لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۰ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۵۹

افغانستان

یک محموله تجهیزات صحی به کابل رسید

آرشیف
آرشیف

سازمان صحی جهان از رسیدن محموله تجهیزات صحی به کابل خبر داده است.

این سازمان در صفحه رسمی توییترش گفته که محموله تجهیزات صحی روز گذشته (یکشنبه) به همکاری حکومت قطر به کابل رسید.

به گفته سازمان صحی جهان، این تجهیزات در تداوی پنج هزار کودک افغان کمک خواهد کرد.

سازمان صحی جهان در ادامه گفته که از ۳۰ اگست تا حال چهار طیاره شرکت هوایی قطر شصت متریک تُن تجهیزات کمک شده از طرف این سازمان را به افغانستان انتقال داده که پاسخگوی نیاز‌های فوری صحی حدود یک و نیم میلیون نفر در این کشور است.

پس از به قدرت رسیدن طالبان در ۲۴ اسد/۱۵ اگست در افغانستان، سازمان صحی جهان هشدار داده بود که سستیم صحی این کشور با خطر فروپاشی روبه‌رو است.

تازه‌ترین خبرهای روز را این‌جا دنبال کنید

ولکر تُرک: جهان باید جلو رفتار نادرست طالبان با زنان را بگیرد

ولکر تُرک کمیشنر عالی حقوق بشر سازمان ملل
ولکر تُرک کمیشنر عالی حقوق بشر سازمان ملل

ولکر تُرک، کمیشنر عالی حقوق بشر سازمان ملل، از جهان خواست تا جلو رفتار نادرست طالبان با زنان در افغانستان و جنگ در اوکراین را بگیرد.

او در پنجاه و هفتمین نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل (به تاریخ ۹ سپتمبر) گفت که حکومت طالبان، که پس از خروج ائتلاف بین‌المللی به رهبری امریکا در سال ۲۰۲۱ کنترول افغانستان را به دست گرفت، قوانین و پالیسی‌های نفرت‌انگیزی علیه زنان را به شدت عملی کرده است که بر اساس آن، زنان از زندگی عمومی محروم شده‌اند.

قرار است ریچارد بنت، نمایندۀ ویژۀ سازمان ملل در امور حقوق بشر افغانستان، امروز نیز گزارش خود را ارائه کند.

در نسخۀ از این گزارش که پیش از این منتشر شده است، وضعیت حقوق بشر در افغانستان بسیار حساس و دشوار توصیف شده و طالبان متهم به اعمال محدودیت‌های بیشتر بر زنان و دختران شده‌اند.

پنجاه و هفتمین نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل امروز دوشنبه، ۹ سپتمبر، در ژنو آغاز شد و تا ۱۱ اکتوبر ادامه خواهد داشت.

کاظمی قُمی: روند ساخت دیوار مرزی ایران با افغانستان و پاکستان ادامه دارد

کاظمی قُمی، نمایندۀ ویژه ایران برای افغانستان
کاظمی قُمی، نمایندۀ ویژه ایران برای افغانستان

کاظمی قُمی، نمایندۀ ویژه ایران برای افغانستان می‌گوید که روند ساخت دیوار مرزی در مرز با افغانستان و پاکستان از قبل آغاز شده است.
قُمی روز گذشته (دوشنبه) در مصاحبه‌ای با خبرگزاری ایرنا گفت که این اقدام به درخواست شورای عالی امنیت ملی ایران صورت گرفته است.
وی افزود که ایران همچنان به همکاری با حکومت موقت طالبان در افغانستان در زمینهٔ تأمین امنیت مرزی ادامه می‌دهد.
نمایندهٔ ویژهٔ ایران برای افغانستان همچنین تأکید کرد که هر دو طرف در زمینهٔ مبارزه با تروریسم، جلوگیری از قاچاق مواد مخدر و مسائل منافع متقابل همکاری دارند.

استقبال برنامۀ جهانی غذا از کمک ۲۵ میلیون یورویی اتحادیه اروپا

وسایط برنامۀ جهانی غذا در افغانستان
وسایط برنامۀ جهانی غذا در افغانستان

برنامه جهانی غذا در افغانستان از کمک ۲۵ میلیون یورویی اتحادیۀ اروپا استقبال کرد.

این برنامه روز گذشته (دوشنبه) در بیانیه‌ای که در وبسایت خود منتشر کرده است، اعلام کرد که این کمک مالی به آن‌ها این امکان را می‌دهد تا به تعدادی از خانواده‌های بسیار آسیب‌پذیر، مواد غذایی یا پول نقد ارائه کنند.

