لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۳۷

شاهین: معیارها حاصل شده،کرسی افغانستان در ملل متحد به طالبان واگذار شود


سهیل شاهین، نامزد حکومت طالبان برای کرسی دایمی افغانستان در سازمان ملل متحد
سهیل شاهین، نامزد حکومت طالبان برای کرسی دایمی افغانستان در سازمان ملل متحد

سهیل شاهین، نامزد حکومت طالبان برای کرسی دایمی افغانستان در سازمان ملل متحد می‌گوید که اگر به نمایندگی افغانستان در سازمان ملل اجازه داده شود، به سود صلح و ثبات افغانستان و کشورهای منطقه و جهان خواهد بود.

آقای شاهین به رادیو آزادی گفت، تمام شرایط کسب کرسی دایمی در سازمان ملل متحد را به دست آورده اند و این سازمان باید این چوکی را به حکومت آنان دهد: "ما تمام آن شرایط را که برای گرفتن کرسی سازمان ملل متحد لازم است، پوره کردیم، ما بالای کشور حاکمیت داریم، حمایت مردم را داریم، این توانایی را داریم که از کشور و مردم خود دفاع کنیم، این همه شرایطی اند که برای به دست آوردن کرسی افغانستان در سازمان ملل متحد نیاز است که ما همه را پوره کردیم."

آقای شاهین ادعا می‌کند که برای به دست آوردن کرسی دایمی افغانستان در سازمان ملل متحد با تمام کشورهایی که با دفتر سیاسی آنان روابط دارند گفت‌وگو کرده اند و برای حمایت از این خواست‌شان پاسخ مثبت نیز دریافت کرده اند.

آقای شاهین پیش از این به خبرگزاری تاس گفته که به تمام دیپلوماتان افغانستان در بیرون از این کشور وعدۀ دوام کارشان را داده اند، اما به این شرط که باید با حکومت طالبان کار کنند. چیزی که او امروز جمعه در گفت‌وگو با رادیو آزادی نیز بر آن تأکید کرد.

او به رادیو آزادی گفت که اگر دیپلومات‌های افغانستان از قواعد سرکشی کنند، عواقبش به دوش خودشان خواهد بود.

آقای شاهین در حالی خواهان اجازۀ نمایندگی افغانستان در سازمان ملل متحد شده که پس از به قدرت رسیدن طالبان در افغانستان، کرسی نمایندکی دایمی این کشور در سازمان ملل متحد خالی است.

از سوی دیگر هیئتی متشکل از مقام‌های حکومت طالبان به هدف گفت‌وگو با نمایندگان امریکا، کشورهای اروپایی و دیگر کشورها به دوحه سفر کرده تا حمایت آنان از حکومت‌ شانرا به دست آورند.

امیرخان متقی سرپرست وزارت خارجه طالبان
امیرخان متقی سرپرست وزارت خارجه طالبان

این هیئت را امیرخان متقی، سرپرست وزارت خارجه حکومت طالبان رهبری می‌کند.

محمد نعیم، سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر به رادیو آزادی گفت که محور این گفت‌وگوها موضوعات مختلف از جمله آزادسازی دارایی‌های مسدود شده افغانستان خواهد بود: "در پیوند به توافق‌نامۀ دوحه کدام مواردی که باقی مانده، روی التزام این مسایل و عملی شدن مواردی که تا به حال عملی نشده اند. همچنان روی مسایل سیاسی، اقتصادی و کمک‌های بشردوستانه به ویژه آزادسازی پول مردم افغانستان گفت‌وگو خواهد شد، همچنین روی روابط دوجانبه بحث می‌شود."

آقای نعیم می‌گوید که مقام‌های قطری نیز در این گفت‌وگوها حضور خواهند داشت.

قبل از این، ند پرایس سخنگوی وزارت خارجۀ امریکا گفته بود هیئت به رهبری توماس وست نمایندۀ خاص امریکا برای افغانستان هفته آینده با طالبان در دوحه گفت‌وگو می‌کند.

وزارت خارجۀ امریکا موارد مورد بحث این دیدار را مهم خوانده، اما یادی از گفت‌وگو در بارۀ آزادسازی پول‌های منجمد شدۀ افغانستان نکرده است.

عبدالقهار بلخی، سخنگوی وزارت خارجۀ طالبان در صفحۀ توییتر خود نوشته که در این سفر سرپرست وزیران معارف، صحت عامه، مالیه و سکتور امنیتی طالبان و مقام‌های بانک مرکزی افغانستان سرپرست وزارت خارجۀ آنان را همراهی می‌کنند.

طالبان در حالی خواستار اجازۀ سازمان ملل متحد برای پذیرفتن نمایندۀ حکومت آنان می‌شود که هنوز هم هیچ کشوری حکومت آنان را به رسمیت نشناخته و خواست بار بار مقام‌های طالبان برای تحقق از آن از سوی جهان و کشورهای مختلف بی‌پاسخ مانده است.

XS
SM
MD
LG