لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۳۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۲۵

محب: می‌خواستیم از طریق لویه جرگه و انتخابات قدرت را به طالبان انتقال دهیم


حمدالله محب مشاور امنیت ملی محمد اشراف غنی رئیس جمهور پیشین افغانستان
حمدالله محب مشاور امنیت ملی محمد اشراف غنی رئیس جمهور پیشین افغانستان

مشاور امنیت ملی رئیس جمهور سابق افغانستان می گوید آنها نیت داشتند که قدرت را ازطریق لویه جرگه به طالبان بسپارند.

حمدالله محب که مشاور امنیت ملی رئیس جمهور سابق افغانستان می گوید انتخابات ولویه جرگه دو گزینه ای بودند که آنها می خواستند از طریق آن ها قدرت را به طالبان انتقال دهند.

آقای محب اکنون درایالات متحده بسر می برد. او روز پنجشنبه به رادیو آزادی گفت که وی و شماری دیگر از مسئولان سابق درهمان روزیکه کابل بدست طالبان سقوط کرد پلان داشتند که به دوحه بروند و با طالبان گفتگو کنند.

وی میگوید که آنها پس ازآن از گفتگو وحل سیاسی مایوس شدند که دانستند که کنترول نیروهای امنیتی را ازدست داده اند.

آقای محب گفت: "به من وظیفه سپرده شده بود که باید با طالبان مذاکره کنیم تا یک پروسۀ برای انتقال قدرت تهیه کنیم که منافع مردم افغانستان درآن حفظ شود، ولی متاسفانه وضعیت هرساعت تغییر می کرد، یک حالتی آمد که اردو، پولیس و نیروهای امنیت ملی از کنترول ما خارج شدند."

آقای محب می افزاید که خارج شدن نیروهای امنیتی از کنترول هنگامی به وی واضح شد که این نیروها از میدان هوایی درامور چهار هیلی‌کوپتر مختص به رئیس جمهور مداخله کردند.

وی می گوید ازاین جمله یک هیلی‌کوپتر که میخواست "به گمان اغلب" بدنبال بسم‌الله محمدی وزیر دفاع آنزمان برود ازسوی نیروهای امنیتی مورد اصابت قرار گرفت.

آقای محب میگوید که با دیدن این وضعیت وی متیقن شد که اگر رئیس جمهور سابق محمد اشرف غنی درکابل بماند به سرنوشت داکتر نجیب‌الله رئیس جمهور اسبق روبرو خواهد شد.

حمد‌الله محب درمصاحبه با رادیو آزادی از گفتگوی تلفونی خود درآستانۀ سقوط کابل با خلیل الرحمان حقانی عضو برجستۀ شبکۀ حقانی و وزیرمهاجرین در حکومت کنونی طالبان نیز یادآور شده است.

آقای محب میگوید زمانیکه طالبان به ولایت های میدان وردک و لوگر رسیده بودند وی با خلیل‌الرحمن حقانی دربارۀ یک مصالحه و سازش صحبت کرد، ولی درمقابل از وی خواسته شد که تسلیمی خود را اعلام کند.

او گفت: "خواست آنها درآنزمان این بود که شما با نشر یک اعلامیه بگویید که ما تسلیم شدیم، سپس مذاکره خواهیم کرد، من به او گفتم که اول کسی مذاکره میکند سپس پیش میرود اگر کسی اعلامیۀ تسلیمی نشر کند به مذاکرات چه ضرورت میماند؟ آنها به پیام خود اصرار ورزیدند و به هیچ نتیجه دست نیافتیم."

رادیو آزادی تلاش کرد که دربارۀ این اظهارات آقای محب نظر طالبان را بگیرد، ولی آنها به سوال‌های ما پاسخ ندادند.

طالبان قبلاً گفته اند که حکومت رئیس جمهور غنی برای حل سیاسی آمادگی نداشت و در صدد ادامۀ قدرت بود.

طالبان گفته اند که آنها بعد از خروج آقای غنی از کابل، برای جلوگیری از هرج ومرج به پایتخت داخل شدند.

شماری از نیروهای حکومت طالبان در کابل
شماری از نیروهای حکومت طالبان در کابل

بعد از خروج آقای غنی از کشور، معاون اول وی امرالله صالح خود را سرپرست ریاست جمهوری اعلام و لوای مقاومت بلند کرد. ولی آقای محب میگوید که وی درآستانۀ سقوط کابل امکان مقاومت را با وزیران دفاع و داخله و رئیس امنیت ملی مطرح کرد، ولی نظریات منفی بود.

او گفت: "من با وزیرصاحب دفاع، وزیرصاحب داخله، و رئیس صاحب امنیت ملی یک جلسه دایر کردم، هرچهار ما نشستیم، من پرسیدم که آیا مقاومت امکان دارد یانه؟ وزیرصاحب دفاع به وضاحت گفت که مقاومت ممکن نیست."

بسم‌الله محمدی وزیردفاع حکومت پیشین افغانستان
بسم‌الله محمدی وزیردفاع حکومت پیشین افغانستان

آقای محب می‌افزاید که رئیس جمهور سابق اشرف غنی هنوز هم درامارات متحدۀ عربی بسر می برد و در آینده پیام های دیگری نیز به افغان ها خواهد داشت.

حمدالله محب مانند برخی دیگر مقامات سابق افغانستان و دیپلوماتان خارجی از طالبان می خواهد که یک حکومت وسیع بنیاد تشکیل دهند که افراد جریانات فکری و سیاسی مختلف درآن حضور داشته باشند

XS
SM
MD
LG