لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۰۶

با فرا رسیدن فصل زمستان معتادان بی‌سرپناه با خطر مرگ روبرو اند


آرشیف، یک محل بود و باش معتادین
آرشیف، یک محل بود و باش معتادین

با فرا رسیدن فصل زمستان معتادان بی‌سرپناه با خطر مرگ روبرو اند.

در یک هفته گذشته چندین جسد معتادان مواد مخدر در هرات بدست آمده که به دلیل سردی هوا جان باخته اند.

شکایت معتادانی که در همین یکی – دو شب به دلیل سردی هوای همراهان‌شان را از دست داده اند.

این معتادان در دو ماه اخیر از ترس طالبان در بخش‌های مختلف شهر هرات پراکنده شده بودند، اما با سردتر شدن هوا آنان دوباره به شهر پناه آورده اند.

معتادان و باشنده گان شهر هرات ادعا دارند که در یک هفته گذشته ۱۴ معتاد مواد مخدر به دلیل سردی هوا جان داده اند و با سرد تر شدن هوا جان بیشتر معتادان در خطر است.

آرشیف، محل بود و باش یک معتاد در ولایت هرات
آرشیف، محل بود و باش یک معتاد در ولایت هرات

داکتر جلالی سر طبیب شفاخانه حوزوی هرات به رادیو آزادی گفت، تنها جسد دو فرد معتاد به این شفاخانه آورده شده، اما جان باختن تعداد بیشتر معتادان را هم رد نمی‌کند.

آقای جلالی می گوید: "در ۲۴ ساعت گذشته ما به تعداد دو فوتی از معتادان مواد مخدر داشتیم که متاسفانه به دلیل سردی هوا فوت کرده بودند و به شفاخانه انتقال یافتند. اگر آمار دیگری پخش شده شاید واقعاتی بوده که اجساد آن به شفاخانه انتقال داده نشده است."

مسوولان حکومت طالبان در برخی ولایت‌ها از دستگیری فروشنده گان مواد مخدر خبر میدهند و میگویند، که با محدود شدن دسترسی به مواد مخدر، تعداد بیشتر معتادان حاضر شده اند داوطلبانه مواد مخدر را ترک کنند.

معتادینی که در یک مرکز درمان اعتیاد بستری شده اند
معتادینی که در یک مرکز درمان اعتیاد بستری شده اند

باشنده گان برخی ولایت‌های دیگر، از جمله هرات اما میگویند که عرضه مواد مخدر به معتادان به پیمانه گذشته آن ادامه دارد، ولی برعکس گذشته حال فروشنده گان مواد مخدر به گونه پنهانی فعالیت دارند.

شهر کابل نیز به دلیل داشتن هزاران معتاد بی‌سرپناه، تنها در زمستان سال گذشته شاهد جان باختن نزدیک به پنجاه معتاد بود.

داکتر منصور ارشاد متخصص تداوی معتادان میگوید، معتادان مواد مخدر به دلیل نداشتن حمایت خانواده، عدم دسترسی به غذای کافی و ضعیف بودن حالت فزیکی بدن شان، در برابر سردی هوا آسیب پذیر اند.

محمد ظاهر سلطانی رییس شفاخانه تداوی معتادان ابن سینا در کابل میگوید، هر چند شفاخانه آنان دارای هزار بستر بود، اما حال در این مرکز سه هزار تن بستری اند، از این رو تا حال برنامه زمستانی جمع آوری معتادان را اجراء نکرده اند.

مرکز درمان افراد معتاد به مواد مخدر در هرات
مرکز درمان افراد معتاد به مواد مخدر در هرات

آقای سلطانی گفت: "پلان برای جمع آوری معتادان وجود دارد، اما برای اکنون شما میدانید که ظرفیت بسترهای شفاخانه ما یک هزار بود و حال به سه هزار بستر افزایش یافته و همین اکنون ما سه هزار بستر در داخل بستر داریم، در همین یکی – دو روز مدت بستر اینها به پایان می رسد و جمع آوری بعدی صورت می گیرد."

حکومت طالبان در یک و نیم ماه اخیر در چند ولایت افغانستان جمع آوری گروهی معتادان مواد مخدر را آغاز کرده اند و بر علاوه شفاخانه ها، در برخی ولایت‌ها هزاران معتاد را در زندان نگهداری می کنند.

به باور داکتران طبی، در صورت عدم دسترسی معتاد به خدمات صحی و ادویه، وی دچار آسیب‌های صحی شدید صحی می شود و در چنین حالتی امکان تلف شدن فرد معتاد بیشتر است.

please wait

No media source currently available

0:00 0:03:13 0:00
لینک مستقیم

XS
SM
MD
LG