لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۵ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۱۰

اعضای انجمن وکلای مدافع افغانستان: انجمن ما از سوی طالبان غصب شده است


آرشیف
آرشیف

شماری از اعضای انجمن وکلای مدافع افغانستان ادعا می‌کنند که این انجمن از سوی طالبان غصب شده و به آنان اجازۀ کار داده نمی‌شود.

اعضای انجمن وکلای مدافع افغانستان از حکومت طالبان می‌خواهند که به این انجمن اجازه فعالیت دهد.

آنان در گفت‌وگویی با رادیو آزادی ادعا می‌کنند که این انجمن به اساس هدایت وزیر عدلیه حکومت طالبان به تاریخ ۲ قوس غضب و مهرولاک شده است.

لینا احمدی، وکیل مدافع و عضو انجمن وکلای مدافع افغانستان به رادیو آزادی گفت، این انجمن یک نهاد غیردولتی است، اما باز هم از سوی طالبان غصب شده و به کارمندان و اعضای آن اجازۀ ورود داده نمی‌شود.

لینا احمدی، وکیل زن
لینا احمدی، وکیل زن

بانو احمدی می‌گوید: "چهار روز قبل انجمن توسط طالبان مورد غصب قرار می‌گیرد. آنها بدون اجازه داخل انجمن می‌شوند تمام دفاتر و وسایل انجمن را مهر ولاک می کنند به کارمندان اجازه داخل شدن را نمی‌دهند و کارمندانی که داخل بودند چندین ساعت در داخل بودند تا بلاخره بیرون شدند و دیگر اجازه داخل شدن را ندادند."

بانو احمدی می‌گوید، انجمن وکلای مدافع افغانستان از پول وکلا این انجمن ساخته شده و کسی اجازۀ غصب آن را ندارد.

تمنا صدیقی، یکی دیگر از اعضای این انجمن به رادیو آزادی گفت: "پس از حاکمیت طالبان بر کابل تمام وکلای مدافع با مشکل مواجه شده اند."

او می‌گوید که بسته شدن انجمن وکلای مدافع افغانستان که یک نهاد حقوقی است، به روند تأمین عدالت در کشور آسیب می‌رساند.

او گفت: "دولت فعلی باید بداند همانطور که در بخش‌های دیگر به متخصصین با تجربه نیاز است به وکیل مدافع هم نیاز است. وکلای مدافع قشر تحصیل کرده است و باید به آنان سهم داده شود. خواست ما از دولت جدید امارات اسلامی این است که اجازه ندهند که بیشتر از این بخاطر فشارهای سیاسی و تغییر رژیم از کشور بیرون شوند."

بانو لینا می‌گوید، شهروندان به کمک‌ وکلای مدافع نیاز دارند و عدم فعالیت آنان در بخش‌های قضایی سببب بی‌نظمی در حکومت نیز خواهد شد.

اما ذبیح الله مجاهد، معین وزارت اطلاعات و فرهنگ و سخنگوی حکومت طالبان ادعای غصب انجمن وکلای مدافع افغانستان از سوی حکومت آنان را رد می‌کند.

اما ذبیح الله مجاهد، معین وزارت اطلاعات فرهنگ و سخنگوی حکومت طالبان
اما ذبیح الله مجاهد، معین وزارت اطلاعات فرهنگ و سخنگوی حکومت طالبان

آقای مجاهد گفت: "این انجمن بسته نشده فقط برای وکلای آن گفته شده که جواز وکالت از وزارت عدلیه بگیرند تا یک مراقبت وزارت داشته باشد آزادی دارند تمام تشکیلات و وکالت بدست خود شان است آزادانه وکالت کرده می‌توانند و بخاطر جلوگیری از رشوه و اختلاس برایشان گفته شده تا جواز بگیرند."

بر اساس معلومات مسؤولان انجمن وکلای مدافع افغانستان، این انجمن در سال ۱۳۸۷ تشکیل شده و همین سال عضویت انجمن وکلای مدافع بین المللی را نیز کسب کرده است.

به گفتۀ آنان، تا به حال به تعداد ۶ هزار تن جواز وکالت را از این انجمن اخذ کرده اند که ۱۵۰۰ تن‌شان زن هستند.

XS
SM
MD
LG