لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۱۲

امریکا: حضور جنگجویان داعش و القاعده در افغانستان نگران کننده است


ویست گفت حضور جنگجویان شبکه القاعده در افغانستان هم نگران کننده بوده و او همیشه این موضوع را در گفت‌وگو با طالبان مطرح کرده است.   
ویست گفت حضور جنگجویان شبکه القاعده در افغانستان هم نگران کننده بوده و او همیشه این موضوع را در گفت‌وگو با طالبان مطرح کرده است.   

توماس ویست نماینده ویژه امریکا برای افغانستان می‌گوید، ایالات متحده در باره افزایش حملات گروه داعش و همچنان حضور جنگجویان شبکه القاعده در افغانستان شدیداً نگران است.

بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز، توماس ویست این سخنان را دیروز دوشنبه از بروکسل از طریق تلفون به خبرنگاران در واشنگتن بیان کرده است.

او گفت که واشنگتن می‌خواهد که طالبان بر گروه داعش در افغانستان فایق آیند.

ویست اضافه کرد، حضور جنگجویان شبکه القاعده در افغانستان هم نگران کننده بوده و او همیشه این موضوع را در گفت‌وگو با طالبان مطرح کرده است.

بر اساس گزارش‌ها افغانستان به تازگی‌ شاهد افزایش حملات گروه داعش بوده.

جنگجویان این گروه بتاریخ ۱۱ عقرب شفاخانه نظامی سردار محمد داوود خان در شهر کابل را هدف حملات انتحاری و تهاجمی قرار دادند که در اثر آن ۱۹ تن کشته و حدود ۵۰ تن زخمی شدند.

مقام‌های نظامی امریکا هم معتقد اند که جنگجویان شاخه خراسان گروه داعش در ظرف شش تا ۱۲ ماه می‌توانند که بیرون از افغانستان حملاتی را انجام دهند و به همین ترتیب جنگجویان شبکه القاعده در ظرف یک تا دو سال این توانایی را پیدا کرده می‌توانند.

توماس ویست نماینده ویژه امریکا برای افغانستان
توماس ویست نماینده ویژه امریکا برای افغانستان

نماینده ویژه امریکا برای افغانستان همچنان افزود که واشنگتن در حال حاضر برای مرحلهٔ دیگر گفت‌وگو‌های استخباراتی با طالبان آمادگی می‌گیرد.

او گفت که مرحله دیگر گفت‌وگو‌ها میان امریکا و طالبان در دوحه قطر برگزار می‌شود، اما در باره موعد آن چیزی نگفت.

توماس ویست در ۱۸ ماه اکتوبر به این سمت گماشته شد.

او قرار است در این هفته راهی پاکستان، هند و روسیه شود.

ویست در بروکسل به متحدان ناتو در باره نقشهٔ راه جهت به رسمیت شناختن حکومت طالبان بحث می‌کند.

طالبان در ۲۴ اسد/ ۱۵ آگست قدرت را در افغانستان به دست گرفتند و حکومت سرپرست را اعلام کردند.

تاکنون هیچ کشور حکومت طالبان را به رسمیت نشناخته است.

توماس ویست نماینده ویژه امریکا برای افغانستان که جانشین زلمی خلیل‌زاد شده در حالی روز چهارشنبه و پنجشنبه از کشور‌های منطقه دیدن می‌کند که هند و پاکستان دو رقیب منطقه‌یی میزبان نشست‌های جداگانه در باره افغانستان اند.

بر اساس گزارش‌های رسانه‌های هندی در نشست دهلی جدید نمایندگان کشور‌های ایران، روسیه و برخی کشور‌های آسیا میانه اشتراک خواهند کرد. پاکستان رقیب هند گفته که نماینده آنها در نشست هند اشتراک نمی‌کند.

چین همسایه دیگر افغانستان هم تا هنوز در باره اشتراک نماینده‌اش در نشست دهلی جدید چیزی نگفته است.

همزمان اسلام آباد میزبان نشست سه جانبه "ترویکا" به اشتراک نمایندگان امریکا روسیه و پاکستان خواهد بود.

ضمناً، طالبان دیروز دوشنبه تأیید کردند که امیرخان متقی سرپرست وزارت خارجه حکومت طالبان به دعوت رسمی پاکستان از این کشور دیدن می‌کند.

امیرخان متقی سرپرست وزارت خارجه طالبان
امیرخان متقی سرپرست وزارت خارجه طالبان

احمدالله وثیق معاون سخنگوی طالبان شام دیروز دوشنبه به رادیو آزادی گفت: "مولوی امیر خان متقی ممکن با یک هیئت به پاکستان رسماً سفر کند. آنها دعوت کرده اند و طبعی است که هر دو کشور در آنجا در باره تقویت روابط و همچنان مشکلات امنیتی و تجارتی گفت‌وگو می‌کنند."

آقای وثیق در باره تاریخ سفر امیرخان متقی چیزی نگفت.

سفر سرپرست وزارت خارجهٔ طالبان به اسلام آباد اولین سفر یک مقام ارشد آنها به این کشور است.

مقام‌های پاکستان به شمول عمران خان صدراعظم این کشور تلاش می‌کنند که جامعه بین‌المللی رژیم طالبان را به رسمیت بشناسد و با آنها روابط عادی برقرار کند.

XS
SM
MD
LG