لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۵۹

موسسه زنان افغان برای صلح و آزادی: جامعه جهانی زنان افغان را تنها نگذارد


آرشیف- شماری از زنان معترض در شهر کابل
آرشیف- شماری از زنان معترض در شهر کابل

"محو خشونت علیه زنان در آئینۀ قرآن" عنوان نشست خبریی که شماری از اعضای موسسۀ زنان افغان برای صلح و آزادی، روز دوشنبه (۸ قوس ۱۴۰۰) در کابل برگزار کردند.

مسئولان موسسه زنان افغان برای صلح و آزادی می‌گویند، با برگزاری این نشست از جامعۀ جهانی می‌خواهند که زنان افغانستان را در وضعیت کنونی تنها نگذارند.

جمیله صافی مسئول اجرایی موسسه زنان افغان برای صلح و آزادی، به رادیو آزادی گفت: "ما می‌خواهیم که در این راستا تمام دنیا بخصوص زنان تمام جهان به پا برخیزند و کمر زنان افغانستان را بسته کنند. بخاطری در شرایطی قرار دارند تمام حقوق حقه‌شان از پیش‌شان سلب شده، آنان حق کار را ندارند، حق تحصیل را ندارند حتی حق این را ندارند که در ازدواج رضایت خود را نشان بدهند."

خانم صافی همچنان مشارکت سیاسی زنان افغان را در حکومت طالبان مهم خوانده افزود این حق نیز اکنون از زنان گرفته شده است و به آنان اجازه فعالیت سیاسی داده نمی‌شود.

این نشست خبری در روز پنجم کارزاری که از روز جهانی مبارزه با خشونت در برابر زنان آغاز شده است، در کابل برگزار شد. کارزار مبارزه با خشونت در برابر زنان هر سال از ۲۵ نوامبر، روز جهانی محو خشونت در برابر زنان آغاز می‌شود و تا شانزده روز ادامه می‌یابد.

این نگرانی‌ها در حالی مطرح می‌شوند که طالبان موجودیت خشونت در برابر زنان را در حکومت‌شان نمی‌پذیرند.

ذبیح الله مجاهد معین وزارت اطلاعات و فرهنگ و سخنگوی حکومت طالبان به رادیو آزادی گفت: "ما این را رد می‌کنیم که از طرف ما کدام خشونت شده باشد علیه کدام زن و یا کدام کسی که افغان است و دیگر اینکه جلو خشونت را گرفته ایم هنوز در محاکم و دیگر ادارات ما بسیار فعال هستند در این بخش که اگر کدام جای علیه زن خشونت میشه جلوش گرفته شود. دیگر کار و تعلیم است او منع نیست بلکه منتظر یک پروسه و پروسیجر است."

پیش از این طالبان اعتراض‌های زنان را سرکوب کردند و حتی در برابر آنان از خشونت کار گرفتند، بیشتر زنان را از کارهای‌شان محروم کردند و نیز تاکنون حق آموزش را به دختران و زنان بالاتر از صنف ششم نداده اند. موضوعاتی که واکنش‌های جهانی را نیز به دنبال داشته است.

به تازگی محمد حسن آخند رئیس الوزرای حکومت طالبان نیز شنبه شب در نخستین سخنرانی‌اش گفت که طالبان به تامین حقوق زنان در چوکات اسلام پابندند اند و در بخش آموزش و پرورش هم تلاش‌های لازم انجام می‌دهند

نخستین سخنرانی رییس الوزرای حکومت طالبان
please wait

No media source currently available

0:00 0:02:25 0:00

این در حالیست که روز پیشتر سازمان عفو بین الملل در اعلامیه‌یی نگرانی خود از احتمال از بین رفتن دستاورد‌های ۲۰ ساله زنان افغان در سایه حاکمیت طالبان را بیان کرد.

این سازمان همچنان یک عریضۀ آنلاین نیز نشر کرده و از مردم خواسته که با امضای آن از رهبران جهان بخواهند که برای حفاظت حقوق زنان افغان بر طالبان فشار وارد کنند.

XS
SM
MD
LG