همچنین به گفتۀ این نهاد، با کمک مالی اتحادیۀ اروپا، مواد غذایی برای زنان حامله، مادران و کودکان زیر پنج سال فراهم خواهد شد.

وزارت اطلاعات و فرهنگ طالبان: یونسکو باید منار جام را از خطر تخریب نجات دهد

منار جام در افغانستان بعد از «قطب منار» در دهلی هند، دومین سازۀ خشتی بلند جهان به‌شمار می‌رود.
منار جام در افغانستان بعد از «قطب منار» در دهلی هند، دومین سازۀ خشتی بلند جهان به‌شمار می‌رود.

حکومت طالبان از سازمان علمی، فرهنگی و آموزشی ملل متحد (یونسکو) خواست که منار جام در ولایت غور را از خطر تخریب نجات دهد.

عتیق‌الله عزیزی، معاون وزارت اطلاعات و فرهنگ طالبان، هنگام بازدید از منار جام در ولسوالی شهرک ولایت غور اظهار داشت که سیلاب‌های اخیر به این منار آسیب‌های جدی وارد کرده‌ و اگر سیلاب‌ دیگری رخ دهد یا حادثه طبیعی دیگری پیش آید، احتمال دارد که این منار به‌طور کامل تخریب شود.

عزیزی همچنین تأکید کرد که حفاظت از منار جام بر عهده یونسکو است و از این نهاد علمی، فرهنگی ملل می‌خواهد تا جلوی تخریب این اثر تاریخی را بگیرد.

منار جام در سال ۲۰۲۲ میلادی از سوی یونسکو در فهرست میراث فرهنگی جهان ثبت شد. این منار ۶۵ متر ارتفاع دارد و پس از منار قطب در دهلی هندوستان، دومین منار بلند خشتی در جهان است.

این منار در دوران سلطنت سلطان غیاث‌الدین غوری ساخته شده است.

وزارت خارجۀ بریتانیا: تصمیم به بسته شدن سفارت افغانستان پس از بی‌اعتبار اعلام شدن دیپلومات‌ها توسط طالبان گرفته شد

ساختمان سفارت افغانستان در لندن
ساختمان سفارت افغانستان در لندن

وزارت خارجۀ بریتانیا می‌گوید، تصمیم بسته شدن سفارت افغانستان در لندن پس از آن گرفته شد که طالبان کارکنان این سفارت را فاقد اعتبار خواندند.
این وزارت در پاسخ به پرسش رادیو آزادی گفت که بر اساس روابط دیپلوماتیک کنوانسیون ویانا، افغانستان مسئول برکناری کارکنان سفارت‌های خود است.
دفتر مطبوعاتی وزارت خارجۀ بریتانیا روز دوشنبه به رادیو آزادی گفت که با وجود بسته کردن سفارت افغانستان، یکجا با شرکایش به حمایت از افغان‌ها ادامه می‌دهند و زمینهٔ کمک‌ها را به نیازمندان زیادی فراهم می‌کنند.

پس از آن‌که وزارت خارجۀ طالبان ۱۴ مأموریت دیپلوماتیک افغانستان را به دلیل تعامل نکردن بی‌اعتبار اعلام کرد، بریتانیا به دیپلوماتان سفارت افغانستان در لندن ۹۰ روز فرصت داد تا سفارت را ببندند و خودشان خواستار پناهندگی شوند و یا هم این کشور را ترک کنند.

ریچارد بنیت: عادی‌سازی تعامل با طالبان باید بر اساس پیشرفت‌های حقوق بشری باشد

بنیت در گزارش خود به شورای حقوق بشر ملل متحد وضعیت حقوق بشر در افغانستان را حساس و دشوار خواند.
بنیت در گزارش خود به شورای حقوق بشر ملل متحد وضعیت حقوق بشر در افغانستان را حساس و دشوار خواند.

ریچارد بنیت، گزارشگر ویژهٔ حقوق بشر ملل متحد در امور حقوق بشر افغانستان، می‌گوید که هر نوع عادی‌سازی تعامل با طالبان باید بر اساس پیشرفت‌ها در بخش حقوق بشر باشد.
او که گزارش خود در بارهٔ وضعیت حقوق بشری افغانستان را امروز در ۵۷مین نشست شورای حقوق بشر ملل متحد ارائه کرد، گفت:
"هر نوع عادی‌سازی تعامل با مقام‌های سرپرست باید بر اساس پیشرفت‌های قابل اندازه‌گیری و قابل تأیید در بخش حقوق بشر باشد."

