لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۰۸

شماری از هزاره های افغانستان در حمایت از حکومت طالبان گردهم آمدند


آرشیف، عکس جبنه تزئینی دارد
آرشیف، عکس جبنه تزئینی دارد

در حالی که بسیاری از هزاره‌ها در افغانستان نگران امنیت خود هستند، شماری از هزاره های افغانستان امروز در حمایت از دولت طالبان گردهم آمدند.

این گردهمایی روز پنجشنبه در کابل برگزار شد و برخی از هزاره ها گفتند که از آمدن طالبان خوشحال اند.

در حالی که بسیاری از هزاره های افغانستان قبل و بعد از تسلط طالبان بر افغانستان بارها از امنیت جان خود ابراز نگرانی کرده اند، شماری از هزاره های شیعه امروز در کابل در حمایت از حکومت طالبان گردهم آمدند.

این گردهمایی روز پنجشنبه در منطقه دشت برچی کابل که هزاره های زیادی در آن زندگی می کنند برگزار شد و جعفر مهدوی، استاد پوهنتون که خود را نمایندۀ هزاره ها معرفی می کند، گفت از آمدن طالبان استقبال می کند.

جعفر مهدوی می گوید ملت از دولت گذشته دچار محرومیت شده و فداکاری های زیادی کرده است.

جعفر مهدوی، استاد پوهنتون
جعفر مهدوی، استاد پوهنتون

آقای مهدوی افزود: "مردم هزاره به عنوان مردم محروم افغانستان از ۲۰۱۴ به این طرف همواره قربانی تبعیض و بی عدالتی بوده و با سختی های زیادی روبرو بوده اند."

در این نشست ذبیح الله مجاهد سخنگوی حکومت طالبان و معین وزیر اطلاعات و فرهنگ آنان نیز حضور داشت.

آقای مجاهد در این گردهمایی گفت که اگر رهبران قبایل و مردم وحدت ملی خود را حفظ کنند، بیشتر مشکلات کنونی کشور حل خواهد شد.

ذبیح‌الله مجاهد
ذبیح‌الله مجاهد

آقای مجاهد در این مورد تاکید کرد که جنگ در افغانستان پایان یافته است و طالبان برای بازسازی این کشور به کار خود ادامه خواهند داد.

این مقام حکومتی طالبان به مردم اطمینان داد که تطبیق تمام پروژه های بزرگ ملی، اقتصادی کشور را در شش ماه آینده رونق می بخشند.

حکومت طالبان از مردم می خواهد که با آنان حوصله کند و من وعده می‌دهم اکنون که جهاد بزرگ ما علیه اشغالگران آمریکایی به پایان رسیده است، جهاد را برای بازسازی کشورمان آغاز خواهیم کرد.

این شمار هزاره ها در حالی حمایت خود را از طالبان اعلام کرده اند که برخی از مردم عام هزاره می‌گویند که هنوز ترس دارند و نگران امنیت هستند.

حسین رحیمی و محمد آصف لعلی ساکنان کابل به تازه‌گی به خبرگزاری رویترز گفتند: "طبیعی است که هنوز ترس وجود دارد، من از خودم و خانواده ام می ترسم، وقتی به مسجد می رویم اول کلمه خود را می‌گویم، چون امید دوباره برگشتن به خانه را ندادم."

او گفت: "ما از هر نظر می ترسیم، با اینکه بیشتر اوقات از بیرون رفتن در سرک می ترسم، اما همیشه سعی می کنم از راه‌های فرعی بگذرم چون می‌ترسم در کدام سرک انتحاری نشود"

این افراد در شرایطی نگران امنیت خود هستند که اخیراً بمب گذاری ها براین قشر افغان‌ها افزایش یافته اند. حملات مرگبار بر مساجد شیعیان در کندز، کندهار و چندین ولایت دیگر که شبه نظامیان داعش مسئولیت آن را بر عهده گرفته اند، قابل توجه است.

آرشیف، یک حمله انتحاری در یک مسجد در کندز
آرشیف، یک حمله انتحاری در یک مسجد در کندز

پیش از این مقام‌های حکومت پیشین همواره از طالبان به دلیل زمینه سازی برای سایر گروه‌های تروریستی انتقاد می‌کردند.

XS
SM
MD
LG