لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۱۷

اندپندنت: نیاز است بریتانیا و غرب کمک ها با افغانستان را افزایش دهند


شماری از روزنامه های جهان
شماری از روزنامه های جهان
  • اندپندنت

روزنامۀ اندپندنت در شماره اخیرش نوشته که نیاز است بریتانیا و غرب در مقایسه با هر زمانی، کمک ها با افغانستان را افزایش دهند.

به نوشته روزنامه، وضعیت افغانستان از این بدتر شده نمی تواند، اما تا هنوز هیچ نشانه برای حل بحران مهاجرت دیده نمی شود.

اندپندنت نوشته که جنگ شاید در افغانستان پایان یافته باشد، اما وضعیت بشری به سوی بدتر شدن روان است.

در ادامه به نقل از کمیته صلیب سرخ بریتانیا آمده که هشدار داده است، افغانستان با بحرانی روبرو شده که زنده گی را برای مردمش تحمل ناپذیر ساخته.

این کمیته همچنان گفته است، نه تنها افغانستان بلکه کشور های همسایه از جمله ایران و پاکستان با ورود سیل آسای پناهجویان افغان روبرو شده می توانند.

روزنامه اندپندنت نوشته که کشورهای غربی از جمله بریتانیا، باید راه های انتقال مصئون شهروندان افغانستان را به کشورهای غربی در یابند تا آنها در این‌کشورها مسکن گزین شوند و یا هم با اعضای خانواده های شان بپیوندند.

در ادامه گفته شده که وضعیت در افغانستان خیلی به زودی تغییر کرد زیرا این‌کشور ثبات نسبی داشت، حکومت پا برجا روی اکثریت از مردم حاکم بود و با وجود فساد اداری که برای هیچ کسی خوشایند نبود، اقتصاد افغانستان در حال احیا قرار داشت.

به نوشته روزنامۀ اندپندنت، نا امیدی با افغانستان فاصله زیاد داشت اما در چند هفته وضعیت تغییر کرد، طالبان حاکم شدند، پروسۀ انتقال از میدان هوایی کابل به اجرا گذاشته شد و در واقع همه چیز به سوی بدتر شدن رفت.

  • فارن پالیسی

نشریۀ فارن پالیسی هم به بررسی وضعیت افغانستان تحت حاکمیت طالبان پرداخته است.

به نوشتۀ نشریه، پس از خروج کامل نیرو های امریکایی و ناتو از افغانستان، شماری از اعضای کانگرس امریکا و بازیگران مخالف رژیم طالبان، خواهان حمایت از جبهه مقاومت ملی شده اند.

در ادامه آمده که این جبهه در تاجیکستان مستقر است و در هفته های گذشته تلاش کرده تا حمایت واشنگتن را برای آغاز یک جنگ تازه در برابر طالبان جلب کند.

فارن پالیسی همچنان نوشته که با ادامه بحران بشری در افغانستان، سرکوب زنان و اقلیت ها و همچنان تردید در مورد تعهد طالبان برای قطع رابطه شان با شبکۀ القاعده و گروه های تروریستی، برخی از پالیسی سازان امریکایی به این باور اند که باید یک فرصت برای مخالفین طالبان داده شود.

اما نشریه نوشته که چنین اقدام، تکرار اشتباهی خواهد بود که در گذشته صورت گرفته و با گروه های مسلح غیرمسئول از سوی امریکا در افغانستان یا کشور دیگری کمک شده است.

به باور فارن پالیسی، چنین اقدام تخطی از قوانین بین المللی خواهد بود و اگر اداره جو بایدن رئیس جمهور امریکا می خواهد تا تعهداتش را برای احترام گذاشتن به حقوق بشر بر جا کند، باید از کمک به گروه های غیرمسلح در افغانستان و هر کشور دیگری خودداری کند.

XS
SM
MD
LG