لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۰ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۲۱

انستیتیوت ملی موسیقی افغانستان در پرتگال فعالیت‌هایش را از سر می‌گیرد


شماری از نوازندگان گروه انستیتیوت ملی موسیقی افغانستان
شماری از نوازندگان گروه انستیتیوت ملی موسیقی افغانستان

قرار است انستیتیوت ملی موسیقی افغانستان در پرتگال فعالیت‌هایش را از سرگیرد.

احمدناصر سرمست رئیس این نهاد می‌گوید که آخرین عضو انستیتیوت ملی موسیقی افغانستان روز چهارشنبه به قطر رسید.

او در گفتگو با رادیو آزادی می‌گوید که اکنون ۲۷۲ دانش آموزان، آموزگاران و کارکنان انستیتوت ملی موسیقی افغانستان همه از افغانستان بیرون شده اند و در دوحه پایتخت قطر هستند.

شماری از نوازندگان گروه انستیتیوت ملی موسیقی افغانستان
شماری از نوازندگان گروه انستیتیوت ملی موسیقی افغانستان

رونق ساز و سرود و آموزش‌های موسیقی در انستیتیوت ملی موسیقی افغانستان، در روزهایی که هنوز طالبان کابل را نگرفته بودند.

اما اکنون قصه گونۀ دیگری است. ساز و سرود خاموش شده، دانش آموزان و آموزگاران آواره شده اند و دیگر امیدی برای برگشت زودهنگام به کشورشان ندارند.

آخرین عضوخانوادۀ انستیتیوت ملی موسیقی افغانستان از میان ۲۷۲ تن به روز چهارشنبه به دوحه قدم گذاشت.

وجیه کابلی در تازه ترین کنسرت اش در دوحه پایتخت قطر، دیار غربت و در نیمه‌راه سفر به مقصد، گروه آرکستر را با پرکاشن همراهی‌ می‌کند_آلۀ ضربی در ابزار موسیقی که وجیه آن را به گونۀ حرفه‌یی در انستیتیوت ملی موسیقی افغانستان فرا گرفته است.

او که اکنون بیشتر از یک ماه می‌شود در دوحه است، به رادیو آزادی می‌گوید آینده اش را این‌گونه در دیار غربت تصور نکرده بود، اما بازهم خوش است که از وضعیت کنونی افغانستان بیرون آمده است.

بانو کابلی می گوید:‌"وقتی که طالبان آمد من تمام امیدم را از دست دادم، بخاطری‌که یک چیزی بود که امکان نداشت. آرزو، امید و هدف‌هایی که من داشتم تمام اش از بین رفت."

فاطمه عارف هفده ساله، چیلو نواز است.

یکی از نوازندگان گروه انستیتیوت ملی موسیقی افغانستان
یکی از نوازندگان گروه انستیتیوت ملی موسیقی افغانستان

او می‌گوید تصور نمی‌کرد با چنین سرنوشتی روبرو شود اما او آروزی برگشت به وطن را در سر دارد.

او می افزاید:‌ "در آینده می‌خواهم چیلونواز خوبی شوم و به درد کشور خودمان بخورم. وقتی که کشور ما آرامی و امنیت شود، می‌خواهم شاگردان دیگر را درس بدهم."

هرچند طالبان به گونۀ روشن از محدودیت کامل بر موسیقی چیزی نگفته اند، اما در بخش‌هایی از کشور از برخورد آنان با نوازنده‌گان و کسانی که موسیقی می‌شنوند گزارش‌هایی شده اند.

احمدسرمست رئیس انستیتیوت ملی موسیقی افغانستان که موفق شده تمامی دانش آموزان و آموزگاران اش که شمار آن‌ها به ۲۷۲ تن می‌رسید، از افغانستان بیرون کند، می‌گوید تحولی که در افغانستان آمده است به جامعۀ هنری و فرهنگی افغانستان فاجعه آفرین است.

احمدسرمست رئیس انستیتیوت ملی موسیقی افغانستان
احمدسرمست رئیس انستیتیوت ملی موسیقی افغانستان

او می‌گوید طالبان به گونۀ هدفمند ساختمان این نهاد را به پایگاه نظامی مبدل کرده اند و زیربناهای آن را در کابل مصادره کرده اند.

اما با نیروی بشری و آموزش دیده‌ ای که این نهاد اکنون در اختیار دارد، منزل شان برای ادامۀ فعالیت‌های هنری و آموزشی پرتگال است_کشوری که به تمامی اعضای انستیتیوت ملی موسیقی افغانستان پناهنده‌گی داده است.

احمدناصر سرمست به تازه‌گی روز پنجشنبه به پرتگال سفر کرده است تا پیشرفت‌ها برای برپایی دوبارۀ این مکتب موسیقی را در پرتگال بررسی کند.

او می گوید:‌ "ما بتوانیم انستیتیوت ملی موسیقی افغانستان را دوباره ایجاد کنیم، ده‌ها دستۀ هنریی که انستیتیوت ملی موسیقی افغانستان داشت دوباره فعال شوند و در عین زمان از یک طرف زمینۀ حفظ و نگهداشت سنت‌های موسیقی افغانستان را فراهم بسازیم و از طرفی هم دسته‌های مختلف دسته‌های انستیتیوت ملی موسیقی افغانستان به صدای رسای مردم افغانستان در بیرون از کشور مبدل شود."

آقای سرمست می گوید:‌ "مرکزی هنریی باشد که در آن‌جا ما بتوانیم موسیقی افغانستان را نه تنها به شاگران خود آموزش بدهیم بل به تمام کسانی که علاقمند آموزش موسیقی باشند زمینۀ ارائۀ خدمات با کیفیت آموزش موسیقی را نه تنها برای دانش آموزان خودما بل برای تمام اقشار آسیب پذیر پرتگال که توان پرداخت هزینه‌های آموزش موسیقی را ندارند، ما زمینۀ آموزش موسیقی آنان را نیز در انستیتیوت ملی موسیقی افغانستان فراهم سازیم."

احمدناصر سرمست می‌گوید که "زهره" گروه آرکستر بانوان انستیتیوت ملی موسیقی افغانستان نیز به زودترین فرصت دوباره فعال خواهد شد. زهره، آرکستری بود که به علت حضور بانوان به کنسرت‌های جهانی راه یافت و افرون بر جایزه‌های گونه گون معتبرترین جایزۀ موسیقی جهان_جایزۀ پولار میوزیک_ را در سال ۲۰۱۸ به نام افغانستان ثبت کرد.

نگین خپلواک یکی از رهبران آرکستر گروه انستیتیوت ملی موسیقی افغانستان
نگین خپلواک یکی از رهبران آرکستر گروه انستیتیوت ملی موسیقی افغانستان

هیچ یک از سخنگویان طالبان دربارۀ آیندۀ این انستیتیوت در افغانستان و اتهام‌های آقای احمدسرمست بر آنان به پیام‌هایی مان پاسخ نداند.

انستیتوت ملی موسیقی افغانستان در ۲۰ جون ۲۰۱۰ با تلاش‌های احمدناصر سرمست در چارچوب وزارت معارف جمهوری اسلامی افغانستان، حکومت پیشین، گشایش یافت. این نهاد به یکی از فعال‌ترین نهادها در بخش آموزش‌های موسیقی حرفه‌یی در افغانستان مبدل شد.

XS
SM
MD
LG