لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۶ اسد ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۰۱

ملل متحد: عاید مالی مواد مخدر در ۲۰۲۱ به بیش از ۲میلیارد دالر رسیده است


آرشیف، یک کشتزار تریاک در ولایت ننگرهار
آرشیف، یک کشتزار تریاک در ولایت ننگرهار

اداره مبارزه با مواد مخدر و جرایم سازمان ملل متحد میگوید، عاید مالی از درک کشت، تولید و قاچاق مواد مخدر افغانستان در سال روان میلادی به بیش از دو میلیارد دالر رسیده است.

سه ماه است که دفتر اداره مبارزه با مواد مخدر و جرایم سازمان ملل متحد يا (UNODC) در افغانستان مسدود است، اما به تازه گی این اداره گزارشی را در رابطه به وضعیت مواد مخدر در افغانستان نشر کرد.

در این گزارش آمده که در سال ۲۰۲۱ میلادی ارزش مواد مخدر افغانستان به ۲ اعشاریه ۷ میلیارد دالر رسیده که از این میان، دو اعشاریه پنج میلیادردالر آن به مافیایی جهانی رسیده، ۴۳ میلیون دالر آن نصیب قاچاقبران داخلی شده و تنها ۴۲۵)میلیون دالر به دهقانان افغان رسیده است.

با این حال، فرستاده ویژه سرمنشی ملل متحد هشدار میدهد که اگر وضعیت در افغانستان به همین گونه ادامه یابد، مافیایی مواد مخدر بیشترین نفع را از آن خواهد بود.

دیبرا لاینز در نشست ویژه شورای امنیت سازمان ملل متحد برای بررسی وضعیت افغانستان گفت: "زوال اقتصاد مشروع انگیزه برای اقتصاد غیر مشروع، به شمول کاروبار مواد مخدر را به وجود خواهد آورد. فلج شدن سکتور بانکی زمینه را برای معاملات مالی غیرقانونی و داد و ستود پول از راهای غیر رسمی فراهم خواهد ساخته و این کار تسهیلات را برای فعالیت های تروریستی، قاچاقبری و قاچاق بیشتر مواد مخدر فراهم خواهد ساخت. این تهدیدها نخست افغانستان و سپس کشورهای منطقه را متاثر خواهد ساخت."

دیبرا لاینز
دیبرا لاینز

هرچند خانم لاینس تایید می کند که مافیایی خارجی در توسعه کاروبار مواد مخدر در افغانستان نقش خیلی کلان دارد، اما با آنهم به نگرانی های اشاره می کند که کشورهای همسایه افغانستان از مواد مخدر دارند.

به اساس گزارش سازمان ملل متحد، از مجموع مواد مخدر تولید شده در افغانستان، ۳۵ فیصد آن از طریق پاکستان، ۱۵ فیصد آن از طریق ایران و باقی همه از راه کشورهای آسیایی مرکزی و از طریق روسیه به بازارهای جهانی قاچاق می شود.

ولی با این هم واسیل نبینزیا نماینده دایمی روسیه در سازمان ملل متحد از تمویل مالی گروه های تروریستی از مواد مخدر شکایت دارد و آن را نیازمند مبارزه جدی میداند.

او گفت:‌ "تهدید تروریزم با مواد مخدر رابطه دارد، زیرا مواد مخدر منبع اصلی تمویل مالی تروریزم است. امروز یک تهدید واقعی تروریزم و فعالیت های مرتبط با مواد مخدر بسوی کشورهای همسایه در حال گسترش است و این فعالیت ها زیر چتر مهاجرت هم صورت می گیرد. ما باور داریم که طالبان به وعده های شان برای ریشه کن کردن این مشکلات عمل خواهند کرد."

کریم اتل نماینده پیشین هلمند در ولسی جرگه از حکومت طالبان و جامعه جهانی میخواهد که با مسئله مواد مخدر برخورد سیاسی نکنند، زیرا به گفته وی، مواد مخدر مشکلات یکسانی را به تمامی این کشورها به باور آورده است.

آرشیف، لحظه گرفتن شیره بته کوکنار
آرشیف، لحظه گرفتن شیره بته کوکنار

آقای اتل می گوید:‌"بدون شک مواد مخدر افغانستان به کشورهای منطقه و جهان یک تهدید است، خود افغانستان نیز از کشت کوکنار و کاروبار مواد مخدر زیان های جدی را متقبل شده است، بر عکس، منفت آن به کشورهای منطقه و قاچاقبران کلان می رسد. تا زمانی که به افغانستان توجه جدی نشود، امکان آن وجود دارد که این وضعیت با شدت بیشتر دوام کند."

هشدار سازمان ملل متحد از افزایش کشت کوکنار در حال است که اداره مبارزه با مواد مخدر همین سازمان در گزارش تازه خود گفته است که تولید مواد مخدر کیمیاوی در افغانستان با گذشت هر ماه در حال افزایش است.

please wait

No media source currently available

0:00 0:03:45 0:00
لینک مستقیم

XS
SM
MD
LG