لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۳۸

کاهش بی‌سابقه ۵ درصدی در یک روز؛ یک دالر به بیش از صد افغانی رسید


مارکیت صرافی سرای شهزاده در شهر کابل
مارکیت صرافی سرای شهزاده در شهر کابل

ارزش پول افغانی در برابر دالر امریکایی پنج درصد کاهش یافت. یک دالر روز سه‌شنبه در بازار اسعار افغانستان به بیش از صد افغانی مبادله می‌شد.

خان جان الکوزی معاون اتاق تجارت و سرمایه گذاری افغانستان و سرپرست فدراسیون سرمایه گذاری روز سه‌شنبه (۱۶ قوس ۱۴۰۰) در صحبت با رادیو آزادی ابراز نگرانی کرده گفت که با این وضعیت ممکن نرخ مواد اولیه نیز افزایش یاید: "تاثیراتش بالای اقتصاد افغانستان و زندگی مردم طبعاً منفی است و این نگرانی نیز وجود دارد که بیشتر از این هم بلند برود. معاش‌ها بسیار پائین است، بطور مثال اگر یک نفر ده هزار معاش داشت و به آن مشکل خانه را حل می‌کرد در حال حاضر پنجاه فیصد مصرفش را تکافو نمی‌کند."

خان جان الکوزی معاون اتاق تجارت و سرمایه گذاری افغانستان و سرپرست فدراسیون سرمایه گذاری
خان جان الکوزی معاون اتاق تجارت و سرمایه گذاری افغانستان و سرپرست فدراسیون سرمایه گذاری

برخی از صرافان به خبرگزاری فرانس‌پرس گفته اند که پول افغانی بخاطر ترس از اینکه یک بانک بزرگ افغانستان ممکن سقوط کند، ارزشش را از دست داده است.

افغانستان پس از این که طالبان در (۲۴ اسد ۱۴۰۰ / ۱۵ آگست ۲۰۲۱) قدرت را به دست گرفتند بخاطر منجمد شدن دارایی‌های بانک مرکزی این کشور از سوی امریکا با کمبود دالر رو‌به‌رو است.

از جانت دیگر فصل زمستان در حال فرا رسیدن است. سازمان ملل متحد ابراز نگرانی کرده که اگر به افغانستان کمک نشود حدود یک میلیون کودک سال آینده در این کشور ممکن با خطر کمبود مواد خوراکی مواجه گردند.

صندوق حمایت کودکان ملل متحد روز سه‌شنبه در رشته توییت‌های از جامعه بین‌المللی خواسته که برای نجات جان کودکان افغان دو میلیارد دالر کمک فراهم کند.

اما طالبان این پیش‌بینی سازمان ملل متحد را رد می‌کند که گویا کودکان افغان با بحران جدی رو‌به‌رو اند.

ذبیح‌الله مجاهد معین وزارت اطلاعات و فرهنگ و سخنگوی حکومت طالبان روز سه‌شنبه در مورد به رادیو آزادی گفت: "کدام فاجعۀ رخ نمی‌دهد. اعلانات و آوازه های که متاسفانه از طرف ملل متحد و بعضی ادارات دیگر می‌شود درست نیست، یا محاسبات شان غلط است یا پروپاگند می‌کنند، واقعیت چنین نیست جلو هر فاجعه گرفته می‌شود."

ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی حکومت طالبان
ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی حکومت طالبان

در این میان وزیر امور خارجه ناروی روز دوشنبه از بانک جهانی خواست که ۲۸۰ میلیون دالر پول منجمد شدۀ افغانستان را آزاد کند.

او گفت که این پول به برنامه جهانی غذا و صندوق کودکان ملل متحد "یونیسف" سپرده شود تا به نیازمندان در افغانستان کمک کنند.

به گفته سازمان ملل متحد بیش از نصف نفوس افغانستان با کمبود مواد غذایی روبه‌رو اند.

ملل متحد گفته است که اگر کمک‌ها به موقع صورت نگیرد بحران بشری جاری و خشکسالی بسیاری از افغان‌ها را وادار به ترک کشور شان خواهد کرد.

XS
SM
MD
LG