لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۰۷

کارمندان شفاخانه افغان-جاپان: با مشکلات اقتصادی روبه‌رو هستیم


شماری از داکتران در شفاخانه افغان-جاپان در کابل
شماری از داکتران در شفاخانه افغان-جاپان در کابل

کارمندان صحی شفاخانۀ افغان-جاپان می‌گویند که اگر به موضوع پرداخت حقوق ماهوار شان توجه نشود خانواده‌های شان با بحران اقتصادی روبه‌رو خواهند شد.

شماری از داکتران و کارمندان صحی این شفاخانه با فرستادن نامه‌ای به رادیو آزادی مشکلات شان را در بخش کمبود تجهیزات و پرداخت نشدن معاشات شان در میان گذاشته اند.

در نامۀ فرستاده شده از سوی داکتران این شفاخانه آمده است که کارمندان این شفاخانه از سطح بالا تا پائین از چهار ماه به این‌سو معاش دریافت نکرده و با مشکلات زیاد اقتصادی مواجه هستند.

در نامه تذکر یافته که شفاخانۀ افغان-جاپان که یکی از بزرگترین شفاخانه‌ های تداوی بیماران کووید۱۹ در کابل است با کمبود تجهیزات نیز روبه‌رو شده است.

داکتران این شفاخانه هشدار داده اند که اگر به این مشکلات توجه نشود دروازۀ شفاخانه را خواهند بست.

در نامه‌ گفته شده که قبلاً این شفاخانه از سوی بانک جهانی تمویل می‌شد اما پس از حاکمیت طالبان در افغانستان بانک جهانی کمک هایش را متوقف کرده است.

در همین حال زلمی رشتین، رئیس شفاخانۀ افغان-جاپان نیز موضوع پرداخت نشدن معاش داکتران و کارمندان این شفاخانه را تأیید می‌کند: " تقریباً چهار ماه می‌شود که معاشات‌ شان پرداخت نشده واقعاً پرسنل در حالت بد قرار دارند فقط یک ماه معاش پرسنل خدماتی پرداخت شده و سه ماه دیگر باقی مانده و پرسنل با مشکلات اقتصادی روبه‌رو هستند."

رئیس شفاخانه افغان-جاپان می‌گوید که در مورد پرداخت معاشات کارمندان شفاخانه با مسئولین موسسه کمک کننده "هیلت نت" صحبت کرده اما آنها در پاسخ گفته اند که حالا از سوی بانک جهانی برای شان پول داده نمی‌شود و نمی‌توانند معاشات کارمندان این شفاخانه را پرداخت کنند.

شفاخانه افغان-جاپان
شفاخانه افغان-جاپان

رادیو آزادی خواست در این باره دیدگاه مسئولان وزارت صحت عامه و سخنگویان حکومت طالبان را داشته باشد اما پاسخی دریافت نکرد.

پیش از این عبدالباری عمری، معین عرضۀ خدمات صحی وزارت صحت عامه، ملامتی بروز هرگونه بحران در بخش صحی را به دوش موسسه‌هایی انداخته بود که کمک‌های شان را قطع کرده اند.

اما آقای عمری این اطمینان را هم داده بود که سازمان صحی جهان و برخی نهادهای کمک‌کننده وعده همکاری داده اند که با رسیدن این کمک‌ها بخشی از مشکلات حل خواهد شد.

پیش از این طالبان گفته بودند که معاش شماری از کارمندان به شمول آموزگاران و کارمندان صحی را پرداخت کرده اند، اما ظاهراً دیده می‌شود که این مشکل هنوز هم پا برجاست.

شفاخانۀ افغان-جاپان یکی از بزرگترین شفاخانه های تداوی بیماران کووید ۱۹ در کابل است که در حال حاضر با داشتن ۲۰۰ پرسنل صحی و خدماتی، بیماران کووید ۱۹ را درمان می‌کنند.

این شفاخانه دو سال پیش پس از گسترش بیماری کووید ۱۹ در افغانستان فعالیتش را در بخش درمان بیماران ویروس کرونا در کابل آغاز کرد.

به گفته رئیس شفاخانۀ افغان-جاپان، در حال حاضر ۶۰ بیمار در این شفاخانه بستری اند و روزانه ۳۰ بیمار به شکل سراپا غرض تداوی از مرکز و ولایات به این شفاخانه مراجعه می‌کنند.

شفاخانۀ افغان-جاپان در حالی با کمبود منابع مالی روبه‌رو شده که هنوز نگرانی‌ها از گسترش ویروس کرونا پایان نیافته و از موج چهارم این ویروس به شمول اروپا در بسیاری کشورها گزارش شده است.

XS
SM
MD
LG