لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۵۹

نامه سرگشاده طالبان به کانگرس امریکا: دارایی منجمد شده افغانستان را آزاد کنید


شماری از مقام‌های حکومت طالبان
شماری از مقام‌های حکومت طالبان

منجمدسازی پشتوانه بانکی افغانستان از سوی امریکا طالبان را مجبور کرده تا برای آزادسازی این دارایی به کانگرس این کشور نامه بنویسد.

در این نامه که محتوای آن امروز چهارشنبه (۲۶ عقرب) رسانه‌ای شد، بیشتر روی وضعیت کنونی افغانستان و پیامدهای منجمد ساختن پشتوانه بانکی این کشور از سوی امریکا تمرکز شده است.

در این نامه که از سوی امیرخان متقی سرپرست وزارت خارجه طالبان نوشته شده، آمده است که با اعلان حکومت تازه، ایالات متحده بر ذخایر بانک مرکزی افغانستان محدودیت وضع کرده و این خلاف توقع آنان و توافق‌نامۀ دوحه است.

در نامه آمده است، اکنون نگرانی اساسی افغان‌ها مصونیت مالی است و ریشۀ این نگرانی‌ها به ایجاد محدودیت بر دارایی‌های آنان از سوی امریکا بر می‌گردد.

در نامۀ سرگشادۀ طالبان به کانگرس امریکا نوشته شده که منجمدسازی پول افغانستان مشکلات را حل نمی‌کند بلکه نظام‌های صحت، معارف و دیگر خدمات عامه را زیانمند می‌سازد که عموم مردم از آن مستفید می‌شوند.

عبدالقهار بلخی، سخنگوی وزارت خارجه طالبان در بخشی از ویدیویی که در آن متن این نامه را به خوانش گرفته، گفته است:‌ "ما باور داریم که منجمدسازی پول‌های افغانستان مشکلات را حل نمی‌کند و نه هم این خواست مردم امریکا است. حال باید حکومت شما این پول را آزاد کند. ما نگران هستیم که اگر وضعیت این گونه ادامه یابد نه تنها که مردم و حکومت افغانستان با مشکل مواجه خواهند شد بلکه سبب پناهندگی گسترده در منطقه و جهان خواهد شد و مسایل بشری و اقتصادی را برای جهان به میان آورد."

در این نامه همچنین به وضعیت بحران بشری کنونی افغانستان اشاره شده و نوشته شده است، در حالی که کرونا، خشکسالی، جنگ و فقر این کشور را متاثر ساخته، ایجاد محدودیت از سوی امریکا در کنار تجارت و کار و بار روی کمک‌های بشری نیز تاثیر گذاشته است.

طالبان در این نامه همچنین از آغاز روابط جدید و خوب با امریکا و عملی شدن توافق‌نامۀ دوحه یاد کرده و افزوده که اکنون فرصت‌های ساخت و توسعه در افغانستان فراهم شده و امریکا می‌تواند که در بخش صنعت، زراعت و معادن در افغانستان سرمایه‌گذاری کند.

حکومت طالبان در پایان این نامه از امریکا خواسته است که در راستای حل بحران بشری و اقتصادی افغانستان گام مسئولانه بردارد، پشتوانه بانک مرکزی افغانستان را آزاد کند و محدودیت‌ها از حساب‌های آنان را نیز بردارد.

ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی حکومت طالبان
ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی حکومت طالبان

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگو و معین وزارت اطلاعات و فرهنگ طالبان به رادیو آزادی گفت که هدف این نامه آگاه‌سازی امریکا از وضعیت جاری افغانستان و حقایق بوده: "یک نامه به کانگرس امریکا فرستاده شده، محتوا و هدف آن این است که مردم امریکا با استفاده از نمایندگان‌شان از واقعیت‌های جاری در افغانستان و خواست‌ها و نیازهایی که هر دو کشور دارند، آگاه شوند."

طالبان در حالی این نامه را به کانگرس امریکا فرستاده که توماس وست، نمایندۀ خاص امریکا برای افغانستان در منطقه است. او با مقام‌های مختلف روسیه و هند دیدار کرده و روی ایجاد یک اجماع در پیوند به افغانستان گفت‌وگو می‌کند.

آقای وست در صفحۀ توییتر خود نوشته است، با شریکان نزدیک خود برای یک افغانستان با صلح و ثبات همکاری می‌کند.

در همین حال ضمیر کابلوف، نمایندۀ خاص روسیه برای افغانستان در گفت‌وگویی با نیوز ویک گفته است، روسیه می‌خواهد که در مسایل افغانستان به حالت عادی باقی بماند، اما نگران تروریزم و قاچاق مواد مخدر در این کشور است.

آقای کابلوف افزوده است، عملکرد طالبان را از نزدیک نظارت ‌می‌کنند و به حکومت‌شان احترام دارد، اما این به معنای به رسمیت شناختن حکومت‌شان نیست.

این در حالیست که از حاکمیت طالبان بر افغانستان بیش از ۳ ماه می‌گذرد، اما تا به حال هیچ کشوری حکومت آنان را به رسمیت نشناخته است.

با آنکه حکومت طالبان می‌گوید که توافق‌نامۀ دوحه را عملی کرده و برخی فرصت‌ها را نیز فراهم خواهد کرد، اما جهان پیش از این برای به رسمیت شناختن حکومت طالبان پیش شرط‌هایی را تعیین کرده است.

ایجاد حکومت همه‌شمول، دادن حق آموزش و کار به دختران و زنان، تأمین حقوق اقلیت‌ها و تضمین عدم ایجاد تهدید از خاک افغانستان علیه هیچ کشوری از شرط‌های مهم گفته شده اند.

XS
SM
MD
LG