لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۹ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۵۸

مقام‌های امریکا و روسیه:‌ حکومت طالبان باید تعهداتش را عملی کند


آرشیف، شماری از مقام های حکومت طالبان
آرشیف، شماری از مقام های حکومت طالبان

در حالی که روند تخلیه شهروندان خارجی و همکاران نیروهای خارجی از افغانستان ادامه دارد، نماینده ویژه وزارت خارجه امریکا برای افغانستان مصروف دیدارها، در منطقه برای به‌ میان آوردن اجماع در مسئله افغانستان است.

تام وست نماینده ویژه امریکا و ضمیرکابلوف نماینده ویژه روسیه برای افغانستان به تازگی در مورد موقف‌های واشنگتن و مسکو در مورد افغانستان در مسکو گفت‌وگو کردند.

تام وست نماینده ویژه ایالات متحده امریکا برای افغانستان
تام وست نماینده ویژه ایالات متحده امریکا برای افغانستان

آقای وست در صفحه توییتر خود نوشته است: "امروز در مسکو با ضمیر کابلوف نماینده ویژه رئیس جمهور پوتین و ویندیکوتوف معاون شورای امنیت ملاقات کردم و در مورد منافع مشترک ما در افغانستان گفت‌وگو کردیم، نیاز است که طالبان باید تعهدات شان را با جامعه جهانی عملی سازند."

ضمیرکابلوف نماینده ویژه رئيس جمهور پوتین برای افغانستان پس از این ملاقات به رسانه ها گفت که با آقای تام وست در مسکو در مورد حل تمام مسایل مربوط به افغانستان گفت‌وگو کرده است.

در عین حال آقای کابلوف گفت هر چند طالبان تلاش می‌کنند که تعهدات شان را عملی سازند اما این تلاش‌ها بسیار کند به پیش می‌رود.

در این حال وزارت خارجه امریکا گفته است که هنوز هم روند بیرون ساختن شهروندان امریکایی و همکاران افغان شان از افغانستان ادامه دارد.

یکی از تعهدات طالبان با جامعه جهانی فراهم کردن شرایط مصون برای خروج اتباع خارجی و همکاران افغان‌ شان که خواستار خروج از افغانستان اند، می‌باشد.

وزارت خارجه امریکا می‌گوید ماموریت تخلیه از افغانستان تا هنوز به پایان نرسیده است.

ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده امریکا
ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده امریکا

ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده امریکا ناوقت دوشنبه در یک نشست خبری گفت: "حالا البته این پایان ماموریت دوامدار ما در کار بیرون کردن شهروندان امریکایی، باشندگان قانونی و دایمی و آن افغان هایی که ما با آنان تعهد داریم، نیست. این ماموریت ادامه داشت و دارد. این یک گام مهم است. ما از ۳۱ اگست به این طرف گفته ایم که این هدف ماست و ما برای این افراد هرگونه کمکی را که می‌توانیم آماده می‌سازیم و ما توانسته ایم که در این بخش کارهای خوب را انجام بدهیم و درآینده نیز به آن ادامه می‌دهیم."

آقای پرایس این‌ را نیز گفت که پس از ۳۱ اگست که نیروهای خارجی افغانستان را ترک کردند ۷۶۰ امریکایی و همکاران افغان شان که اسناد قانونی داشتند به گونه مستقیم از افغانستان بیرون ساخته شده اند.

اما به تازگی روز دوشنبه نمایندگان جمهوری خواه جناح مخالف جو بایدن در کمیته روابط خارجه مجلس نمایندگان امریکا در یک نامه رسمی خواسته اند که ۳۴ تن از مقام‌های اداره بایدن باید در مورد چگونگی روش عملیات تخلیه نیروهای امریکایی و همکاران افغان شان به پرسش‌های شان پاسخ بگویند.

اما جو بایدن و کابینه اش همواره از روند تخلیه از افغانستان دفاع کرده و گفته اند که امریکا به اهداف خود در افغانستان رسیده بود.

این در حالیست که به اساس گزارش خبرگزاری رویترز، از ماه اگست به این طرف امریکا کم و بیش ۱۲۴ هزار تن را در ماموریت تخلیه گروهی و پس از آن از افغانستان بیرون کرده است.

اما هنوزهم هزاران افغان که به گونه مستقیم و غیرمستقیم با امریکایی ها کار کرده اند توقع بیرون شدن از افغانستان را دارند.

XS
SM
MD
LG