لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۵۳

تبصره گاردین در مورد کم کاری‌های حکومت بریتانیا در روند تخلیه از افغانستان


آرشیف، شماری از روزنامه های جهان
آرشیف، شماری از روزنامه های جهان

روزنامه گاردین به بحث جنجالی در پارلمان بریتانیا در ارتباط به برنامه انتقال از افغانستان تمرکز کرده است.

روزنامه در این مطلب به اقدام‌ها و آنچه کم کاری‌های حکومت بریتانیا در این برنامه خوانده می‌شود، تمرکز کرده.

گاردین به اظهارات یک مقام پیشین وزارت خارجه بریتانیا اشاره می‌کند که گفته است، به تنهایی مسئولیت پاسخگویی به ایمیل‌ها و مکالمه‌های تلفونی مردم را داشته است.

این مقام که به نام رافایل مارشال معرفی شده، دامنیک راب وزیر پیشین خارجۀ بریتانیا را متهم کرده است که تصمیم گیری در مورد هر قضیه را از آنها گرفته بود و چندین بار باعث شد که روند انتقال از میدان هوایی کابل با تاخیر همراه شود.

مارشال گفته که از میان مستحقان، تنها ۵ درصد‌شان فرصت یافتند که از افغانستان بیرون شوند اما او افزوده که حکومت بریتانیا در مقایسه با انسان‌ها انتقال سگ‌ها و حیوانات را اولویت داد.

روزنامۀ گاردین نوشته که در روز‌های نخست انتقال پس از سقوط کابل به دست طالبان، دامینیک راب که در آن هنگام وزیر خارجه و حالا وزیر عدلیه و معاون صدراعظم است، به تعطیلات تابستانی رفته بود.

اما راب، کم کاری هنگام انتقال مردم از میدان هوایی کابل را رد کرده و اظهارات رافایل مارشال را بی‌اساس خوانده است.

گاردین به نقل از دامینیک راب نوشته که گفته است، بیش از ۱۰۰۰ تن از کارمندان وزارت خارجه بریتانیا در آن هنگام، شب و روز کار می‌کردند و آنها توانستند در دو هفته، حدود ۱۵ هزار تن را انتقال دهند.

او افزوده که از عملکردش پشیمان نیست زیرا در مورد هر قضیه معلومات دقیق خواسته تا در روشنایی آن تصمیم‌گیری شود.

اما انتقاد‌ها از بریتانیا ادامه دارد که افراد مستحق و آسیب پذیر را که زندگی‌شان با خطر روبرو است، در افغانستان رها کرده است.

روزنامۀ ستارز اند سترایپس هم در مورد پناهجویان افغان مطلبی را نشر کرده و نوشته است، نزدیک به ۳۴ هزار تن از افغان‌ها با گذشت بیش از ۳ ماه، تا هنوز در ۷ پایگاه نظامی در امریکا به سر می‌برند.

به نوشته روزنامه، ایالات متحده تا اکنون اضافه از ۱۳ میلیارد دالر را برای اسکان مجدد افغان‌ها وعده سپرده و نیمی از این پول تا ماه سپتمبر مصرف شده است.

به باور نویسنده، کمک‌های مالی با حکومت امریکا بر اساس قطعنامه‌ای که با امضای رئیس جمهور جو بایدن به قانون مبدل شد تا هجدهم فبروری سال آینده برای رسیدگی به افغان‌ها ادامه می‌یابد.

در ادامه آمده که تمویل اداره‌های حکومت، انتقاد‌های سناتوران امریکایی از حزب جمهوریخواه هم مانند جیمز لنکفورد را کاهش داده.

او گفته است، یگانه اقدامی را که از جانب اداره بایدن پس از خروج نیرو‌ها از افغانستان دیده، همین است که پول برای روند اسکان مجدد افغان‌ها اختصاص داده شد.

به گفته لنکفورد، دموکرات‌ها برای این روند ۷ میلیارد دالر دیگر می‌خواهند. او افزوده که در سه ماه گذشته در این برنامه، اضافه از ۶ میلیارد دالر مصرف شده است.

در جریان انتقال دو هفته‌یی از میدان هوایی کابل از پانزدهم تا سی‌ام اگست امسال، حدود ۱۲۴ هزار تن توسط پرواز‌های امریکا و متحدانش، به ایالات متحده، قطر، اروپا و سایر کشور‌ها منتقل شدند.

XS
SM
MD
LG