لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۱۸

جانسون: توافق جلوگیری از جنگل‌زدایی بشریت را مبدل به نگهبان طبیعت خواهد کرد


بوریس جانسون صدراعظم بریتانیا
بوریس جانسون صدراعظم بریتانیا

برازیل، اندونیزیا و جمهوری دموکراتیک کانگو در جمع کشورهایی اند که قرار است امروز توافق جلوگیری از جنگل‌زدایی تا سال ۲۰۳۰ را امضاء کنند.

این سه کشور بزرگترین جنگلات جهان را دارند که در معرض نابودی قرار گرفته اند.

در اعلامیه امروز سه‌شنبه (دوم نومبر) دفتر بوریس جانسون صدراعظم بریتانیا آمده که این توافق بزرگترین گام برای حفاظت جنگلات جهان خواهد بود.

گفته شده که براساس این توافق دوازده کشور از جمله بریتانیا قول خواهند داد که تا سال ۲۰۲۵ ، ۱۲ میلیارد دالر به کشورهای در حال توسعه برای حفاظت از جنگلات کمک کنند.

اعلامیۀ دفتر صدراعظم بریتانیا گفته که این امر از فعالیت کشورهای در حال توسعه، از جمله احیای زمین‌های تخریب شده، مقابله با آتش سوزی‌ها و حمایت از حقوق جوامع بومی حمایت می‌کند.

بیش از هفت میلیارد دالر دیگر از بودیجه بخش خصوصی تامین خواهد شد، مدیران بیش از ۳۰ نهاد مالی هم متعهد به حذف سرمایه گذاری در فعالیت‌های مرتبط به جنگل‌زدایی خواهند شد.

بوریس جانسون صدراعظم بریتانیا این توافق را بی‌سابقه عنوان کرده و گفته که جهان فرصت خواهد یافت که به تاریخ طولانی بشریت به عنوان فاتح طبیعت پایان داده و در عوض به نگهبان طبیعت مبدل شود.

آگاهان محیط زیست می‌خواهند که جنگل‌زدایی هرچه زودتر متوقف شود زیر جنگل‌ها کاربن دای اکساید را جذب می‌کند و گاز‌های گلخانه‌ای را از جو خارج می‌سازد که از گرم شدن آب و هوا جلوگیری می‌کند.

براساس گزارش دیدبان جهانی جنگل‌ها، جهان در سال ۲۰۲۰ میلادی ۲۵۸ هزار کیلومتر مربع جنگل را از دست داد.

در یک ابتکار جداگانه، پنج کشور از جمله بریتانیا، امریکا، ناروی، جرمنی و هالند و چندین سرمایه گذار خصوصی امروز متعهد خواهند شد که ۱.۷ میلیارد دالر را برای حمایت از حفاظت از جنگل‌ها از سوی مردم بومی کمک کنند.

در نشست تغییر اقلیمی در شهر گلاسگو در اسکاتلند دیپلومات‌های نزدیک به ۲۰۰ کشور جهان در مورد رویکرد‌های مبارزه با تغییر اقلیم صحبت می‌کنند.

آنها تلاش می‌کنند که درجه گرمای زمین را تا یک و نیم درجه سانتی گرید حفظ کنند.

XS
SM
MD
LG