لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
چهارشنبه ۲۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۰:۰۶

سرد شدن هوا چالش دیگری در برابر زندگی بیجاشدگان داخلی در هرات


بی‌جاشده های ولایت هرات
بی‌جاشده های ولایت هرات

با سرد شدن هوا زندگی بیجاشدگان داخلی در هرات سخت تر شده و بسیاری از کودکان این آوارگان سینه بغل شده اند.

این بیجاشدگان داخلی که در ماه‌های اخیر به علت جنگ، خشکسالی و فقر از ولایت‌های غور و بادغیس به هرات آواره شده اند، در کنار جاده‌های شهر هرات زندگی می کنند.

برخی‌شان می گویند که حکومت طالبان و نهادهای بین المللی تا هنوز با آنان همکاری نکرده اند.

ریاست امور مهاجرین و عودت کنندگان هرات چه می گوید؟

خدیجه دو ساله که در یک کمپل کوچک و فرسوده پیچانده شده همراه با مادر و دو برادر کوچکش در زیر یک خیمه نازک و تاریک در کنار یک جاده در شمال شهر هرات زندگی می کند.

او به علت سردی هوا سینه بغل شده است.

لطیفه مادر خدیجه که در کنار کودکش از سردی هوا می لرزد می گوید که پول تداوی خدیجه را ندارد.

این خانواده چهارنفری نزدیک به دو هفته می شود که به علت فقر و گرسنه گی، از بادغیس به هرات آواره شده اند.

لطیفه مادرخدیجه گفت: "خنک است و مشکلات است. این شب‌ها بسیار سخت تیر می شود. همه به خاطر خنکی کنار هم می خوابیم، امشب برای ما یک خیمه دادند و پیشتر خیمه نداشتیم. به خاطر خنکی شب تا صبح بیدار استم و طفلک‌هایم تمام شب خنک می خورند و به خاطر سردی رنگ‌شان سرخ می شود."

آرشیف، شماری از آواره‌های داخلی در هرات
آرشیف، شماری از آواره‌های داخلی در هرات

ده کودک قد و نیم قد دختر و پسر گرداگرد آتش کوچکی که توسط پلاستیک و کاغذ روشن شده است، دستان سرد‌شان را گرم می کنند.

مدینه هفت ساله یکی از این کودکان است که از شدت سرما می لرزد.

او می گوید که شب‌ها به علت سردی زیاد درست خوابیده نمی تواند.

او می افزاید: "خیلی خنک است. ما لب سرک زندگی می کنیم. به خاطر خنکی مریض شده ام."

فقر و گرسنه گی سبب شده که شماری از آوارگان داخلی در هرات کودکان‌شان را در بدل کمتر از ۱۰۰ هزار افغانی بفروشند و یا هم به فروش بگذارند.

غلام سخی پدر ده فرزند که دو ماه پیش همراه با خانواده‌اش از غور به هرات بیجا شده، لیلی دختر چهار ساله‌اش را به خاطر فقر به فروش گذاشته است.

او می‌گوید: "مجبور شدم که برای نجات ده فرزند دیگر خود، این دختر را بفروشم. این دختر را به دروازه خشک شهر هرات بردم و یک دکاندار پیدا شد و به یک لک افغانی می فروختم. اما دکاندار گفت که قیمت دختر از این هم کمتر باشد. خواست ما این است که غم ما خورده شود. از دست گرسنه‌گی تباه شده ایم."

در حالی که نگرانی‌ها از افزایش فقر و گرسنگی در افغانستان شدت یافته است، کمیشنری عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان، در ده روز گذشته با بیش از پنج هزار خانواده بیجا شده داخلی در حوزه غرب، پول نقد و مواد غذایی کمک کرده است.

محمد رفیق نیرومند رییس امور مهاجرین و عودت کننده گان هرات می گوید که در یک سال گذشته نزدیک به ۴۰ هزار خانواده از ولایت‌های مختلف به هرات بیجاشده شده اند.

شماری از آواره های داخلی در ولایت هرات
شماری از آواره های داخلی در ولایت هرات

او می گوید که کمک نهادهای جهانی اندک است و تقاضا بسیار.

او گفت: "تقریبا ۲۰ هزار عریضه از بیجاشده گان داخلی را جمع کرده ایم و شمار زیادی از این عرایض را پروسس و ثبت دیتابیس کرده ایم و به مؤسسات تسلیم کردیم. موسسه (یو ان اچ سی آر) ۱۰۰۹ خانواده را کمک زمستانی می کند موسسات دیگر کمک‌های خود را می کنند. پروسس اسناد بیجاشده گان را ادامه می دهیم."

بر بنیاد آمارهای ریاست امور مهاجرین و عودت کننده گان هرات، در سال‌های اخیر بیش از یک میلیون تن از ولایت‌های مختلف به هرات بیجا شده اند.

با سرد شدن هوا زندگی این آواره گان دشوار تر شده و کودکان اکثر این خانواده‌ها به علت سردی هوا، مانند خدیجه به مریضی سینه بغل مبتلا شده اند. این خانواده‌ها پول تداوی کودکان‌شان را ندارند.

XS
SM
MD
LG