لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۰۵

نگرانی‌ مردم از افزایش انفجارها در شهر کابل


موتر تونس که روز جمعه در غرب شهر کابل هدف انفجار قرار گرفت
موتر تونس که روز جمعه در غرب شهر کابل هدف انفجار قرار گرفت

کابل در یک هفته گذشته گواه چهار انفجار بود و غیرنظامیان قربانیان اصلی این انفجارها بودند.

در تازه‌ترین مورد روز جمعه ( ۱۹ قوس ۱۴۰۰) دو موتر غیرنظامی "نوع تونس" در دو حادثه هدف قرار گرفتند که در نتیجه دو غیرنظامی کشته و چهار تن دیگر زخمی شدند.

پایتخت افغانستان هفته گذشته گواه ۴ حملۀ انفجاری از این دست بود.

تاکتیک جنگی تغییر نکرده، مواد انفجاری مانند گذشته در کنار جاده‌ها جابه‌جا می‌شود و یا هم ماین‌های مقناطیسی در موترها کارگذاری می‌شوند. چیزی که مردم را نگران ساخته، تداوم این گونه حملات است.

باشندگان کابل می‌گویند، امیدوار بودند که با حاکمیت طالبان، صلح و آرامی در افغانستان حاکم شود اما تداوم این حملات و انفجارها آنانرا ناامید کرده است.

روح‌الله در شهر کابل زندگی می‌کند. او به رادیو آزادی گفت که افزایش انفجارها مردم را به تشویش ساخته است: "حوادث و ترورها روز به روز در حال افزایش است. هر روز در کابل شاهد حوادثی هستیم که بیشتر آنها حتی در رسانه‌ها پوشش داده نمی‌شود. هر از چند گاهی داعش مسئولیت چنین حوادث را به عهده می‌گیرد که مایه نگرانی جدی است و باعث نگرانی در میان افغان‌ها می‌شود."

احسان ژوندون باشنده‌ای دیگر کابل بر شناسایی عاملان این انفجارها تأکید دارد: "این یک نگرانی برای مردم کابل است، اگر این افراد شناسایی نشوند، کنترل آنها دشوار خواهد بود."

خبرگزاری فرانسه به نقل از شاخه خراسان داعش می‌گوید که این گروه ناوقت دیروز جمعه سه انفجار در کابل انجام داده است.

شاخه خراسان داعش گفته است، در این انفجارها بس‌های مسافربری شیعه‌ها هدف قرار گرفتند که ده‌ها کشته و زخمی برجای گذاشتند.

شماری از افراد گروه طالبان در شهر کابل
شماری از افراد گروه طالبان در شهر کابل

اما وزارت داخلۀ حکومت طالبان می‌گوید که در این حملات دو غیرنظامی کشته و ۴ غیرنظامی دیگر زخمی شده اند.

حکومت طالبان هم می‌پذیرد که در این حملات داعش دست دارد، اما می‌گوید، وضعیت امنیتی در این اواخر خوب شده و این نوع رویدادها تهدید جدی و به معنی تسلط دشمن نیست.

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگو و معین وزارت اطلاعات و فرهنگ حکومت طالبان به رادیو آزادی گفت: "نیروهای امارت اسلامی برای جلوگیری از هرگونه تحرک دشمن در حالت آماده باش کامل هستند. انفجارهای اخیر در گلدان یا در میان مردم بی‌شک نوعی نگرانی است اما به معنی تهدید جدی یا تسلط دشمن نیست."

پس از به قدرت رسیدن طالبان، گروه داعش حملات خونین را در کابل و دیگر بخش‌های مختلف افغانستان انجام داد که در نتیجه‌ صدها تن کشته و زخمی شده اند.

از این میان می‌توان به حملات داعش در کابل، قندهار و قندوز اشاره کرد.

این در حالی است که هفته گذشته احمدالله وثیق، معاون سخنگوی حکومت طالبان در صفحۀ توییتر خود نوشت که شمار تلفات در افغانستان به صفر نزدیک شده و این را یک دست‌آورد بزرگ برای حکومت‌شان دانست.

آگاهان مسایل امنیتی به این باور اند که در حال حاضر نمی‌توان گراف ناامنی را به صفر رساند.

دود برخاسته از حمله انتحاری افراد داعش بر شفاخانه چهارصد بستر سردار محمد داوود خان November 2, 2021
دود برخاسته از حمله انتحاری افراد داعش بر شفاخانه چهارصد بستر سردار محمد داوود خان November 2, 2021

عبدالباری عارض، آگاه نظامی به رادیو آزادی می‌گوید، حملات و انفجارهای اخیر در کشور این نگرانی را افزایش داده که افغانستان به این زودی‌ها به صلح نخواهد رسید: "سابق هم قابل پیش‌بینی بود که با آمدن طالبان ممکن نخواهد بود که امنیت به‌صورت قطعی و صددرصد در افغانستان تامین شود بلکه یک مدت زمانی را ایجاب خواهد کرد."

طالبان پس از به قدرت رسیدن‌شان اطمینان دادند که دیگر دامن جنگ و ناامنی در افغانستان برچیده شد، اما چنین رویدادهایی آنان را مجبور می‌کند تا جنگ دیگری را در داخل کشور راه اندازی کنند.

طالبان اخیراً گفتند، تعداد شبه‌نظامیان داعش در افغانستان ۹۰۰ تن تخمین زده می‌شود که حدود ۶۰۰ تن را آنان بازداشت کرده اند.

XS
SM
MD
LG