لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۲۲

طالبان: سر از امروز معاشات سه ماهه کارمندان دولتی یک‌جا پرداخت خواهد شد


آرشیف، عکس جنبه تزئینی
آرشیف، عکس جنبه تزئینی

مقامات طالبان می‌گویند، معاش سه ماه کارمندان دولتی یک‌جا پرداخته خواهد شد.

مقامات وزارت مالیهٔ حکومت طالبان امروز در کابل اعلام کردند که سر از امروز شنبه (۲۹ عقرب) معاشات ماه‌های سنبله، میزان و عقرب کارمندان دولتی یک‌جا پرداخت خواهد شد.

مقام‌های وزارت مالیهٔ حکومت طالبان امروز شنبه اعلام کردند که سر از امروز معاشات کارمندان دولتی یک‌جا اجرا خواهد شد.

احمد ولی حقمل، سخنگوی این وزارت در یک نشست خبری‌ در کابل گفت، برای پرداخت معاشات کارمندان ادارات دولتی یک سکیل مشخص ساخته اند که بر اساس آن برای هر کارمند معاش پرداخت خواهد شد.

احمد ولی حقمل، سخنگوی وزارت مالیه حکومت طالبان
احمد ولی حقمل، سخنگوی وزارت مالیه حکومت طالبان

آقای حقمل گفت: "خبر خوب این است که امروز اجرای معاشات را آغاز می کنیم، اداره ها مطابق استحقاق مستوفیت های مربوطه را بفرستند تا معاشات پرداخت شود، دیگر این که در گذشته برای معاشات سکیل خاصی موجود نبود، ادرات مختلف امتیازهای گونه‌گون می‌گرفتند، رییس هر اداره که به رییس جمهور نزدیک بود، از آن با گرفتن احکام خاص به اساس آن معاش داده می‌شد، که تعادل در آن موجود نبود، اما امارت اسلامی بر سکیل این معاشات کار را آغاز کرد، و توانسته برای همه کارمندان دولتی یک سکیل را بسازد."

آقای حقمل افزود، وزارت های تحصیلات عالی و صحت عامه و اکادمی علوم معاشات کدری دریافت خواهند کرد.

این در حالی است که بعد از سه ماه حاکمیت طالبان بر افغانستان بیشتر کارمندان دولتی معاشات شان را دریافت نکرده اند و با مشکلات جدی اقتصادی رو به رو اند.

برخی از آن‌ها از این تصمیم حکومت طالبان ابراز خرسندی کردند.

محمد اسماعیل ۶۶ ساله که کارمندان وزارت هوانوردی ملکی است، به رادیو آزادی گفت که در این مدت مشکلات اقتصادی اش را با گرفتن قرض حل می‌کرد و حال می‌تواند تمام قرض هایش را پرداخت کند.

او گفت: "من از سه ما به این سو معاش دریافت نکردیم، اما حال خبر شدم که امارت اسلامی معاش ها را پرداخت می‌کند، ما تا اکنون با گرفتن قرض پیش می‌رفتیم، اما خوشحال هستیم که معاش میگیریم و قرض های ما خلاص می‌شود، خدا کند این به گونه دوام دار باشد."

از سوی دیگر ملکه ۵۵ ساله که خیاط لباس نظامی در وزارت داخله بود و اکنون بی‌کار است می‌گوید، با در یافت نکردن سه ماه معاش با مشکلات اقتصادی رو به رو است.

او می‌گوید: "مادر چهار فرزند هستم، در این سه ماه معاش نگرفتیم، این مدت را به بسیار بی چارگی تیر کردیم، زمستان هم رسید مواد سوخت و خوراکه نداریم، حال که خبر شدیم امارت اسلامی معاشات را می پردازد بسیار خوشحال استیم خوب است از این بدبختی خلاص می شویم."

با این همه، طالبان نیز می‌گویند که در این مدت سطح عواید بلند رفته است.

معراج الدین معراج رییس عواید وزارت مالیهٔ‌ حکومت طالبان در نشست خبری امروز گفته که در ۷۸ روز کاری شان ۲۶،۹۱۵ میلیارد افغانی عواید جمع آوری کردند.

او می‌گوید: "ما در وقت کم عاید خوبی جمع آوری کردیم، در حال حاضر ما از آغاز ۷۸ روز کاری تا اکنون از زمانی که امارت اسلامی کار خود را آغاز کرد به گونه عمومی توانستیم، ۲۶،۹۱۵ میلیارد افغانی عواید جمع آوری کنیم؟"

معراج الدین معراج رییس عواید وزارت مالیهٔ‌ حکومت طالبان
معراج الدین معراج رییس عواید وزارت مالیهٔ‌ حکومت طالبان

این در حالی است که بیشتر از کارمندان دولتی به ویژه نیروهای نظامی وظایف شان را از دست داده اند و خانه نشین اند که به دلیل عدم دریافت سه ماه معاش مجبور شده اند تا وسایل خانه شان را به فروش برسانند، قرض بیگیرند و یا هم در کنار سرک و جاده‌ها میوه و یا ترکاری بفروشند.

قابل یادآوری است که بعد از به قدرت رسیدن طالبان، بانک جهانی و سایر سازمان‌ها و کشورهای حامی افغانستان کمک های شان را متوقف کرده اند که این موضوع مشکلات زیادی را برای مردم افغانستان به بار آورده است.

XS
SM
MD
LG