لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۸ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۰۱

شکایت کارمندان دولت از وعده‌خلافی طالبان و پرداخت نشدن معاش‌های‌شان


شماری از کارمندان دولتی در مقابل یکی از بانک های خصوصی در کابل
شماری از کارمندان دولتی در مقابل یکی از بانک های خصوصی در کابل

هرچند نزدیک به ۱۰ روز پیش طالبان گفتند به زودی معاش ۳ماهه کارمندان دولت را پرداخت می‌کنند، اما شماری از کارمندان دولت می‌گویند تاهنوز هم معاش‌های خود را بدست نیاوردند.

با آن‌که طالبان ۱۰روز پیش اطمینان داده بودند که به زودی معاش سه ماه (سنبله، میزان و عقرب) کارمندان دولت را یکجا می‌پردازند، اما تاهنوز شماری از کارمندان دولت معاش‌های خود را دریافت نکردند.

یک تن از کارمندان دولت که به‌خاطر حساسیت موضوع نخواست نامش گرفته شود، به رادیو آزادی گفت: "سه ماه یا سه‌ونیم ماه شد لطفاً همی معاش‌های ما را کارش را انجام بدهید که حداقل اگر دیگر چیزی کرده نتوانیم کرایه خانه را که بدهیم. هر روز صاحب خانه نفر روان کرده می‌رود که کرایه خانه بده ،کرایه خانه را بده! ما از دولت امارت اسلامی همی تقاضا را داریم که لطفاً توجه کنید".

آرشیف، شماری از کارمندان دولتی در مقابل یکی از بانک های خصوصی
آرشیف، شماری از کارمندان دولتی در مقابل یکی از بانک های خصوصی

یکی دیگر از کارمندان دولت که از ۵ ماه به این طرف معاش دریافت نکرده، به رادیو آزادی گفت: "ماه‌هایی که ما کار کردیم به دولت افغانستان معاشش پرداخت نشده باوجودی‌که چندین مرتبه از طرف دولت فعلی برای ما وعده داده شده، اما اجرات صورت نگرفته".

این گفته‌های کارمندان دولت در حالی اند که پس از تحولات سیاسی در افغانستان بسیاری از افغانان شب و روز زنده‌گی خود را به سختی می‌گذرانند.

بیکاری، فقر و دسترسی نداشتن به مواد غذایی مورد ضرورت از چالش‌هایی اند که جامعه جهانی در رابطه به آن‌ها به گونه جدی ابراز نگرانی کرده.

چندی پیش برنامه جهانی غذا گفته بود با شروع زمستان اگر روند کمک‌های بشر دوستانه به افغانستان سرعت نیابد حدود ۲۲ میلیون افغان با خطر جدی گرسنگی روبرو خواهند شد.

به تازه‌گی فدراسیون جهانی صلیب سرخ و جنعیت هلال احمر روز پنجشنبه اعلام کردند که افغانستان امسال به دلیل خشک سالی با وضعیت بد اقتصادی روبرو است اگر کمک‌های کافی صورت نگیرند کشور با فاجعه انسانی روبرو می‌شود.

شماری از مردم در مقابل یک نانوایی در کابل
شماری از مردم در مقابل یک نانوایی در کابل

اما ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی حکومت طالبان و معین وزارت اطلاعات و فرهنگ، می‌گوید معاش تمام کارمندان دولت به زودترین فرصت داده خواهد شد. او در صحبت با رادیو آزادی گفت: "این موضوع بلکل نهایی است، فقط همین‌قدر که معاش‌ها از وزارت مالیه به بانک‌ها انتقال شود و به تمام کارمندان دولت داده شود، در این بخش هیچ مشکلی وجود ندارد".

حدودا ۴ماه قبل از امروز طالبان در افغانستان به قدرت رسیدند.

پس از آن، افغانان بخصوص کارمندان دولت با مشکلات جدی اقتصادی روبرو شدند.

در این مدت بسیاری از کارمندان دولت معاش‌های خود را دریافت نکردند.

اینکه چه زمانی معاش‌های خود را دریافت خواهند کرد، پرسشی است که با گذشت زمان پاسخ داده خواهد شد.

XS
SM
MD
LG