لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
دوشنبه ۲۶ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۲۰

حکومت طالبان برای بررسی اسناد شهرک‌ها و موترفروشی‌ها هیئت تعیین می‌کند


آرشیف، نمایی از شهر کابل
آرشیف، نمایی از شهر کابل

وزارت عدلیۀ طالبان از تعیین هیئتی برای بررسی اسناد شهرک ها، رهنماهای معاملات و موترفروشی‌ها خبر می‌دهد.

وزارت عدلیۀ حکومت طالبان می‌گوید، هیئتی را برای بررسی شهرک‌های رهایشی، اسناد رهنماهای معاملات و موتر فروشی‌ها می‌گمارد.

مفتی محمد بشار سخنگوی این وزارت به روز یکشنبه به رادیو آزادی گفت که هدف این کار جلوگیری از فساد، غصب زمین و ایجاد شهرک های غیرقانونی است.

آقای محمد بشار می‌گوید: "از راه یک کنفرانس به تمام رهنماهای معاملات، موتر فروشی ها و شهرک ها اطلاعیه داده شد تا سندهای خود را در جریان دو روز به ارگان‌های مربوط وزارت عدلیه بسپارند. تا فعالیت‌های شان به گونۀ قانونی پیش برود و سندهای خود را تمدید کنند. هیئتی نیز تشکیل می‌شود تا بررسی کنند که شهرک‌ها برابر با پلان و نقشه وزارت شهرسازی است یا خیر یا اینکه در جای پارک، مکتب و یا مدرسه و مسجد ساخته نشده باشند."

آرشیف، نمایی از شهر کابل
آرشیف، نمایی از شهر کابل

این تصمیم درحالی گرفته شده است که حکومت پیشین نیز بارها وعده داده بود که جلو غصب زمین‌های دولتی و افراد را از سوی زورمندان خواهد گرفت.

وزارت عدلیه طالبان می‌گوید، هنوز هیچ اطلاعی درباره اینکه چه اندازه زمین غصب شده در دست ندارد، اما پیش از این کمیسیون نظارت بر اعمال حکومت که از سوی مجلس نمایندگان دولت پیشین تشکیل شده بود گزارش داده بود که نزدیک به یک میلیون و ۳۰۰ هزار جریب زمین در افغانستان غصب شده است.

بر بنیاد این گزارش، این مقدار زمین از سوی ۱۵ هزار زورمند محلی و مقام‌ حکومتی غصب شده ‎است و در برخی از این زمین‌ها شهرک‌های غیر قانونی ساخته شده است.

اداره اراضی حکومت پیشین گفته بود که در سال‎های اخیر ۴۰۰ هزار جریب زمین از غاصبین پس گرفته شده ‎است.

با این حال وزارت عدلیۀ طالبان می‌گوید که اگر در بررسی‌هایشان دریافتند که شهرکی در زمین مکتب، مدرسه و مسجد ساخته شده باشد و یا زمین آن غصب شده باشد، با مالکانش برخورد قانونی خواهد شد.

XS
SM
MD
LG