لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۲۸ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۵۵

داکتران: عدم دسترسی معتادان تزریقی به سرنج سبب گسترش امراض ساری می‌شود


معتادان تزریقی در کابل
معتادان تزریقی در کابل

داکتران می‌گویند که عدم دسترسی معتادان تزریقی به سرنج سبب گسترش امراض ساری می شود.

عدم دسترسی معتادان زرقی به سرنج نگرانی ها در رابطه به گسترش امراض ساری میان معتادان مواد مخدر را به وجود آورده است.

کارمندان برخی مراکز ترک اعتیاد میگویند، برنامه کاهش اضرار مواد مخدر که در گذشته از طریق آن در محلات تجمع معتادان بالای آنان سرنج و برخی وسایل دیگر توزیع می شد، با مشکل روبرو شده است.

گوشه ای از پل سوخته شهر کابل، محل تجمع معتادان، جای که در گذشته صدها معتاد گردهم می آمدند و از مواد مخدر استفاده می کردند.

حال، اما در هر گوشه این پُل دو – سه معتاد بگونه پنهانی گردهم می آیند و از مواد مخدر استفاده می کنند، معتادانی که اکثریت آنان مواد مخدر را با استفاده از سرنج در بدن شان تزریق می کنند، اما یک سرنج چند بار و مشترکاً از سوی چندین معتاد استفاده می شود.

محل بود وباش معتادین در کابل
محل بود وباش معتادین در کابل

وزارت صحت عامه افغانستان در گذشته جهت جلوگیری از انتقال امراض ساری در میان معتادان، صبح هر روز در محلات تجمع معتادان برای آنان سرنج توزیع می کرد، اما این برنامه حال با مشکل روبرو شده است.

امان‌الله رووفی کارمند بخش آگاهی عامه و عرضه خدمات طبی در مرکز نجات میگوید، هرچند برنامه کاهش اضرار رسماً متوقف نشده، اما بنا به برخی دلایل آنان نمیتوانند این خدمات را به معتادان ارایه کنند.

آقای رووفی گفت:"کاهش اضرار مواد مخدر یکی از برنامه های ما است و متوقف نشده، اما مشکل این است، معتادینی که در گذشته در یک محل تجمع می کردند حال در سطح شهر پراکنده شده اند و کسانی که از ما سرنج دریافت می کردند حال در دسترس ما نیستند. ما تلاش می کنیم، کسانی که مواد مخدر را زرق می کنند به آنان خدمات ارایه کنیم."

خواستیم در رابطه به از سرگیری برنامه کاهش اضرار و امکان تطبیق خانه به خانه آن نظر حکومت طالبان را نیز داشته باشیم، اما مقام های وزارت صحت عامه به تماس های مکرر ما پاسخ نه دادند.

به اساس معلومات اداره مبارزه با مواد مخدر سازمان ملل متحد، هم زمان با افزایش استفاده از مواد مخدر کیمیاوی در افغانستان، تعداد معتادان زرقی نیز در سال های اخیر در این کشور افزایش یافته است.

از همین رو سازمان ملل متحد و کولمبو پلان در سال های اخیر در بخش تطبیق برنامه کاهش اضرار مواد مخدر، سرنج، گاز پت، الکول و کاندوم را بالای معتادان توزیع می کرد، تا از انتقال امراض ساری در میان معتادان جلوگیری شود.

داکتر بریالی میوندوال متخصص تداوی معتادان میگوید، عدم دسترسی معتادان زرقی به پیچکاری و سایر وسایل طبی نگران کننده است، زیرا این کار سبب گسترش امراض ساری از معتادان به افراد سالم جامعه خواهد شد.

شماری از معتادین زیر پل سوخته کابل
شماری از معتادین زیر پل سوخته کابل

آقای میوندوال گفت: "متاسفانه حال این برنامه وجود ندارد و محل تجمع معتادان هم مشخص نیست، حال معتادان از سرنج های مختلف به گونه مشترک استفاده می کنند و از آن امراض مختلف ساری همانند: ایدز، HCV و HIV به وجود می آید که بعداً این امراض از معتادان به افراد سالم انتقال میابد. زیرا آنان به خانه می روند و در آنجا بود و باش می کنند."

پس از حاکمیت دوباره طالبان بر افغانستان، حال عرضه مواد مخدر بگونه پنهانی صورت می گیرد و معتادان نیز بر عکس گذشته در یک محل تجمع نمی کنند، از همین رو دسترسی کارمندان خدمات صحی جهت توزیع سرنج به معتادان دشوار تر شده است.

please wait

No media source currently available

0:00 0:03:22 0:00
لینک مستقیم
XS
SM
MD
LG