لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۰ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۰۷

ریاست پاسپورت: روند توزیع پاسپورت در کابل بزودی دوباره آغاز می‌شود


آرشیف- صف طولانی متقاضیان پاسپورت در سرک ریاست عمومی پاسپورت در شهر کابل
آرشیف- صف طولانی متقاضیان پاسپورت در سرک ریاست عمومی پاسپورت در شهر کابل

عبدالصبور یکی از متقاضیان پاسپورت در کابل است. او می‌گوید تلاش داشت تا برای تداوی خواهرش به خارج از کشور برود اما پس از متوقف شدن فعالیت اداره پاسپورت در کابل تا حال منتظر مانده است.

او در صحبت با رادیو آزادی از حکومت طالبان انتقاد کرد که با گذشت یک ماه هنوز هم موفق به بازگشایی اداره پاسپورت در کابل نشده است:‌ "من یک بیمار دارم که می‌خواستم برایش پاسپورت بگیرم اما بدبختانه که اداره پاسپورت در کابل مسدود شد. من می‌خواستم بیمارم را به یک کشور دیگر برای تداوی ببرم اما تا حال خبری از روند توزیع پاسپورت نیست مسدود شدن بخش کابل مشکلات ما را بیشتر کرده است."

مسعود یکی دیگر از متقاضیان پاسپورت می‌گوید فورم آنلاین در دست دارد و مطابق جدول ترتیب شده از سوی ریاست پاسپورت، نوبتش نزدیک شده بود اما تا حال منتظر مانده است: "من فورم آنلاین داشتم یک روز مانده بود که نوبت من برسد تا همراه با اعضای خانواده ام بایومتریک شوم اما ناگهانی خبر شدم که اداره پاسپورت کارش را متوقف کرده این برای ما زیاد نگران کننده است."

آنان از مسئولان ریاست پاسپورت تقاضا دارند تا هرچه زودتر روند توزیع پاسپورت را در کابل از سرگیرد.

این ریاست یک ماه قبل روند توزیع پاسپورت را به متقاضیان آنچه مشکلات فنی در دستگاه های بایومتریک خواند، مسدود کرد.

اما با گذشت یک ماه دیده می‌شود که هنوز هم روند توزیع پاسپورت آغاز نشده و این مسئله سبب نگرانی مردم شده است.

علم گل حقانی رئیس عمومی ریاست پاسپورت افغانستان
علم گل حقانی رئیس عمومی ریاست پاسپورت افغانستان

علم گل حقانی رئیس اداره پاسپورت روز چهارشنبه در پیوند به نگرانی متقاضیان پاسپورت به رادیوآزادی گفت: "امکانات زیاد را تکمیل کرده‌ایم، ماشین ها آماده شده و یک قسمت مشکلات که موجود است تا چهار روز آینده تکمیل می‌شود و در روز های نزدیک فعالیت ما در مرکز شروع می‌شود."

اما آقای حقانی از زمان دقیق آغاز دوباره روند توزیع پاسپورت چیزی نگفت.

این مسئول ریاست پاسپورت می‌گوید که تاکنون ۱۴۰ هزار پاسپورت به مردم در افغانستان توزیع شده و تاکنون از این طریق بیش از ۶۰۰ میلیون افغانی عواید بدست آمده است.

ریاست پاسپورت پس از به قدرت رسیدن طالبان در افغانستان در اواخر ماه اسد سال روان مسدود شد، اما حکومت طالبان در اواسط ماه میزان روند توزیع پاسپورت در کابل را از سرگرفت.

اولویت برای کسانی که فورم آنلاین داشتند، مریضداران، کسانی که سفرهای رسمی عاجل داشتند داده شد.

پس از آغاز این روند در کابل روزانه به هزارها تن از مرکز و ولایات در برابر ریاست پاسپورت در کابل صف بسته و برای به دست آوردن پاسپورت حتی شب‌ها را صبح می‌کردند.

پس از آن روند توزیع پاسپورت در ولایات نیز از سرگرفته شد که تا کنون ادامه دارد.

مسئولان ریاست پاسپورت می‌گویند روند توزیع پاسپورت در ۳۱ولایت کشور به گونه عادی ادامه دارد، به شمول کابل در ولایت‌های سرپل و هلمند نیز در روز های آینده آغاز می‌شود.

XS
SM
MD
LG