لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۵۹

معاون شورای امنیت ملی روسیه: وضعیت افغانستان هیچ نشانۀ خوشی ندارد


پل کوته سنگی در کابل
پل کوته سنگی در کابل

معاون شورای امنیت ملی روسیه می‌گوید، وضعیت افغانستان هیچ نشانۀ خوشی ندارد.

جدا از بحران بشری و اقتصادی افغانستان، وضعیت سیاسی و اجتماعی آن هنوز هم مایۀ نگرانی کشورهای منطقه و جامعۀ جهانی است.

روسیه که در سال‌های اخیر روابط نزدیکی با طالبان داشت، وضعیت افغانستان را نگران کننده می‌داند.

السکاندر گربنکین، معاون شورای امنیت ملی روسیه می‌گوید، وضعیت افغانستان به گونه‌ای است که هیچ نشانۀ خوشی در آن دیده نمی‌شود.

خبرگزاری تاس به نقل از یک روزنامۀ روسی که آقای گربنکین با آن گفت‌وگو کرده، نوشته است، وضعیت افغانستان رو به وخامت است و این وضعیت تهدید قاچاق مواد مخدر و مهاجرت بدون کنترل را به میان می‌آورد.

او افزوده که پس از حاکمیت طالبان آنان وضعیت افغانستان را از نزدیک نظارت می‌کنند، اما بدبختانه هیچ نشانۀ خوشی نمی‌بینند.

معاون شورای امنیت ملی روسیه هشدار می‌دهد که شاید تروریستان مسلح از افغانستان وارد آسیای میانه شوند و از طریق مرزهای روسیه و قزاقستان وارد کشورشان شوند.

کشورهای منطقه و جامعۀ جهانی از قبل نیز این نگرانی دارند که گروه‌های تروریستی با استفاده از خاک افغانستان وارد برخی کشورها شوند.

اما وزارت دفاع امریکا نسبت به این نگرانی‌ها هشدار داده و گفته که با تروریزم در افغانستان باید مبارزۀ مشترک صورت گیرد.

لوید آستین، وزیر دفاع امریکا به تاریخ ۲۰ نومبر در انیستیتوت مطالعات استراتژیک جهان گفته است، امریکا ماموریت مبارزه با تروریزم در افغانستان را از راه دور (فرا افق) ادامه خواهد داد.

لوید آستین، وزیر دفاع امریکا
لوید آستین، وزیر دفاع امریکا

آقای آستین افزوده: "ما باید به شمول افغانستان القاعده را در هرجایی بگیریم، بعداً از آن برای مبارزه با بدرفتاری گروه داعش و نفرت پراگنی مذهبی این گروه به گونۀ مشترک کار کنیم."

اما طالبان با توجه به این همه نگرانی‌ها می‌گوید، از خاک افغانستان هیچ تهدیدی متوجۀ هیچ کشوری نیست.

بلال کریمی، معاون سخنگوی حکومت طالبان به رادیو آزادی گفت: "امارت اسلامی کنترل کامل بر تمام کشور دارد. اینجا هیچ پدیده و چیزی نیست که تهدید به شمار رود. ما در این بخش هیچ نگرانی نمی‌بینیم."

بلال کریمی، معاون سخنگوی حکومت طالبان
بلال کریمی، معاون سخنگوی حکومت طالبان

آقای کریمی از کشورهای منطقه و جامعۀ جهانی می‌خواهد که با توجه به واقعیت‌های جاری افغانستان با آنان در چوکات احترام متقابل و روابط خوب تمام نگرانی‌ها و مشکلات خود را از راه سیاسی حل کنند.

پیش از این مشاور امنیت ملی روسیه نیز گفته بود که ۲۰ گروه تروریستی در افغانستان حضور دارد که برای امنیت روسیه و منطقه تهدید به شمار می‌روند.

یکی از ماده‌های توافقنامۀ دوحه میان امریکا و طالبان این است که طالبان روابط‌اش با گروه‌های تروریستی را به شمول القاعده قطع می‌کند و در کنار آن اجازه نمی‌دهد که از خاک افغانستان بر ضد کشور دیگری استفاده شود.

اما با این وجو این همه تعهدات، وزارت دفاع و کانگرس امریکا، سیگار، ناتو و شورای امنیت سازمان ملل متحد بارها گفته اند که طالبان هنوز هم روابط‌اش با القاعده و برخی گروه‌های تروریستی دیگر را قطع نکرده است.

XS
SM
MD
LG