لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۰۷

هزاران پناهجوی افغان و عراقی شب سردی را در مرز بلاروس و پولند سپری کرده اند


شمار از پناهجویان در مرز بلاروس و پولند
شمار از پناهجویان در مرز بلاروس و پولند

هزاران پناهجو به شمول افغان‌ها شب گذشته را نیز در هوای سرحد در سرحد بلاروس و پولند سپری کردند.

بیش از ۴۰۰۰ پناهجوی عمدتاً از کشورهای عراق و افغانستان شب گذشته را نیز در وضعیت خیلی دشوار و در جنگل‌های یخ زده در سرحد پولند و بلاروس سپری کرده اند. این جنگل در منطقۀ سرحد خارجی اتحادیۀ اروپا و ناتو، با بلاروس موقعیت دارد.

یک پناهجوی افغان که اسوشیتدپرس از افشای نامش خودداری کرده، به این خبرگزاری گفته است: "در جنگل هوا بسیار سرد است، آب و غذا اصلاً وجود ندارد، حیوانات وحشی هم بسیار زیاد است. از چهار روز به اینسو در جنگل هستیم، شرایط بسیار دشوار است و پاهایم از کار مانده اند."

یک پناهجوی دیگر افغان که توانسته از سرحد بلاروس و پولند عبور کند، در شهرک بیلسک پدولسکی ((Bielsk Podlaski) به خبرگزاری اسوشیتدپرس گفت: "حالا دیگر نمی توانم دوباره به افغانستان بروم، در این جا هم کسی ندارم و نمی توانم باقی بمانم. می خواهم به جرمنی بروم، در آنجا فامیل‌ام است."

شماری از پناهجویان در مرز بلاروس
شماری از پناهجویان در مرز بلاروس

جامعۀ تاتار‌های پولند شب گذشته، برای این پناهجویان گیر مانده در سرحد بلاروس با پولند مقداری غذای گرم، توزیع کرده.

در پولند که ۹۰ درصد آن عیسوی کاتولیک هستند و کلیسای کاتولیک نقش مهمی در جامعه و سیاست آن دارد، تاتارهای مسلمان یک اقلیت کوچک محسوب می شوند.

مفتی توماز میسکیویچ (Mufti Tomasz Miskiewicz) رئیس جامعۀ مسلمان پولند به خبرگزاری رویترز گفته است: "گذشته از اینکه کسی حق اقامت قانونی در پولند را داشته، یا نداشته باشد، هر شخص حق دارد، سقفی بالای سر خود، یک مکان گرم برای اقامت، یک بشقاب سوپ گرم و بطور کلی غذای گرم و لباس مناسب، داشته باشد."

در این حال دیروز(۲۵ عقرب) انگیلا مرکل صدراعظم جرمنی و الکساندر لوکاشنکو رئیس جمهور بلاروس برای دومین بار در این هفته، در مورد این بحران مهاجرین از طریق تیلفون صحبت کرده اند.

انگیلا مرکل ۱۵ نوامبر نیز در یک تماس تیلفون نادر با الکساندر لوکاشنکو در مورد کمکهای بشری با هزاران پناهجوی که در سرحد اتحادیۀ اروپا و بلاروس گیرمانده اند، صحبت کرد. این تماس بعد از تصمیم اتحادیه اروپا برای تشدید تحریم‌ها علیه بلاروس صورت گرفت.

انگیلا مرکل صدراعظم جرمنی
انگیلا مرکل صدراعظم جرمنی

اتحادیه اروپا میگوید، بحران جاری مهاجرت در سرحد با پولند، توسط بلاروس متحد روسیه در تلافی تحریمهای اتحادیه اروپا تنظیم گردیده، تحریم هایی که به دلیل سرکوب اعتراضات سیاسی بر حکومت الکساندر لوکاشینکو، حاکم مستبد بلاروس وضع شده است.

این اتهام را رژیم بلاروس رد کرده و تین بحران را مشکل اتحادیۀ اروپا خوانده است.

XS
SM
MD
LG