لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۳۶

"معتادی که پس از درمان دوباره به مواد مخدر رو بیاورد زندانی می‌شود"


آرشیف- یک مرکز درمان افراد معتاد به مواد مخدر
آرشیف- یک مرکز درمان افراد معتاد به مواد مخدر

پس از حاکمیت طالبان بر افغانستان، برای نخستین بار ۵۰ معتاد مواد مخدر پس از سپری کردن مرحله تداوی اعتیاد در ولایت فراه مرخص شدند.

این ۵۰ تن که از شهر فراه جمع آوری شده بودند، نخست به زندان فراه و سپس به مرکز ترک اعتیاد انتقال داده شدند و در آنجا مرحله ۴۵ روزه تداوی اعتیاد را در ۳۶ روز سپری کردند.

عبدالودود انوری مسئول کلینیک‌های ترک اعتیاد فراه می‎گوید، در گذشته معتادان با رضایت خودشان جمع آوری و در کلینیک‌های ترک اعتیاد بستری می‌شدند، اما حال آنان به زور بستری می‌شوند.

آقای انوری می‌گوید، از معتادان تداوی شده بگونه کتبی تعهد گرفته می‌شود، در صورتی‌که پس از خارج شدن از شفاخانه بار دیگر به مواد مخدر رو بیاورند، دستگیر و زندانی خواهند شد:‌ "به وی به چشم مجرم دیده می‌شود و راهی زندان می‌شود. تعهدی را که امروز ما از شما گرفتیم، در آن نوشته شده که من فلانی، پسر فلانی تداوی من برای یک دور مکمل صورت گرفته، من برای فعلاً هیچ مشکلی ندارم و اگر در آینده بار دیگر به مواد مخدر رو آوردم و از سوی مسئولان امنیتی امارت دستگیر شدم، حق گلایه و شکایت را ندارم."

مسئولان ریاست صحت عامه فراه می‌گویند، در این اواخر صدها معتاد مواد مخدر از شهر فراه جمع آوری و در زندان مرکزی این ولایت جابجا شده اند و با خارج شدن ۵۰ معتاد در هر ۴۵ روز، معتادان تازه از این زندان بجای آنان در کلینیک بستری خواهند شد.

شماری از افراد معتاد به مواد مخدر در زیر پل سوخته کابل
شماری از افراد معتاد به مواد مخدر در زیر پل سوخته کابل

گل علم و عبدالحمید دو معتادی اند که ۳۶ روز پیش از زندان فراه به مرکز ترک اعتیاد منتقل شده بودند و حال پس از سپری کردن مرحله تداوی، از کلینیک ترک اعتیاد خارج شده اند.

گل علم گفت توبه می‌کند و دیگر هیچگاهی در زندی از مواد مخدر استفاده نخواهد کرد: "اگر استفاده کردم من را بکشند. معتاد چندان زندگی ندارد، در زمان اعتیاد کارهای بدی از ما سر می‌زد. بیست سال می‌شد که معتاد بودم. حال توبه کرده ام."

عبدالحمید که پس از سپری کردن ۳۶ شبانه روز در شفاخانه صحت‌یاب شده پیامی دارد: "پیام من به دیگران این است که در شرایطی فعلی این عمل عاقبت خوب ندارد. چون امارت اسلامی با هیچ کسی مدارا و مراعت نمی کند. بهتر است هر برادر با رضایت خود به تداوی حاضر شود، از این که وی را به زندان و جای دیگر ببرند."

فعالان مدنی در ولایت فراه از طالبان می‌خواهند که به حقوق انسانی معتادان مواد مخدر توجه کنند و با آنان همانند یک مریض برخورد کنند، نه زندانی.

نور ولی یکی از این فعالان با تاکید بر حفظ حقوق معتادان، اقدام طالبان برای جمع آوری و تداوی آنان را می‌ستاید، زیرا به گفته وی، این کار سبب شده تا عرضه و تقاضا به مواد مخدر در این ولایت کمتر شود:‌ "حال در شهر فراه معتاد دیده نمی‌شود. مردم واقعاً از دست این افراد به عذاب بودند. "

نور ولی گفت در حال حاضر در شهر و کوچه جوان معتاد دیده نمی‌شود چون یا دستگیر شده و یا محل را ترک کرده و بجای دیگری رفته است.

با محدودیت های دو ماهه در بخش عرضه خدمات در مراکز ترک اعتیاد، اخیراً شماری از مراکز ترک اعتیاد فعالیت‌های شانرا از سر گرفته اند، اما مسئولان این مراکز از کمبود امکانات مالی و تخنیکی و همچنان عدم پرداخت معاشات کارمندان شان شکایت دارند.

XS
SM
MD
LG