لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۱۲

واکنش امریکا به گزارش گروه بحران: جامعه جهانی با افغانستان کمک کند


آرشیف- عکس جنبه تزئینی دارد
آرشیف- عکس جنبه تزئینی دارد

وزارت امور خارجه امریکا در واکنش به گزارش گروه بین‌المللی بحران مبنی بر آزاد ساختن ذخایر بانکی افغانستان و شتاب کمک‌های بشری به این کشور واکنش نشان داده است.

ند پرایس سخنگوی این وزات ناوقت روز دوشنبه (۶ دسمبر) به رسانه‌ها گفت، آن‌ها نیز از جامعه جهانی می‌خواهند تا برای حل مشکلات افغانستان بیشتر کار کنند: "ایالات متحده گام‌هایی برداشته است ما از جامعهٔ جهانی می‌خواهیم در شماری از بخش‌ها همین گونه کار کنند، تمامی کشورها به ویژه منطقه و همسایه که هنوز حمایت معنا دار نکرده اند، باید این کار را انجام دهند. مردم نیاز دارند، ما تنها در سخن نه بلکه در عمل نیز نشان داده ایم، ما از جامعهٔ‌ جهانی می‌خواهیم تا تعهد‌اش مبنی بر کمک‌های بشری با افغانستان را به جا آورد."

گروه بین‌المللی بحران ناوقت دوشنبه با نشر گزارشی از امریکا خواست که بخشی از ذخایر بانکی بسته شده را به گونهٔ آزمایشی به طالبان بدهند.

ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه امریکا
ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه امریکا

در گزارش این گروه آمده است که تحریم‌های اقتصادی افغانانی را که در شرایط دشواری به سر می‌برند، بیشتر آسیب خواهد رساند.

به اساس این گزارش، کمک‌های بشری بی‌درنگ به افغانستان بسنده نیست، بلکه کشورهایی که با طالبان جنگیده اند، اکنون باید تصمیم بگیرند که با حکومت طالبان در افغانستان در زمینه‌های بهداشت، آموزش و فراهم سازی کمک‌های اولیه کمک کنند تا از فروپاشی اقتصاد افغانستان و فقر اجتماعی جلوگیری شود.

وزارت امور خارجهٔ‌ امریکا نیز از وضعیت روان در افغانستان ابراز نگرانی کرده و می‌افزاید، این نتیجهٔ سال‌ها جنگ، خشک سالی، حاکمیت به زور طالبان و نبود نظام مالی درست است.

ند پرایس سخنگوی وزارت خارجهٔ‌ ایالات متحدهٔ امریکا با اشاره به وضعیت روان در افغانستان گفت، آن‌ها همه موارد را پیش و پس از روی کار آمدن طالبان مشخص ساخته بودند، این روند نه تنها از سوی آن‌ها بلکه از سوی هم‌پیمانان و متحدان جهانی‌شان نیز با طالبان در میان گذاشته شده بود.

پیش از این امریکا و متحدانش به طالبان گفته بودند، اگر آنان به زور قدرت را در افغانستان بگیرند، کمک‌های‌ شانرا با آن‌ها قطع خواهند کرد.

اما ندپرایس می‌گوید، آن‌ها به رویکرد طالبان روی مسایل کلیدی از جمله حقوق بشر، مبارزه با هراس افگنی، ایجاد حکومت همه شمول و اجازۀ خروج امن به شهروندان امریکا و متحدان آنان از افغانستان نگاه می‌‎کنند.

اما طالبان می‌گویند، با در نظر داشت اوضاع افغانستان مسایل اقتصادی و بشری باید قربانی موضوعات سیاسی نشوند.

بلال کریمی معاون سخنگوی حکومت طالبان
بلال کریمی معاون سخنگوی حکومت طالبان

بلال کریمی، معاون سخنگوی حکومت طالبان به رادیو آزادی گفت: "باید تمامی کشورهای جهان به ویژه کشورهایی که از نگاه اقتصادی قدرتمند هستند، مسایل سیاسی با افغانستان را کنار بگذارند و در قدم اول به موضوعات اقتصادی و بشری توجه کنند و در این بخش با افغانان کمک کنند."

افغانان نیز از مشکلات موجود نگران اند و در این بخش خواست‌هایی دارند.

شماری از آنان می‌گویند، برای جلوگیری از بحران بشری نیاز است تا با جهانیان تعامل صورت گیرد.

عادل جرعت باشندهٔ کابل و فارغ رشتۀ حقوق و علوم سیاسی به رادیو آزادی در این مورد می‌گوید: "خواست ما این است که پول‌های منجمد شده را آزاد بسازند تا بحران اقتصادی که به وجود آمده از میان برداشته شود، در این هوای سرد زمستان مردم با بسیار مشکلات اقتصادی روبه‌رو هستند، از جامعه جهانی و کشور‌های ذیدخل در امور افغانستان خواهش می‌کنیم پول‌های افغانستان را آزاد بسازند."

از سویی هم عبدالله ۲۱ ساله که از رشتهٔ قضا و سارنوالی فارغ شده به رادیو آزادی می‌گوید، از بحران اقتصادی در افغانستان باید جلوگیری شود:‌ "در شرایط فعلی افغانستان جامعهٔ جهانی و کشور‌های کمک کننده باید یک برنامه‌ریزی را جهت کمک با افغانستان تنظیم کنند، اگر کمک‌ها به افغانستان نرسد و پول‌های منجمد شده آزاد نشود پس با بحران اقتصادی شدید مواجه خواهیم شد و رکود اقتصادی کشور ما را تهدید می‌کند."

تمامی سازمان‌های جهانی به شمول سازمان ملل متحد در بارۀ بحران بشری در افغانستان پیش از پیش هشدار داده اند و گفته اند اگر کمک‌ها ادامه نیابند، افغانان بدترین وضعیت را در تاریخ گواه خواهند بود.

XS
SM
MD
LG