لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۲۲ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۲۵

یک بیجا شده داخلی در سرپل: کودکان ما در وضعیت بد قرار دارند به کمک نیاز داریم


آرشیف- شماری از خانواده های بیجا شده داخلی در ولایت جوزجان
آرشیف- شماری از خانواده های بیجا شده داخلی در ولایت جوزجان

سازمان بین‌المللی برای مهاجرت می‌گوید که بی‌جا شدگان داخلی در افغانستان در فصل زمستان به کمک‌های اولیه نیاز دارند.

عبدالله باشنده جوزجان حدود ۴ ماه پیش به دلیل افزایش جنگ‌‌ها به سرپل آواره شد.

او می‌گوید که زمستان نزدیک است و خبری از کمک‌ها نیست و نگران وضعیت صحی فرزندانش است: "خواست ما این است که یک کسی از ما پرسان کند و کمک کند. برای ما جای بود و باش فراهم کنند، چون کودکان ما در وضعیت بدی قرار دارند."

غلام‌الله یکی دیگر از بیجا شدگان داخلی می‌گوید که ماه‌ها است با فامیلش به دلیل جنگ، قندوز را ترک کرده و به کابل آواره شده است.

او می‌گوید که همه دار و ندارش را در جنگ از دست داده و اکنون در بی‌سرنوشتی به سر می‌برد: "از ولایت کندز آمدیم. جنگ‌ها ما را آواره ساخته و اکنون در حصۀ اول خیرخانه هستیم. نان برای خوردن و کرایه برای رفتن نداریم. خانه مان را در جنگ از دست دادیم و آواره و بیچاره شدیم."

این در حالیست که سازمان بین‌المللی برای مهاجرت (IOM) با نشر گزارشی گفته است که از اول سال جاری میلادی تا ۲۱ نوامبر ۶۶۷ هزار و ۹۰۰ تن در افغانستان به دلیل درگیری‌ها بی‌جا شده اند.

این سازمان گفته که تیم سرپناه موقت آی‌او‌ام برای کمک‌رسانی در فصل زمستان آمادگی دارد و در حال حاضر کمک‌های زمستانی را در ولایت‌های فراه، نیمروز، بغلان و سرپل به بی‌جاشدگان داخلی و دیگر خانواده‌های نیازمند فراهم می‌کند.


آی‌او‌ام افزوده که از ۱۵ ماه آگست به این سو ۵۵ هزار ۷۳۵ بی‌جا شده کمک‌های چون وسایل آشپزخانه، کمپل و چراغ‌های سولری را دریافت کرده اند.

از سوی دیگر حکومت طالبان می‌گوید که شمار بی‌جا شدگان داخلی در ماه‌های اول سال جاری میلادی رو به افزایش بود و با حاکمیت آنان دیگر خبری از بی‌جا شده‌ها نیست.

بلال کریمی معاون سخنگوی حکومت طالبان
بلال کریمی معاون سخنگوی حکومت طالبان

بلال کریمی، معاون سخنگوی حکومت طالبان به رادیو آزادی گفت که بیشتر بی‌جا شدگان به مناطق اصلی‌شان برگشته اند و روند کمک‌رسانی به بی‌جا شدگان و دیگر افراد نیازمند همچنان ادامه دارد: "کمک‌های امارت اسلامی از طریق وزارت مبارزه با حوادث، وزارت مهاجرین و سره میاشت توزیع می‌شود. این کمک‌ها به مستحقین، بی‌جا شدگان و کسانی که به محل خود برگشت می‌کنند ادامه دارد."

سازمان بین‌المللی برای مهاجرت (آی او ام) می‌گوید که پس از ۱۵ آگست ۲۷ هزار و ۱۷۹ نفر کمک‌های اولیه از جمله غذا دریافت کردند و ۱۴ هزار و ۲۳۱ تن پول کرایۀ موتر را برای برگشت به مناطق اصلی‌شان دریافت کردند و ۲۵ هزار و ۳۴۱ تن دیگر بسته‌های غذایی دریافت کردند.

کمیشنری عالی ملل متحد در امور پناهجویان در افغانستان نیز حدود ۵۰ روز پیش اعلام کرده بود که در نتیجۀ جنگ‌های اخیر در سال جاری حدود ۷۰۰ هزار خانواده بی‌جا شده اند.

سخنگوی این دفتر در آن زمان به رادیو آزادی گفته بود که بی‌جا شدگان در شرایط دشواری زندگی می‌کنند و آنان در تلاش هستند که با ارائۀ کمک‌های بیشتر از جمله کرایۀ راه، غذا و پول نقد این بی‌جا شدگان را به محل‌های اصلی برگشت دهند.

این در حالیست که با حاکمیت طالبان بر افغانستان کمک‌های بیرونی به افغانستان متوقف شده و سازمان‌های بین‌المللی همواره از وقوع بحران انسانی در این کشور هشدار داده اند.

XS
SM
MD
LG