیمه پوپل‌زی فعال عرصه حقوق زنان می‌گوید:‌ "زنان باید حق آموزش، کار و مشارکت سیاسی را داشته باشند، این حق زنان و دختران در هر جامعه است که هیچ کس نمی‌تواند این حق را از آنان بگیرد."

دیدبان حقوق بشر از طالبان خواسته است که به دختران اجازه تحصیل در سراسر افغانستان را بدهد، خواستی که بارها تکرار شده است.

مطیع الله ویسا، رئیس اتحادیه راه قلم که کمپاین بازگشایی مکاتب را راه اندازی کرده است، می‌گوید هر جا که می‌رود، همین خواست از طالبان است، بازگشایی مکاتب به روی دختران:‌ "همه ناامید در خانه نشسته اند و با سرنوشتی نامعلوم روبرو هستند. خواست همه از طالبان، جامعه جهانی و سازمان‌ها این است که هر چه زودتر مکاتب را به روی دختران باز کنند."

طالبان می‌گویند که با تحصیل دختران مشکلی ندارند و آنان می‌توانند پس از ایجاد یک طرح مشخص به مکتب بروند.

حکومت طالبان در دو ماه گذشته در مورد این طرح صحبت کرده، اما هنوز فاش نکرده که این طرح چیست و چگونه تطبیق می‌شود.

XS
SM
MD
LG