لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۵۷

نگرانی ملل متحد برای وضعیت افغانستان در نشست شورای امنیت این سازمان


آرشیف، شماری از جنگجویان گروه داعش در افغانستان
آرشیف، شماری از جنگجویان گروه داعش در افغانستان

نماینده خاص سرمنشی سازمان ملل متحد برای افغانستان در نشست شورای امنیت این سازمان، در مورد وضعیت افغانستان ابراز نگرانی کرده است.

دیبرا لاینز نمایندۀ خاص سرمنشی سازمان ملل متحد برای افغانستان، دیروز در نشست شورای امنیت این سازمان، وضعیت امنیتی در افغانستان را خوب ارزیابی کرد، اما در مورد شاخه خراسان گروه دولت اسلامی معروف به داعش ابراز نگرانی عمیق کرده است.

دیبرا لاینز نمایندۀ خاص سرمنشی سازمان ملل متحد برای افغانستان
دیبرا لاینز نمایندۀ خاص سرمنشی سازمان ملل متحد برای افغانستان

دیبرا لاینز در نشستی که ساعت ۱۲:۳۰ شب گذشته به وقت کابل آغاز شد، گفت که داعش در سال گذشته ۶۰ حمله در افغانستان انجام داده و تعداد حملاتی را که داعش مسئولیت آنها را بر عهده گرفته یا به آنها در سال جاری نسبت داده شده به ۳۳۶ حمله رسیده است.

دیبرا لاینز نمایندۀ خاص سرمنشی سازمان ملل متحد برای افغانستان گفت: "تحول عمده منفی اینست که طالبان نتوانسته اند، جلوی گسترش شاخه خراسان دولت اسلامی عراق را بگیرند. داعش زمانی در چند ولایت افغانستان و کابل فعال بود، اما اکنون شاخه خراسان داعش تقریباً در همۀ ولایات افغانستان حضور دارد و بسیار فعال است."

نماینده خاص سرمنشی سازمان ملل برای افغانستان افزود که طالبان برای جلوگیری از فعالیت داعش افراد را به طور غیرقانونی دستگیر می کنند و نگرانی هایی در مورد قتل افراد مظنون به عضویت در گروه داعش توسط محاکم صحرایی طالبان وجود دارد.

در نشست شب گذشته شورای امنیت سازمان ملل متحد از نمایندگان کشورهای ایران، پاکستان و تاجیکستان نیز دعوت شده بود.

دیبرا لاینز نمایندۀ خاص سرمنشی سازمان ملل متحد برای افغانستان، وضعیت امنیتی افغانستان را بعد از تسلط طالبان به تاریخ ۱۵ اگست بر کابل خوب توصیف کرد، اما او در این نشست طالبان را به سرکوب مخالفان این گروه متهم کرده، گفت: "در مجموع با ختم جنگ، وضعیت امنیتی بهبود یافته است. ما به طور متداوم گزارشهایی موثقی را در مورد رویداد هایی به شمول تلاشی خانه ها و قتل های فرا قانونی نیروهای امنیتی و مقامات دولتی سابق دریافت می کنیم."

طالبان قبلاً اتهامات در مورد سرکوب مخالفان سیاسی‌شان را رد کرده اند.

بلال کریمی معاون سخنگوی طالبان گفته که حدود ۲۰۰ تن به اتهام تخطی از اصول طالبان از صفوف این گروه اخراج شده اند و به گفتۀ او تحقیقات از آنها ادامه دارد.

XS
SM
MD
LG