لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۱۸ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۴۸

خانه رباتیک افغانستان کار ایجاد یک تیمِ جایگزین تیم پیشین را آغاز کرده است


دختران رباتیک افغانستان در ولایت هرات
دختران رباتیک افغانستان در ولایت هرات

پس از بیرون شدن تیم دختران رباتیک افغان از افغانستان به علت حاکم شدن طالبان، خانه رباتیک افغانستان می گوید که کار ایجاد یک تیم جایگزین را در افغانستان آغاز کرده اند.

به گفته مسوولان این خانه، این تیم دختران رباتیک توانمندی شرکت در مسابقات جهانی ربات سازی را دارد و با هماهنگی تیم دختران رباتیک مستقر در قطر، در مسابقات بین‌المللی شرکت خواهند کرد.

از سوی دیگر شماری از دختران ربات ساز در هرات نگران محدودیت ها و آینده کاری شان استند.

در صنف آموزش ربات سازی در یکی ازمکاتب خصوصی در شهر هرات، پنجاه دختر و پسر مصروف ساخت و آزمایش ربات های مختلف استند.

دختران رباتیک افغانستان در ولایت هرات
دختران رباتیک افغانستان در ولایت هرات

فرشته وصال یازده ساله یکی از این دختران است که تاکنون دو ربات کوچک فوتبالیست ساخته است. اوکه صنف پنجم مکتب است ماه پیش در مسابقات ربات سازی در مکتب شان، مقام نخست را به دست آورده است.

فرشته می‌گوید: "من می خواهم که در آینده ربات پیشرفته تر بسازم و در مسابقات جهانی شرکت کنم تا برای دخترهای افغان و افغانستان افتخار بیاورم."

دختران ربات ساز در این صنف رؤیاهای بلندی در سر دارند، اما نگران آینده شان استند. زینب اخترزاده متعلم صنف ششم یکی دیگر از این دختران است که نگران محدودیت ها بر فعالیت های ربات سازی شان است. او می گوید، وضع هرگونه محدودیت بر فعالیت شان پذیرفتنی نیست.

او می‌گوید: "ما می خواهیم که کسی مانع آمدن ما به مکتب نشود و کسی اجازه ندهد تا ربات نسازیم و ما برای هیچ کسی اجازه چنین کاری را نمی دهیم تا جلو این کارهای ما را بگیرد."

دختران رباتیک افغانستان در ولایت هرات
دختران رباتیک افغانستان در ولایت هرات

بر بنیاد آمارهای خانه رباتیک افغانستان، در حال حاضر شش هزار دختر و پسر در پانزده مکتب در ولایت های کابل، هرات و بلخ مصروف آموختن ربات سازی استند. مجتبی رضایی مسوول خانه رباتیک می گوید که تلاش ها برای ساخت یک تیم تازه رباتیک دختران در داخل افغانستان برای شرکت در رقابت های جهانی جریان دارد.

آقای رضایی می‌گوید: "با توجه به وضع موجود کشور شاید یک عده ای گمان کنند که فعالیت های رباتیکی کاهش پیدا کرده است. من برای مردم خود عرض می کنم که ما با تمام قدرت در این راستا فعالیت خواهیم کرد و حضور خواهیم داشت. هم اکنون در حدود شش هزار شاگرد در هرات و کابل تحت پوشش خانه رباتیک افغانستان آموزش های رباتیک را می بینند."

به دنبال سقوط حکومت پیشین، تیم دختران رباتیک از افغانستان خارج شد و اکنون در قطر به سر می برد.

دختران رباتیک افغانستان
دختران رباتیک افغانستان

سمیه فاروقی کاپیتان این تیم می گوید که برای رشد ربات سازی در افغانستان، دختران افغان را حمایت می کند و زمینه را برای حضور شان در مسابقات جهانی نیز فراهم می سازد.

بانو فاروقی می‌گوید: "خوشحال استیم که دیگر اعضای تیم ما و برخی دختران دیگر در افغانستان هنوزهم رشته رباتیک را پیش می برند. هر کاری که در توان ما باشد برای این دختران انجام می دهیم و از آنان حمایت می کنیم. فعلا ما صنف های آنلاین را در ولایت هرات برگزار کرده ایم تا به دختران این فرصت را مهیا کنیم تا حداقل استفاده را از این شرایط بکنند."

سمیه فاروقی کاپیتان تیم رباتیک افغانستان
سمیه فاروقی کاپیتان تیم رباتیک افغانستان

دختران ربات ساز افغان در سال های اخیر با گرفتن مدال های مختلف در مسابقات جهانی، توانمندی دختران افغان را به نمایش گذاشته اند.

در سال روان نیز تیم دختران ربات ساز افغان که در مسابقات فرست گلوبل شرکت کرده بودند، جایزه داوران این مسابقه را به دست آوردند.

با این حال فرشته وصال امیدوار است که محدودیت بر فعالیت های او وضع نشود تا بتواند ربات های پیشرفته بسازد و در مسابقات جهانی، برای افغانستان افتخار کسب کند.

XS
SM
MD
LG