لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۴۵

برنامۀ جهانی غذا: شمارش معکوس برای بحران در افغانستان آغاز شده است


آرشيف، یک مادر و کودک گدا در کنار یک جاده در شهر کابل
آرشيف، یک مادر و کودک گدا در کنار یک جاده در شهر کابل

برنامۀ جهانی غذا هشدار می‌دهد شمارش معکوس برای بحران در افغانستان آغاز شده است.

به گفته این سازمان، نیاز به کمک‌های بشری در این کشور سه برابر بیشتر شده است و با آغاز فصل زمستان به حد نهایی خود خواهد رسید.

شهرکابل به عنوان پایتخت افغانستان جایی‌ست که چندی پیش نزدیک به شش میلیون انسان زندگی شان را به پیش برده و می‌توانستند لقمه نانی به دست آرند اما اکنون شماری این انسان‌ها با یک وضعیت بد بشری روبرو هستند.

شماری از مردم نادار در افغانستان که از برنامۀ جهانی غذا کمک دریافت کرده اند
شماری از مردم نادار در افغانستان که از برنامۀ جهانی غذا کمک دریافت کرده اند

این زن کهن سال در بین بازار دیده می‌شود که با کمک دخترش از رهگذران می‌خواهد تا یک پاکت کوچک روغن برایش بخرند.

ممکن شمار زیاد مردم دراین شب و روز در مناطق مختلف افغانستان با این سرنوشت روبرو باشند، زیرا به اساس گزارش ها از نزدیک به ۳۳ میلیون جمعیت این کشور ۲۳میلیون آن به مواد خوراکی و کمک های عاجل نیاز دارند.

محمد زمان یک دکان مواد خوراکی در جلال آباد دارد.

او می‌گوید درحالی که امنیت نسبی در کشور تامین شده است، اما نان مردم گم شده است.

او گفت: "نیم مواد را به نصف قیمت و نیم دیگر را به تاوان می‌فروشیم. وضعیت امنیتی خوب شده و دزدی هم گم شده است اما نان مردم هم گم شده است."

درهمین حال سازمان جهانی غذای ملل متحد هشدار می‌دهد که شمارش معکوس برای بحران در افغانستان آغاز شده است.

به گفته مری الن مک گروتی مسوول برنامه جهانی غذای سازمان ملل متحد در افغانستان این گپ نگران کننده است و باید کشورها بی درنگ دست به کار شوند.

او گفت: "نیاز است تا اکنون نیازمندی‌های بشری از موضوعات سیاسی جدا شوند و مردم بی‌گناه افغانستان و کودکانی که زندگی شان با خطر روبرو است نباید به سبب مشکلی که دراین کشور پدید آمده است از گرسنگی جان بدهند."

شماری از کودکان در حال جستجوی اشیای کارآمد در یک زباله دانی
شماری از کودکان در حال جستجوی اشیای کارآمد در یک زباله دانی

برنامۀ جهانی غذا می‌گوید که اکنون نیازمندی‌های بشری در افغانستان در تناسب با گذشته سه برابر بیشترشده اند و با فرا رسیدن فصل زمستان به حد نهایی خود خواهد رسید.

به اساس آمار ارائه شده ازسوی این سازمان،۲۳میلیون انسان در افغانستان به کمک‌های عاجل بشری نیاز دارند.

این نهاد سازمان ملل متحد برای حل این مشکل در سال ۲۰۲۲، نیاز به کمک ۲.۶میلیارد دالر را پیش بینی کرده است.

این سازمان یکبار دیگر از وضعیت زندگی بد ۳.۲ میلیون کودک در افغانستان هشدار می‌دهد که به سوء تغذیه روبرو هستند و تاکید می‌کند که هرگاه کمک های بی درنگ برای شان نرسد زندگی شان با خطر جدی روبرو خواهد شد.

حکومت طالبان این نگرانی ها را درمورد بحران بشری در افغانستان به‌جا می‌داند و از این موقف سازمان جهانی غذا "که کمک‌های بشری نباید شکار موضوعات سیاسی شود" استقبال می‌کند.

بلال کریمی معاون سخنگوی طالبان دراین مورد به رادیوآزادی گفت: "باید جامعه جهانی، کشورهای مقتدر جهان و سازمان های بشری در همۀ این بخش‌ها افغانان را کمک کنند و برای از بین بردن این مشکل همکاری لازم صورت گیرد."

بلال کریمی معاون سخنگوی طالبان
بلال کریمی معاون سخنگوی طالبان

درکنار بیرون شدن نیروهای خارجی از افغانستان، سقوط نا به ‌هنگام حکومت گذشته، توقف کمک‌ها، وضع تحریم‌های اقتصادی بر حکومت طالبان، فرار سرمایه از این کشور و خشکسالی از مواردی گفته می‌شوند که به بحران بشری در این کشور افزوده است.

بربنیاد دیدگاه‌های سازمان‌های کمک رسان جهانی، کاهش مواد خوراکی از یک طرف و از بین رفتن نظام صحی کشور ازسوی دیگر در صورت نرسیدن کمک‌ها از یک وضعیت بد و دلخراش مردم افغانستان در آینده حکایت می‌کند.

XS
SM
MD
LG