لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
چهارشنبه ۱۹ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۳۴

خشکسالی افغانستان را با فقر، گرسنگی و بحران بشری روبه‌رو کرده است


A
A

خشکسالی شدید و کاهش حاصلات کشاورزی، افغانستان را با فقر، گرسنگی شدید و بحران بشری روبه رو کرده است.

تغییر اقلیم در سراسر جهان و فرارسیدن زمستان، کم بارانی و قحطی فاجعه بار که سازمان‌های جهانی از فرا رسیدن آن در افغانستان هشدار داده اند.

این رویداد طبیعی زندگی میلیون‌ها انسان به ویژه کودکان و زنان را در افغانستان تهدید می کند، کشوری که با حاکمیت طالبان فقر و بیکاری نیز در آن به اوج رسیده است.

فاطمه مادر چهار فرزند است. او باشندهٔ ولایت تخار و از صدها خانواده ای‌ است که قحطی زندگی کودکانش را تهدید می‌کند.

دو تن از کودکان فاطمه- مادری که صاحب چهار فرزند است و در ولایت تخار با فقر و تنگ دستی زندگی می کند.
دو تن از کودکان فاطمه- مادری که صاحب چهار فرزند است و در ولایت تخار با فقر و تنگ دستی زندگی می کند.

فاطمه می‌گوید امسال جنگ، فقر و خشکسالی سبب شده که حتا پول خرید پارچه نانی را ندارد.

او می‌‌افزاید: "ما زمین کار هستیم زیاد وقت می‌شود که خشکسالی و قحطی آمده است، سال‌های قبل حاصلات زیادی از زمین برمی‌داشتیم، امسال هیچ حاصل نگرفتیم. طرف ما مردم که است مردم دهقان هستیم، زغر، کنجد، نخود و نسک کشت می‌کنیم، با پول همان زندگی روزمره گی خود را میگذراندیم، حال با چهار فرزند نمی‌دانم زندگی را چگونه بگذرانیم چشم به راه رسیدن یک لقمه نان هستیم دگر، نان خوردن را نداریم."

این خانواده دهقان حالا چشم به راه رسیدن کمک‌همسایه‌گان پارچه نان خشک است که آن‌هم به سختی می رسد.

زندگی این زن حکایت از فقر بحران آفرین صدها تن دیگر در این کشور دارد. فقری که افزون به بیکاری، خشکسالی از علت‌های دیگر آن است.

اداره آماده گی مبارزه با حوادث طبیعی می‌گوید به دلیل تغییر اقلیم، زمستان امسال نیز به دنبال چند سال‌ گذشته کم باران خواهد بود و افزایش خشکسالی در این زمستان برای مردم افغانستان پرچالش خواهد بود.

محمد امین عضو این اداره در صحبت با رادیو آزادی از کشورهای جهان خواست تا مردم افغانستان را در چنین اوضاعی فراموش نکنند.

آقای امین می گوید: "پیشتر برنامه منظمی را آماده کرده بودیم که بربنیاد آن چنان که سهمیه بندی شده بود کمک هارا به مردم رسانیدیم خواست ما از کشورها وسازمان این است که مردم در این شرایط نیاز جدی به کمک دارند و در زمستان پیش رو به علت زمستان بی‌باران و خشکسالی با مشکل‌های جدی روبه رو هستند. نهادهای کمک رسان نباید مردم افغانستان را فراموش کنند."

اداره آماده گی مبارزه با حوادث طبیعی درحالی خواستار رسانیدن کمک‌های بی‌درنگ در نتیجه قحطی برای مردم افغانستان شده است که هم اکنون نشست کشورهای جی ۲۰ در شهر گلاسکوی اسکاتلند ادامه دارد.

نشست کشورهای جی ۲۰ در شهر گلاسکوی اسکاتلند
نشست کشورهای جی ۲۰ در شهر گلاسکوی اسکاتلند

این نشست که هرسال با حضور نماینده‌گان سازمان و کشورها به هدف آن بررسی اوضاع اقلیمی برگزار می‌شود، امسال زیرنام تغییر اقلیم و بهبود اوضاع اقتصادی با میزبانی بریتانیا در شهر گلاسکوی اسکاتلند برگزار شده است.

این نشست که در ۳۱ اکتوبر آغاز شده تا ۱۲نوامبر ادامه خواهد داشت.

با این حال، بلال کریمی معاون سخنگوی طالبان می گوید برای رسانیدن کمک‌ها به نیازمندان و آماده گی مبارزه با قحطی با چندین سازمان و نهاد بین المللی وکشورها درحال گفتگو اند.

بلال کریمی معاون سخنگوی طالبان
بلال کریمی معاون سخنگوی طالبان

آقای کریمی گفت:‌"مسئولان امارت اسلامی تلاش می کنند پیش از آنکه سردی زمستان فرا رسد برای مردم کمک برسانند، چه در بخش غذا یا مواد صحی باشد، همین حالا با وزارت مهاجرین، اداره حوادث و حلال احمر کمک‌ها برای مردم رسانیده میشود. تغییر اقلیم معضلی است که ما برای آن برنامه داریم و با کشورهای همسایه و سازمان‌های جهانی نیز برای دریافت کمک‌ها و مبارزه با قحطی در تماس هستیم."

این خواست کمک‌ها درحالی مطرح شده که فقر و بیکاری در افغانستان از یک سو و سوی دیگر خشکسالی در این کشور نگرانی‌های جدی را برانگیخته است.

نهاد حمایت از کودکان نیز هشدار داده است که به دلیل بحران غذایی بی‌پیشینه تقریباً ۱۴ میلیون کودک افغان گرسنگی می‌کشند.

بربنیاد گزارش این نهاد، این قحطی بیشتر از بزرگ سالان زندگی ۱۴میلیون کودک را در این کشور با نا امنی غذایی روبه رو خواهد کرد.

از سوی دیگر، به تازه گی برنامه جهانی غذایی سازمان ملل (WFP) از بحران گرسنگی به علت قحطی و خشکسالی در افغانستان هشدار داده و گفته است که میلیون ها انسان در این کشور با گرسنگی روبه رو اند.

XS
SM
MD
LG