لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۱۳ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۳۹

طالبان: به نقش ملل متحد احترام داریم و خواست‌های مشروعش را می‌پذیریم


آرشیف- یک نشست عمومی سازمان ملل متحد
آرشیف- یک نشست عمومی سازمان ملل متحد

طالبان در پاسخ به اظهارات وزیران خارجه هند، روسیه و چین می‌گویند که آنان به نقش سازمان ملل متحد احترام دارند و تمام خواست‌های مشروع این سازمان هم مهم و قابل تأیید است.

ذبیح الله مجاهد، معین وزارت اطلاعات و فرهنگ و سخنگوی حکومت طالبان به رادیو آزادی گفت: "امارت اسلامی به رول سازمان ملل متحد احترام دارد و تمام خواست‌های مشروع این سازمان برای آنان مهم و قابل تأیید است و تصامیم، قوانین آنها که در تضاد با شریعت اسلامی نباشد برای آن متعهد هستند."

آقای مجاهد همچنین نقش روسیه، چین و هند را در تأمین امنیت منطقه و همچنین کمک‌های بشردوستانه مهم عنوان کرد.

به اساس گزارش رویترز، وزرای خارجه چین، روسیه و هند روز جمعه در یک نشست مجازی در مورد افغانستان در اعلامیه‌ای از طالبان خواستند که به قطعنامۀ سازمان ملل متحد و نقش مرکزی آن در افغانستان احترام بگذارند.

در اعلامیه جزئیات بیشتری ارائه نشده، اما ظاهراً به مسایل مانند تهدید از خاک افغانستان به دیگر کشورها، توجه به حقوق بشری بخصوص حقوق اطفال و زنان و ایجاد یک حکومت همه شمول اشاره شده است.

اس جی‌شنکر وزیر خارجه هند
اس جی‌شنکر وزیر خارجه هند

رویترز نوشته است که اس جی‌شنکر، وزیر خارجۀ هند، سرگی لاوروف وزیر خارجۀ روسیه و وانگ یی وزیر خارجه چین در این اعلامیه مشترک نگرانی شان را از بیشتر شدن بحران بشری در افغانستان بیان کرده و خواستار کمک‌های عاجل و بدون مانع به این کشور شده اند.

به اساس گزارش روزنامۀ هندی "اندیا تودی" در این نشست که رهبری آنرا وزیر خارجه هند بر عهده داشت، روی ایجاد یک حکومت همه شمول نیز تاکید شده و گفته شده که روی راه‌های جلوگیری از تروریزم و مواد مخدر نیز بحث شده است.

از سوی هم شماری از آگاهان امور بین‌الملل می‌گویند، کمک‌های بشردوستانه به مردم افغانستان نباید وابسته به رسمیت شناختن طالبان باشد.

فاروق فردا، یکی از این آگاهان به رادیو آزادی گفت: "در پیوند به خواست آنان و نقش سازمان ملل، تا زمانیکه نماینده طالبان در سازمان ملل متحد نباشد این‌ سوء تفاهمات و مشکلات وجود خواهد داشت. در پیوند به کمک‌های بشری مردم افغانستان با بحران مواجه هستند و جهان باید برای شان مواد خوراکی و صحی برساند."

این سخنان در حالی بیان می‌شود که نگرانی‌های سازمان ملل متحد در مورد افزایش بحران بشری در افغانستان بیشتر شده است.

سازمان ملل متحد گفته است، ۹۵ درصد افغان‌ها زیر خط فقر قرار دارند و به کمک‌های بشری نیاز دارند.

همچنین سازمان جهانی صحت گفته است که تا پایان سال‌جاری سه میلیون و دو صد هزار کودک در افغانستان در معرض خطر ابتلا به سوء تغذیه قرار دارند که از این میان‌ یک میلیون شان با خطر مرگ مواجه خواهند شد.

اما سخنگویان طالبان بارها گفته اند، وضعیت به اندازه‌ای خراب نیست که سازمان‌های بین‌المللی تبلیغ می‌کنند.

XS
SM
MD
LG