لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۲۹ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۵۲

اخراج اجباری مهاجرین افغان؛ طالبان: گفت‌وگوها با ایران و پاکستان ادامه دارد


آرشیف- یک جوان افغان در نزدیک سرحد میان افغانستان و ایران
آرشیف- یک جوان افغان در نزدیک سرحد میان افغانستان و ایران

مادری که با شش فرزندش به افغانستان بازگشته می‌گوید از ایران به زور بیرونش کردند.

همسرش سال‌ها پیش هنگامی‌که در شهر مشهد مصروف کار ساختمانی بود از بالای ساختمان بر زمین افتاده و جان داده است.

آمنه باشنده بدخشان است. او می‌گوید از بیکاری و فقر به ایران رفته بودند، اکنون با شش فرزند خود به افغانستان بازگشته و در وضعیت بدی در کابل به سر می‌برد: "هیچ کمکی نکرده حکومت، گفتند ۲۰۰۰ برای تان می‌دهیم نام نویسی کردند اما تا حال کمک نکرده اند، این‌جا زیر خیمه در کابل افتادیم زندگی می‌کنیم، با شش اولاد چه کنم، صدای ما را به گوش حکومت برسانید."

صدها تن دیگر مانند آمنه از ایران و پاکستان بازگشته اند، اما هنوز در مورد سرنوشت آن شماری از آنان که در زیرخیمه ها زندگی می‌کنند و به نیازهای نخستین هم دسترسی ندارند تصمیمی گرفته نشده است.

بربنیاد تازه‌ترین آمار سازمان بین‌المللی مهاجرت شمار پناه‌جویانی که در سال ۲۰۲۱ از ایران به افغانستان بازگشته‌اند، به رقم بی‌پیشنۀ یک میلیون و دو صد هزار نفر رسیده است.

به گفته این سازمان از زمان به قدرت رسیدن دوباره طالبان در افغانستان، درصدی بیرون کردن پناه‌جویان افغان با زور از ایران به‌میزان قابل‌توجهی افزایش یافته است.

سازمان بین‌المللی مهاجرت نیز در حساب توییتر خود نوشته که بیش از یک میلیون مهاجر افغان در سال روان از ایران و پاکستان به افغانستان برگشته اند یا هم به زور اخراج شده اند و نیاز بی درنگ به کمک دارند.

شماری از افغان های که از ایران به کشور شان برگشته اند
شماری از افغان های که از ایران به کشور شان برگشته اند

همزمان با اوج گرفتن فقر و گرانی مواد خوراکی در افغانستان، وزارت مهاجرین و عودت کنندگان طالبان هم از اخراج اجباری پناه‌جویان از ایران و پاکستان در سه ماه گذشته نگرانی می‌کند.

این وزارت می‌گوید در سه ماه گذشته ۱۳۰ خانواده که شمارشان به هفت صد تا هشت صد تن می‌رسد از ایران و پاکستان به زور به افغانستان بازگشت داده شده اند.

عبدالمطلب حقانی سخنگوی وزارت امور مهاجرین و عودت کنندگان حکومت طالبان به رادیو آزادی گفت که برای جلوگیری از بیرون کردن به زور مهاجران از این دو کشور گفت‌وگوها را با آن‌ها آغاز کرده اند: "پناه‌جویانی که به افغانستان بازگشت کرده اند در ولایت‌های نیمروز، ننگرهار و شمار دیگر ولایت ها جابجا شده اند.اینها بگونه اجباری اخراج شده اند گفت‌وگوهای ما ادامه دارد."

این وزارت می‌گوید با در نظرداشت امکانات موجود به برخی نیازهای بازگشت کنندگان رسیدگی شده است.

هر چند وزارت مهاجرین حکومت طالبان آمار تازه‌ از شمار پناه‌جویان افغان در کشورهای ایران و پاکستان به دست نمی‌دهد اما پیش از این نور رحمان اخلاقی وزیر امور مهاجرین و عودت کنندگان حکومت پیشین در یک نشست خبری در نهم فبروری گفته بود که بیش از ۶ میلیون و ۶۰۰ هزار پناهجوی افغان در کشورهای مختلف جهان زندگی می‌کنند که از این میان حدود سه میلیون آنان در پاکستان و ایران به سر می‌برند.

XS
SM
MD
LG