لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۱۹

دستور رهبر طالبان به والی‌ها: مشکلات مردم را حل کنید تا کشور را ترک نکنند


آرشیف- یک طیاره نظامی امریکا ده‌ها افغان را از کابل به اسپانیا منتقل کرده است.
آرشیف- یک طیاره نظامی امریکا ده‌ها افغان را از کابل به اسپانیا منتقل کرده است.

یکی از باشندگان کابل که می‌خواهد نامش گرفته نشود به رادیو آزادی گفت که قصد دارد در روزهای آینده با خانواده‌اش افغانستان را ترک کند.

وی سرپرست یک خانواده ده نفری است. او می‌گوید مشکلات امنیتی و متوقف شدن روند آموزش دختران بالاتر از صنف ششم و مسدود ماندن پوهنتون‌های دولتی از دلایل عمده تصمیمش برای ترک کشور است: "تنها دلیلی که خانواده من افغانستان را ترک می‌کند به خاطر تحصیل است، زیرا ما می‌خواهیم خانواده ما برای ادامۀ تحصیل افغانستان را ترک کند."

شماری از خانواده‌های دیگر که در کابل زند‌گی می‌کنند نیز برای مهاجرت از افغانستان اسناد زیادی تهیه کرده اند.

این در حالی است که ملا هبت‌الله آخندزاده، رهبر طالبان در فرمان تازه‌اش خطاب به والیان حکومت طالبان گفته که به وضعیت اسفبار کسانی که به دنبال فرار از افغانستان هستند رسیدگی کند.

در این فرمان آمده است، افغانانی که به دلیل مشکلات سیاسی یا اقتصادی تمایل به ترک کشور دارند و برخی قصد دارند با کودکان و زنان خردسال به غرب مهاجرت کنند، با مشکلات امنیتی، اخلاقی و غیر انسانی روبرو خواهند شد.

او گفته که والیان باید با آنها همکاری کرده و مسئولان و علما با آنها از نزدیک دیدار و گفت‌وگو کنند و مشکلات آنها را بشنوند و راه حل ممکن را برای شان جستجو و کمک‌شان کنند.

ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی حکومت طالبان
ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی حکومت طالبان

رهبر طالبان افزوده که باید تدابیر امنیتی برای آنها اتخاذ شود تا فرصت ترس و وحشت در بین مردم ایجاد نگردد و به ویژه در برابر کار تاجران، کسبه کاران و متخصصان که مصروف خدمت اند، به هیچ کسی مانع ایجاد نکند.

ذبیح‌الله مجاهد سخنگو و معین وزارت اطلاعات و فرهنگ حکومت طالبان به رادیو آزادی گفت که مقام‌های آنها برای حل همه مسائلی که مردم را مجبور به فرار از کشور کرده است، تلاش خواهند کرد:‌ "والیان و مقامات باید به کسانی که از کشور فرار می‌کنند اطمینان دهند و به آنها کمک کنند که افغانستان را ترک نکنند، زیرا آنها با سرنوشت خوب روبرو نخواهند شد، برای آنها مشکلات خواهد بود، برخی افراد که مورد آزار و اذیت قرار گرفته اند و آزار و اذیت می‌شوند ما می‌خواهیم به آنها کمک کنیم و اگر مردم مشکلات دیگری هم دارند، مسئولان ما تا جایی که بتوانند به آنها کمک خواهند کرد تا از خروج آنها از افغانستان جلوگیری کنند."

اما آقای مجاهد چیز تازه‌ای در مورد باز شدن دوبارۀ مکاتب به روی دختران و پوهنتون‌ها نگفت؛ چیزی که این روز‌ها برخی‌‌ها آنرا دلیلی برای خروج‌شان مطرح می‌کنند.

تعطیلی پوهنتون‌ها، نرفتن دختران بالاتر از صنف ششم به مکتب، فقر شدید، بیکاری، تهدیدات امنیتی و برخی مشکلات دیگر دلایلی اند که مردم را وا داشته تا این کشور را ترک کرده و در جای دیگری به دنبال زندگی بهتری باشند.

بر اساس آخرین آمار برخی نهادهای بین‌المللی، پس از تسلط طالبان بر افغانستان، حدود یک میلیون افغان از طریق عملیات تخلیه توسط نیروهای خارجی و راه‌های قاچاقی از این کشور خارج شده اند.

اما اخیراً تصاویر و ویدیوهای مرتبط به روند خروج قاچاقی شهروندان افغانستان از مرز ایران و ترکیه به نشر رسیده که چگونگی دشواری‌های این راه‌ها را نشان می‌دهد.

در برخی موارد تصاویر جسدهای برخی از افراد به نشر رسیده که گفته می‌شود، به دلیل مشکلات در مسیر راه جان داده اند.

XS
SM
MD
LG