لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۴۱

عمران خان رسانه‌های غربی را متهم به بدنام کردن پاکستان در قضیه افغانستان کرد


عمران خان صدراعظم پاکستان
عمران خان صدراعظم پاکستان

عمران خان صدراعظم پاکستان ناوقت روز دوشنبه (۲۲ قوس) در سخنرانی خود در مراسم افتتاح مرکز تحقیقاتی دیالوگ مارگلا گفت، رسانه‌های غربی از ۱۵ سال به این‌سو تلاش می‌کنند تا با وارد کردن اتهام "انتخاب سیاست دوگانه" اسلام آباد در قبال افغانستان، پاکستان را بدنام کنند.

او در بیانیه‌اش در این مورد گفت: "هیچ کشوری، هشتاد هزار تلفات نداشته که با ایتلاف امریکا پیوسته باشد. بی‌جا شده‌های داخلی هیچ یک کشوری به چهار میلیون و پنجصد هزار نفر نرسیده. خسارات اقتصادی که به ما وارد شده، بیشتر از صد میلیارد دالر بوده. مگر شما وقتی اگر به اخباری ۱۰ تا ۱۵ سال نگاهی اندازید، هیچ یک خبر‌های غرب به خاطر این کار‌ها به پاکستان کریدت نداده. اما بدنامی آنرا بر پاکستان انداخته اند که گویا این کشور دوگانه نقش بازی کرده است. همه آنها اشتباه کرده اند و ملامتی را به دوش پاکستان می اندازند."

عمران خان، امریکا و دیگر کشور‌های غربی را انتقاد کرد که از اسلام آباد توقع داشتند که جنگ را برای آنها برنده شود.

اما به گفته او پاکستان خود قربانی این جنگ بوده و برای نجاتش می‌کوشید.

در سال ۲۰۰۱ میلادی زمانی که نیروهای به رهبری امریکا رژیم طالبان را سقوط داد رهبران این گروه به پاکستان فرار کردند.

بر اساس گزارش‌ها، شوراهای طالبان در شهر‌های کویته، پیشاور و چند شهر دیگر فعال بودند و از آنجا جنگ در افغانستان را رهبری می‌کردند.

عمران خان: امریکا و دیگر کشور‌های غربی از اسلام آباد توقع داشتند که جنگ را برای آنها برنده شود.
عمران خان: امریکا و دیگر کشور‌های غربی از اسلام آباد توقع داشتند که جنگ را برای آنها برنده شود.

هر چند، پاکستان حضور طالبان در آن کشور را رد نمی‌کرد، اما منکر این بود که جنگجویان این گروه در قرارگاه‌های آن کشور آموزش می‌دیدند. جنگجویانی که بر ضد حکومت برخوردار از حمایت غرب در افغانستان می‌جنگیدند.

دونالد ترمپ رئیس جمهور پیشین امریکا در جنوری سال ۲۰۱۸ میلادی در تویتی پاکستان را به بازی دوگانه و فریبکاری متهم کرد.

او در این تویت نوشت که پاکستان در ۱۵ سال گذشته رهبران امریکا را فریب داده و ۳۳ میلیارد دالر امریکا را به نام همکاری در مبارزه با تروریسم به دست آورده و در پاسخ دروغ گفته و فریب داده است.

هر چند پاکستان این ادعای امریکا را در آن زمان رد و از ترمپ و ادارهٔ او به شدت انتقاد کرد، اما از آن زمان به بعد از کمک میلیون‌ها دالر ایالات متحده محروم شد.

XS
SM
MD
LG