لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۲۶

تنش‌ها در سرحد بلاروس و پولند؛ روسای جمهور امریکا و روسیه وارد بحث شده اند


مرز پولند و بلاروس
مرز پولند و بلاروس

تنش‌ها در سرحد بلاروس و پولند باعث آن شده تا روسای جمهور امریکا و روسیه به طور علنی وارد بحث در مورد آن شوند.

در حالیکه در هوایی سرد و یخبندان هزاران پناهجو از افریقا و شرق میانه به شمول افغان‌ها در سرحد بلاروس و پولند گیرمانده، تلاش می کنند به کشورهای عضو اتحادیه اروپا بروند، پولند تدابیر امنیتی شدید را در منطقه وضع کرده و تا اکنون از ورود این پناهجویان ممانعت کرده است.

روسای جمهور ایالات متحدۀ امریکا و روسیه نیز به طور علنی وارد بحث در مورد این بحران شده‌اند.

تحرکات نظامی اخیر و کشف جسد یک پناهجو در سرحد بلاروس و پولند، خطرات و تهدید هایی را برجسته می سازد که هزاران مهاجر در شرایط سرد و یخبندان در بلاروس با آن مواجه اند.

شماری از مهاجرین گیرمانده در مرز پولند و بلاروس
شماری از مهاجرین گیرمانده در مرز پولند و بلاروس

مقامات غربی می گویند، روسیه که متحد نزدیک بلاروس است، گزمه‌های هوایی را افزایش داده و طیارات را که قابلیت انتقال اسلحۀ اتمی را دارند به منطقه اعزام کرده است.

اما ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه با رد اتهامات غرب در مورد گزمه‌های هوایی و تمرینات نظامی اخیر در امتداد سرحد غربی بلاروس با اتحادیه اروپا، تاکید کرده که روسیه "هیچ ارتباطی" با بحران سرحدی بین بلاروس و پولند، ندارد.

ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه
ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه

ولادیمیر پوتین دیروز(شنبه ۱۳ نوامبر) گفت، امیدوار است که بزودی مذاکراتی در سطح عالی بین جرمنی و بلاروس در این مورد انجام شود.

آقای پوتین گفت: "امیدوارم تماس مستقیم بین رهبری بلاروس و رهبران کشورهای پیشرو اتحادیه اروپا به حل این مشکلات کمک کند."

جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحدۀ امریکا، وضعیت در سرحد بلاروس و پولند را یک "نگرانی بزرگ" خوانده گفته است.

جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحدۀ امریکا
جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحدۀ امریکا

او افزود: "من فکر می کنم این یک نگرانی بزرگ است، ما در این مورد نگرانی خودرا به روسیه و بلاروس اعلام کرده ایم."

کامالا هریس معاون آقای بایدن نیز در جریان سفر به فرانسه با نگرانی از وضعیت در سرحد بلاروس و پولند گفته که در این مورد با امانوئل ماکرون رئیس جمهور فرانسه صحبت کرده است.

مقامات اتحادیۀ اروپا می‌گویند، الکساندر لوکاشینکو رئیس جمهور مستبد بلاروس در واکنش به تحریم هایی که علیه آن کشور وضع شده، از پناهجویان به حیث ابزار سیاسی، سوء استفاده می کند.

مقامات غربی اتهام وارد کرده اند که حکومت لوکاشینکو پناهجویان به سرحد با پولند انتقال داده و آنها را به عبور از سرحد با اتحادیه اروپا تشویق می کند. اما حکومت بلاروس این اتهامات را رد کرده است.

الکساندر لوکاشینکو رئیس جمهور بلاروس
الکساندر لوکاشینکو رئیس جمهور بلاروس

تنش‌ها بین اتحادیه اروپا و بلاروس زمانی افزایش یافت که در سال ۲۰۲۰ میلادی، الکساندر لوکاشینکو خودش را برای ششمین بار برندۀ انتخابات ریاست جمهوری آن کشور اعلام نمود و سرکوب شدید مخالفان سیاسی، فعالان جامعۀ مدنی و خبرنگاران را آغاز کرد.

اتحادیۀ اروپا و غرب انتحابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۰ میلادی در بلاروس را بی‌اعتبار خوانده و تحریم‌های را بر بلاروس وضع کرده اند.

در حالیکه اتحادیۀ اروپا روی وضع تحریم‌های بیشتر بر بلاروس غور می کند، الکساندر لوکاشینکو یازدهم نوامبر گفت، ممکن است انتقال گاز روسیه به اروپا را به دلیل وضع تحریم‌ها علیه رژیم‌اش قطع کند.

XS
SM
MD
LG