لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۰۰

مقام‌ها: تدابیر برای رفع مشکلات شاهراه سالنگ‌ اتخاذ شده است


آرشیف- شاهراه سالنگ
آرشیف- شاهراه سالنگ

افرادیکه از شاهراه سالنگ عبور و مرور می‌کنند نگرانی دارند که اگر در فصل زمستان پیش‌رو تدابیر لازم گرفته نشود مسافرین با تهدیدهای متعدد روبه‌رو خواهند شد.

حاجی محمد ۳۲ ساله راننده موتر نوع کرولا است که مسافرین را از کابل به تخار و برعکس آن انتقال می‌دهد.

او به رادیو آزادی از مشکلات راننده ها در این شاهراه می‌گوید: "مشکل ما راننده‌ها این است که سرما زمستان آمده است و سالنگ یخ است. بعد از این در سالنگ‌ها برف می‌بارد و ما به موترهای خود زنجیر(چین) می‌بندیم و راه بندان است و هوا یخ. موترهای باربری بی‌وقت تردد می‌کنند و سبب راه بندان و ترافیک سنگین می‌شوند. ما از دولت امارت خواهانیم که توجه به سالنگ‌ها داشته باشد، پس از این برف است، یخک و راه بندان."

شاهراه سالنگ یگانه راه بزرگ ترانزیت کوهستانی است که شمال افغانستان را به مرکز این کشور وصل می‌کند. اما در فصل زمستان این شاهراه بیشتر با خطرات حوادث طبیعی مانند توفان‌ و برفکوچ همراه می‌شود.

محمد یاسین جویا یکی از مسافرین شمال است که از این شاهراه عبور و مرور می‌کند.
او گفت: "بخاطر رفع نگرانی‌های مردم که در این شاهراه پس از این فصل سرما نزدیک می‌شود، مردم بدون شک با مشکل مواجه می‌شوند و این مسیر همچنان شاهد برفبارهای سنگین می‌باشد. اگر این شاهراه به گونه جدی ترمیم نشود، برای رفت و آمد کنندگان نگران کننده است و مسافران در این مسیر با مشکل‌های مواجه بودند و استند. امیدواریم مسئولان امکانات به قدر کافی داشته باشند؛ چون برفباری‌های شدید آمدنیست."

با این حال مسئولین اداره حفظ و مراقبت سالنگ‌ها می‌گویند برای جلوگیری از خطرات ناشی از برفباری‌های شدید در جریان زمستان در مسیر این شاهراه، تدابیر لازم را روی دست دارند.

عبدالله عبید رئیس اداره حفظ و مراقبت سالنگ‌ها در این مورد به رادیو آزادی گفت: "وضعیت در سالنگ‌ها فعلاً خوب است. پروژه‌هایی که ما زیر کار داشتیم تکمیل شده است، جغل اندازی و همچنان ترمیم داخل تونل، ترمیم هواکش‌ها، پاک‌کاری جویچه‌ها تمامش تکمیل است. در مقایسه به گذشته ما توانستیم که امکانات خود را بیشتر در کار بیندازیم و تمام آمادگی‌های خود را برای فصل زمستان داریم، تشکیلاتی که قبلاً اینجا بود، فعلاً نیز است و مدیریت‌های ما فعال اند، کارمندان و قوای کار ما فعال است و آمادگی‌های خود را داریم."

در جریان سه سال گذشته برای نجات جان مسافرین از خطر برفکوچ‌ها در مسیر دو طرف سرک شاهراه سالنگ ده‌ها اتاق به نام خانه‌های امن ساخته شده بودند.

مسئولین اداره حفظ و مراقبت شاهراه سالنگ می‌گویند در جریان تحول و سقوط رژیم گذشته، تجهیزات این خانه‌های امن به غارت برده شده و در حال حاضر این خانه‌های امن غیر فعال اند.

XS
SM
MD
LG