لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۳۰

بلینکن: قطر حافظ منافع امریکا در افغانستان خواهد بود


انتونی بلینکن وزیر خارجه ایالات متحده امریکا
انتونی بلینکن وزیر خارجه ایالات متحده امریکا

انتونی بلینکن وزیر امور خارجه امریکا می‌گوید، قطر توافق کرده که همچو حافظ منافع ایالات متحده در افغانستان تحت حاکمیت طالبان خواهد بود.

اقدامی که نشان می‌دهد، احتمال اندک می‌رود که اداره جو بایدن به زودی سفارت خود در کابل را باز گشایی کند.

انتونی بلینکن، دیروز جمعه در مراسم امضای توافقنامه در این مورد در واشنگتن که شیخ محمد بن عبدالرحمن آلثانی همتای قطری‌اش نیز حضور داشت گفت، آنها در حال امضای دو موافقتنامهٔ جدید اند که همکاری دو کشور را در باره افغانستان نشان می‌دهد.

بلینکن گفت: "توافق نخست، قطر را همچو حافط منافع ایالات متحده در افغانستان معرفی می‌کند. قطر یک بخش منافع ایالات متحده را در سفارت خود در افغانستان ایجاد خواهد کرد تا خدمات قنسولی خاصی را ارائه کند و بر شرایط و امنیت تأسیسات دپلوماتیک ایالات متحده در افغانستان نظارت کند. توافق دوم، مشارکت ما با قطر را برای تسهیل سفر افغان‌‌ها با ویزه‌های ویژه مهاجرتی امریکا رسمی می‌کند."

ایالات متحده امریکا در اواخر ماه آگست سفارت خود در کابل را که گفته می‌شد بزرگترین مرکز دپلوماتیک امریکا در جهان بود، بست و پس از آن بخشی‌های آنرا در سفارت خود در دوحه پایتخت قطر فعال ساخت.

آرشیف، سفارت امریکا در کابل
آرشیف، سفارت امریکا در کابل

ایالات متحده در کشور‌های که در آن حضور ندارد، توافقنامه های متعدد حافظ منافع را امضأ کرده که مهم‌ترین آنها توافق با سوئیس در ارتباط به ایران، با سویدن در ارتباط به کوریای شمالی و با جمهوری چک در ارتباط به سوریه می‌باشند.

پیش از این، قطر برای سال‌های متعدد یکی از کشور‌های دارای نقش کلیدی در گفت‌وگو‌ها میان طالبان و ایالات متحده بوده است.

دوحه، ماه‌ها میزبان گفت‌وگو‌های صلح ایالات متحده – طالبان بوده و پس از حاکمیت طالبان در افغانستان در روند بیرون کشیدن شهروندان امریکایی و دیگران از افغانستان نقش با اهمیتی را بازی کرد.

امریکا می‌گوید، ۱۲۴ هزار نفر شامل شهروندان امریکایی، آنانی که اقامه دایمی (گرین کارت) داشته و افغانانی که تحت حاکمیت طالبان زندگی خود را در خطر احساس می‌کردند، از افغانستان به بیرون انتقال یافتند.

انتونی بلینکن گفت، از جمع ۱۲۴ هزار نفر تخلیه شده، بیش از نصف آنها به همکاری قطر و از طریق این کشور به پایگاه‌های نظامی ایالات متحده و یا با پرواز‌های چارتر از دوحه به خارج انتقال یافته اند.

XS
SM
MD
LG