لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۰ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۰۲

شهروندان کابل: طالبان خلاف وعده‌شان در برخی نقاط دیوار سمنتی گذاشته اند


آرشیف، عکس جنبه تزئینی دارد
آرشیف، عکس جنبه تزئینی دارد

شماری از باشندگان شهر کابل می‌گویند، طالبان خلاف وعده‌شان اقدام به گذاشتن دیوار سمنتی در برخی نقاط کرده اند.

کابل، پایتخت افغانستان، سال‌هاست که بخش‌هایی از آن توسط دیوارهای سمنتی احاطه شده و این دیوارها در کنار کاستن از زیبایی شهر، چهر اش را به یک مکان قسماً نظامی مبدل کرده است.

شماری از باشندگان کابل شکایت دارند که طالبان در اوایل حکومت‌شان وعده داده بودند که دیوارهای سمنتی را از سطح شهر برخواهند داشت، اما به گفتۀ آنان، به آن عمل نکردند.

یکی از باشنده‌گان کابل در ساحه کارتهٔ نو که نخواست نامش ذکر شود، به رادیو آزادی گفت، طالبان به تازگی در این ساحه دیوارهای سمنتی گذاشته اند.

نشان حکومت طالبان در یکی از دیوارهای کابل
نشان حکومت طالبان در یکی از دیوارهای کابل

او افزود: "در حال حاضر وضعیت خیلی خراب است انفجار می‌شود مردم کشته می شود، به این خاطر آن‌ها مجبور شدند تا دیوارهای سمنتی را دوباره بگذارند، و دوباره راه ها را مسدود کنند، آن‌ها جاهای جدید ساخته اند در منطقه ما با گذاشتن دیوار های سمنتی دو کوچه را مسدود کرده اند، و این کار مشکلات زیادی را برای مردم محل ایجاد کرده است."

زبیر ۲۷ ساله، باشندهٔ خواجه‌بغرای شهر کابل به رادیو آزادی می‌گوید که با گذشت هر روز به شمار این دیوار ها افزوده می‌شود.

او می افزاید: "نه تنها این که ای سنگ ها کم نشد، بلکه مثل حکومت گذشته بعضی از وزارت خانه‌های کلیدی و مهم وبعضی از اداره‌های دولتی با همین سنگ‌های سمنتی یا کانکریتی احاطه شده اند.، اگر چه مردم از حکومت طالبان توقع داشتند که این سنگ‌ها را بر خواهند داشت، و جاده‌ها را به روی مردم باز می‌کنند و به وعده‌ای که کردند عمل می‌کنند، اما این گونه یک کار نشد."

دیوار های سمنتی در کابل
دیوار های سمنتی در کابل

اما مسؤولان شهرداری حکومت طالبان با رد موضوع افزایش دیوارهای سمنتی می‌گویند، با آنکه این کار زمان گیر است، اما در بیشتر مناطق شهر کابل که مردم عام زندگی می‎کنند، دیواری های سمنتی را برداشته اند.

حمدالله نعمانی، معین شاروالی کابل در این مورد به رادیو آزادی گفت: "ساحاتی که مربوط شاروالی می‌شود، ما آن‌جا دیوارهای جدید نگذاشتیم، بلکه تقریباً شهر را پاک سازی کردیم، دیوار هایی که در اطراف وزارت خانه‌ها و یا سکتور های امنیتی، سفارت‌های بین المللی و یا نمایندگی‌های بین المللی گذاشته شده اند، برای برداشتن آن ما به وزات‌های داخله، خارجه و دفاع پلان روان کردیم اما پاسخ مثبت دریافت نکردیم، اگر پاسخ مثبت دریافت کردیم، این دیوار ها را هم برخواهیم داشت."

کارمندان شاروالی شهر کابل در حال منتقل کردن دیوارهای سمنتی
کارمندان شاروالی شهر کابل در حال منتقل کردن دیوارهای سمنتی

آقای نعمانی افزود، موانع سمنتی را که از برخی ساحات شهر برداشته اند در مکتب‌های استفاده خواهند کرد که چهار دیواری ندارند.

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگو و معاون وزارت اطلاعات و فرهنگ حکومت طالبان نیز گذاشتن مجدد دیوار های سمنتی را در بعضی از نقاط شهر کابل به ویژه در کارتهٔ نو رد می‌کند.

آقای مجاهد به رادیو آزادی گفت، مطابق برنامۀ تنظیم شده، دیوار های سمنتی از اطراف وزارت خانه‌ها و سفارت‌خانه‌ها برداشته خواهند شد.

آقای افزود: "دیوار های سمنتی را از ساحات دور کردیم که غیر ضروری بود و در بعضی از نقات امنیتی و سفارت‌خانه چون فعلاً اوضاع قابل اطمینان نیست دور نکردیم، زمانی که حالت اطمینانی ایجاد شد از آنجاها هم برمی‌داریم و دیوارهای جدید گذاشته نشده اند، ما شاهد آن نیستیم. همه دیوارهای قدیمی اند، فقط از نقاطی که غیر ضروری بود برداشتیم."

حکومت پیشین به دلایل مختلف امنیتی از جمله جلوگیری از حملات انتحاری در برخی نقاط شهر و اطراف اداره‌های دولتی در کابل و ولایت‌ها موانع سمنتی گذاشته بود. این کار در کنار کاستن از زیبایی شهر سبب ازدحام‌های سنگین در شهر می‌شد و مردم همواره از آن شاکی بودند.

XS
SM
MD
LG