در یک نسخهٔ گزارش بنیت که پیشتر نشر شد، وضعیت حقوق بشری افغانستان بسیار حساس و دشوار خوانده شده و طالبان به وضع محدودیت‌های بیشتر بر زنان و دختران متهم شده‌اند.
همچنین، وُلکر تُرک، کمیشنر عالی حقوق بشر ملل متحد، در این نشست از جهان خواست که از رفتار نادرست با زنان در افغانستان و ادامهٔ جنگ در اوکراین جلوگیری کند.
او گفت که حکومت طالبان در بیش از سه سال گذشته سختگیرانه‌ترین قوانین و سیاست‌های نفرت‌انگیز را علیه زنان به اجرا گذاشته است که زنان را از زندگی عمومی حذف می‌کند.

پنجاه و هفتمین نشست شورای حقوق بشر ملل متحد امروز دوشنبه در ژنو آغاز شده و تا ۱۱ اکتوبر ادامه خواهد یافت.

نصیر احمد اندیشه: افغانستان یکی از موضوعات اصلی نشست حقوق بشر سازمان ملل است

در این نشست، گزارش ریچارد بنت وضعیت دشوار حقوق بشر در افغانستان را مورد بررسی قرار می‌دهد.
در این نشست، گزارش ریچارد بنت وضعیت دشوار حقوق بشر در افغانستان را مورد بررسی قرار می‌دهد.

نصیر احمد اندیشه، نمایندۀ دایمی افغانستان در دفتر جنوای سازمان ملل متحد، می‌گوید که افغانستان یکی از موضوعات اصلی بحث‌های پنجاه و هفتمین نشست شورای حقوق بشر است.

آقای اندیشه پیش از آغاز این نشست در یک پیامی گفته:

«امروز ۹ سپتامبر ۲۰۲۴ آغاز پنجاه و هفتمین نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل است که تا ۱۱ اکتبر ادامه خواهد داشت. در این بحث‌ها، افغانستان یک موضوع کلیدی و مهم است. این نشست با گزارش ولکر ترک، کمیسار عالی حقوق بشر سازمان ملل آغاز خواهد شد. در این گزارش گزینه‌ها و روند پاسخگویی موارد نقض حقوق بشر مورد بحث قرار می‌گیرد.»

آقای اندیشه می‌گوید که در نشست امروز دو نفر به نمایندگی از افغانستان حضور خواهند داشت.

انتظار می‌رود که ریچارد بنت، گزارشگر ویژۀ سازمان ملل متحد در امور حقوق بشر افغانستان، نیز امروز گزارش خود را ارائه کند.

در نسخۀ اول این گزارش که پیشتر منتشر شده، وضعیت حقوق بشر در افغانستان بسیار دشوار و حساس خوانده شد و طالبان همچنان متهم به افزایش محدودیت‌ها علیه زنان و دختران شدند.

حزب جمهوریخواه مجلس نمایندگان امریکا گزارشی دربارۀ چگونگی خروج نیروهای امریکایی منتشر می‌کند

در این گزارش، اداره بایدن به دلیل هرج و مرج در خروج از افغانستان مورد انتقاد قرار گرفته است.
در این گزارش، اداره بایدن به دلیل هرج و مرج در خروج از افغانستان مورد انتقاد قرار گرفته است.

اعضای حزب جمهوریخواه مجلس نمایندگان امریکا قرار است که روز دوشنبه (۱۹ سنبله) گزارشی در باره چگونگی خروج نیروهای امریکایی از افغانستان در آگست سال ۲۰۲۱ میلادی منتشر کنند.

خبرگزاری رویترز می‌نویسد که در این گزارش که پس از مدت‌ها انتظار، به نشر رسیده، اداره رئیس‌جمهور جو بایدن به دلیل خروج با هرج و مرج و مرگبار نیروهای امریکایی از افغانستان، مورد انتقاد قرار گرفته است.

نیروهای امریکایی در اواخر ماه آگست سال ۲۰۲۱، دو هفته پس از آن افغانستان را ترک کردند که طالبان کنترل این کشور را دو باره به دست گرفتند.

