لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۶ اسد ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۲۲

گاردین: سیستم صحی افغانستان به دلیل تحریم‌ طالبان در آستانه فروپاشی قرار دارد


شماری از روزنامه‌های جهان
شماری از روزنامه‌های جهان
  • گاردین

روزنامه گاردین چاپ بریتانیا در شمارۀ اخیرش مطلبی را در مورد وضعیت صحی در افغانستان نوشته است.

روزنامه نوشته که سیستم صحی افغانستان به دلیل تحریم‌های طالبان در آستانه فروپاشی قرار دارد زیرا به گفته گاردین آگاهان صحی هشدار جدی داده اند که کارمندان صحی حقوق شان را دریافت نکرده اند و مراکز صحی فاقد امکانات ابتدایی برای درمان بیماران است.

در ادامه به نقل از داکتر پاول اشپیگل رئیس امور بشردوستانه در پوهنتون جانز هاپکینز میخوانیم که به روزنامه گفته است که در یک سفر پنج هفته‌ای اخیر به افغانستان، شفاخانه‌های دولتی را که برای آسیب پذیرترین افراد خدمات صحی فراهم می‌کنند، فاقد مواد سوخت، دوا و حتی تجهیزات صحی یافته است.

آقای پاول گفته که مبارزه علیه ویروس کرونا در افغانستان تقریباً متوقف شده و او خواستار کمک‌ها برای جلوگیری از عمیق تر شدن بحران عرضۀ خدمات صحی در آن کشور شده است.

گاردین در ادامه نوشته که اظهارات اشپیگل منعکس کنندۀ نگرانی فزاینده در مورد سقوط عرضۀ خدمات صحی در سرتاسر افغانستان است کشوری که حدود ۲۳ میلیون نفوس دارد و در حال حاضر دچار بحران اقتصادی شدید است.

در ادامه می خوانیم که داکتر اشپیگل گفته که غرب باید رویکرد متفاوتی را برای وضع تحریم‌ها بر طالبان استفاده کند او گفته که نگرانی‌ها در مورد طالبان قابل درک است، اما حقیقت این است که زندگی میلیون‌ها نفر بخاطر تحریم‌های غرب در افغانستان با خطر مواجه شده.

  • نیویارک پُست

روزنامه نیویارک پُست به بحران اقتصادی افغانستان پرداخته و در آغاز مطلبی نوشته که یک مادر ناامید در افغانستان مجبور شد تا یکی از نوزادان دو گانگی خود را در بدل ۱۰۴ دالر بفروشد تا جان نوزاد دیگرش را نجات دهد.

از او بخاطر افشاء نشدن هویتش به نام بی‌بی یاد شده است.

در ادامه می خوانیم که این کشور جنگ زده با بدترین قحطی در تاریخ خود مواجه است و تعداد زیادی از خانواده‌ها مجبور به اتخاذ تصامیم ناامید کننده و تغییردهنده زندگی برای زنده ماندن شده اند.

روزنامه نوشته که اوایل امسال خشکسالی باعث شد که بی‌بی و خانواده‌اش مزرعه خود را ترک کرده و به جای دیگر منتقل شوند.

چهار ماه پیش بی‌بی دوگانگی به دنیا آورد: یک دختر و یک پسر.

اما با اضافه شدن دو طفل جدید در خانواده که قبلاً شش فرزند دارند، بی‌بی و شوهرش می دانستند که انتخاب سختی در پیشرو دارند.

بی بی‌به اداره سیف دی چیلدرن یا نجات اطفال گفته که پسر نوزاد خود را به یک زوج که طفل نداشتند در بدل ۱۰۴ دالر امریکایی فروخت، زیرا خانواده‌اش نمی توانستند آن طفل و یا دیگر اعضای خانواده را سیر کنند.

براساس گزارش سیف دی چیلدرن، پیش بینی شده که بیش از ۹۷ درصد افغان‌ها تا اواسط ۲۰۲۲ به زیر خط فقر قرار گیرند.

XS
SM
MD
LG