لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۸ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۲۱

وزارت صحت: کمک رسانان افغانستان را در مبارزه با ویروس کرونا تنها نگذارند


شفاخانه افغان-جاپان در کابل
شفاخانه افغان-جاپان در کابل

وزارت صحت عامه افغانستان از افزایش واقعات ویروس کرونا خبر داده و از نهادهای کمک کننده می‌خواهد تا افغانستان را در کار مبارزه با این ویروس تنها نگذارد.

به دنبال قطع شدن کمک های موسسات خارجی با شفاخانه های کوید ۱۹ درافغانستان، وزارت صحت عامه این کشور از افزایش واقعات مثبت ویروس کرونا در افغانستان خبرمی‌دهد.

عبدالباری عمری معین عرضه خدمات صحی وزارت صحت عامه روز سه شنبه از نهادهای کمک کننده خواهان همکاری در این زمینه شد.

آقای عمری گفت: "کرونا درافغانستان درحال افزایش است وضعیت نگران کننده است. در ده روز گذشته ۶۰۰ مورد مثبت ثبت شده که از این میان ۳۰ تن فوت کرده اند این یک گراف بالا است."

آقای عمری هشدار داد هرگاه نهادهای مددرسان جهانی در این بخش کمک نکنند فاجعه بشری رخ خواهد داد.

این درحالیست که با افزایش واقعات مثبت ویروس کرونا در کشور شماری از مسوولان شفاخانه های کوید۱۹ در افغانستان از کمبود تجهیزات وامکانات برای تداوی بیماران دراین شفاخانه ها خبرداده اند.

شفاخانه افغان –جاپان یکی از بزرگترین شفاخانه های کوید۱۹ در کابل است که دو سال پیش پس ازشیوع ویروس کرونا در کشور فعالیت اش را دربخش تداویبیماران کوید۱۹ درکابل آغازکرد.

شفاخانه افغان –جاپان در کابل
شفاخانه افغان –جاپان در کابل

زلمی رشتین رئیس این شفاخانه در صحبت با رادیوآزادی افزایش واقعات مثبت بیماران کرونا خبر داده، اما می‌گوید امکانات کافی برای تداوی بیماران درشفاخانه وجود ندارد.

او گفت: "تعداد مریضان درشفاخانه روبه افزایش است، ما روزانه یک نفر فوتی داریم درهفته شش نفر فوتی داریم، اما امکانات کم است، ادویه و تجهیزات نیست اگر وضعیت چنین باشد شاید تعداد مریضان زیاد شود."

اما آقای رشتین گفت که بیشتر بیماران به دلیل نبود امکانات به این شفاخانه مراجعه نمی‌کنند.

در جریان هفته جاری کارمندان شفاخانه افغان –جاپان با فرستادن نامه‌ای به رادیوآزادی مشکلات شان را دربخش نبود معاش و کمبود وسایل درمیان گذاشته بودند.

بیمار ویروس کرونا شفاخانه افغان جاپان
بیمار ویروس کرونا شفاخانه افغان جاپان

پیش از این شفاخانه کوید ۱۹ افغان-جاپان را بانک جهانی کمک مالی می‌کرد، اما پس از حاکمیت طالبان در افغانستان این بانک کمک هایش را متوقف کرده است.

اما مسوولان وزارت صحت عامه اطمینان می‌دهند که تلاش ها به هدف جلب همکاری موسسات کمک کننده برای رفع مشکلات شفاخانه های کوید ۱۹درافغانستان ادامه دارد.

به اساس آخرین آمار سازمان صحی جهان از سوم جنوری سال ۲۰۲۰ تا هشتم نومبر سال ۲۰۲۱ بیش از ۱۵۶۰۰۰ رویداد مثبت کرونا در افغانستان ثبت شده که از این میان بیش از هفت هزارودوصد تن جان باخته اند.

XS
SM
MD
LG