پیش از خروج نیروهای امریکا از افغانستان، در ۲۶ ماه آگست سال ۲۰۲۱ انفجاری در مقابل میدان هوایی کابل رخ داد که در نتیجه آن، ۱۳ سرباز امریکایی و ده‌ها افغان کشته و زخمی شدند.

در گزارش مجلس نمایندگان امریکا آمده که اداره ایالات متحده در ۱۶ آگست، یک روز پس از به قدرت رسیدن طالبان در مورد تخلیۀ غیرنظامیان از افغانستان تصمیم گرفت که به اساس گزارش خیلی دیر بود.

در این گزارش همچنین آمده که در آن زمان، روابط مناسب بین مقامات امریکایی در واشنگتن و کابل وجود نداشت و در اسناد و مدارک هم افغان‌های مستحق تخلیه مشکلات و نواقصی دیده می‌شد.

این گزارش در نتیجه تحقیقات سه‌سالۀ مایکل مک‌کال، رهبر جمهوریخواهان در مجلس نمایندگان ایالات متحده ترتیب و تهیه شده است.

پیش از این، اداره رئیس‌جمهور بایدن خروج نیروهایش از افغانستان را به چالش کشید و برخی از سیاستمداران حزب دموکرات، دونالد ترمپ، رئیس‌جمهور سابق از حزب جمهوریخوا را متهم کردند که با طالبان در باره خروج نیروهای امریکایی صحبت کرده است.

هواداران تحریک انصاف خواستار آزادی عمران خان از زندان شدند

عمران خان به اتهام افشای اسرار دولتی در زندان راولپندی زندانی است
عمران خان به اتهام افشای اسرار دولتی در زندان راولپندی زندانی است

هواداران تحریک انصاف در نزدیکی اسلام‌آباد خواستار رهایی عمران خان از زندان شدند.

این نشست اعتراضی در حالی برگزار شده که حکومت پاکستان مقرره‌ای را تصویب کرده که بر اساس آن، برگزارکنندگان نشست‌های بزرگی که بدون هماهنگی با حکومت مرکزی برگزار می‌شوند، مجازات خواهند شد.

حکومت پاکستان بزرگراه‌های منتهی به اسلام‌آباد را با کانتینر مسدود کرده است، اما به پی تی آی اجازه داده شده بود که نشست خود را در خارج از پایتخت برگزار کند.

حماد اظهر، یک سیاستمدار تحریک انصاف که در این گردهمایی سخنرانی می‌کرد، گفت که مردم از "حاکمیت قانون" در کشورشان ناامید شده‌اند.

عمران خان در پیوند به چند مورد از جمله افشای اسرار دولتی و هدیه دادن به رهبران خارجی در زندان ادیله در راولپندی زندانی است. اما حزب او می‌گوید که پرونده‌های تهیه شده علیه عمران خان سیاسی اند.

باشندگان محلی: مردم زازی میدان خوست به دلیل ترس از جنگ محل را ترک کرده‌اند

در نتیجۀ حملات راکتی پاکستان، ۸ باشندۀ محل زخمی و یک سرباز طالبان کشته شده است
در نتیجۀ حملات راکتی پاکستان، ۸ باشندۀ محل زخمی و یک سرباز طالبان کشته شده است

مردم مناطق سرحدی ولسوالی زازی میدان خوست به دلیل ترس از جنگ محل را ترک کرده‌اند.

دو تن از باشندۀ‌گان محل ناوقت روز یک‌شنبه به شرط عدم افشای نام‌شان به رادیو آزادی گفتند، در نتیجۀ حملات راکتی پاکستان دست کم ۸ باشندۀ محل زخمی شدند و یک سرباز طالبان هم کشته شده است.

از چند روز به این سو نیروهای سرحدی طالبان و ملیشه‌های پاکستانی در ولسوالی زازی میدان با هم درگیر هستند.

با آنکه مقام‌های طالبان به روز شنبه از پایان درگیری‌ها خبر دادند، اما برخی باشندۀ‌گان محل به رادیو آزادی گفتند که درگیری به گونۀ وقفه‌ای ادامه دارد.

مقام‌های امنیتی و دفاعی طالبان به تازگی به گونۀ رسمی در بارۀ این درگیری‌ها چیزی نگفته‌اند.

اما چند روز پیش عنایت‌الله خوارزمی، سخنگوی وزارت دفاع طالبان به رسانه‌ها گفته بود که این درگیری پس از آن آغاز شده که نیروهای آنان مشغول ساخت یک پاسگاه بودند.

بیشتر "لود" شود

XS
SM
MD
LG