لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۳۸

واکنش‌های گسترده در پیوند به‌'گفته‌های اخیر عمران خان'


عمران خان صدر اعظم پاکستان
عمران خان صدر اعظم پاکستان

اظهارات اخیر صدراعظم پاکستان با واکنش تند افغان‌ها در سطح سیاسی و اجتماعی مواجه شده و آن‌را توهین خوانده اند، اما حکومت طالبان می‌گوید که عمران خان هیچ اظهارات توهین آمیزی نکرده است.

عمران خان دیروز یکشنبه (۲۹ قوس ۱۴۰۰) در نشست سازمان همکاری اسلامی در اسلام آباد گفت: "هر جامعه دیدگاه و فرهنگ متفاوتی در مورد حقوق بشر و زنان و دختران دارد. به عنوان مثال، خیبر پشتون‌خوا را مثال می‌زنم زیرا طالبان نیز عمدتاً پشتون هستند. در مناطق قبایلی به والدین این امتیاز را داده‌ایم که دختران‌شان را به مکتب بفرستند، اما اگر حساسیت فرهنگ آنها را درک نکنیم، با وجود این امتیاز، دختران شان را به مکتب نمی‌فرستند. همانطور که پیشاور دارای فرهنگ متمایز از سایر مناطق قبایلی پشتون است، کابل نیز از سایر مناطق دور افتاده جدا است. بنابر این ما وقتی در مورد زنان و حقوق آنان [در افغانستان] صحبت می‌کنیم، حساس باشیم."

سخنان عمران خان واکنش‌های گسترده‌ای را برانگیخت.

ساعاتی پس از این اظهارات، حامد کرزی، رئیس جمهور پیشین افغانستان سخنان عمران خان را تلاشی برای ایجاد اختلاف میان افغان‌ها و توهین به شهروندان افغانستان خواند.

حامد کرزی رئیس جمهور پیشین افغانستان
حامد کرزی رئیس جمهور پیشین افغانستان

آقای کرزی به عمران خان توصیه کرد که دست از تبلیغ علیه افغان‌ها، مداخله به امور داخلی این کشور و نمایندگی از این کشور در نزد جامعه جهانی بردارد.

امیرخان متقی، سرپرست وزارت خارجۀ حکومت طالبان پس از بازگشت به کابل در میدان هوایی حامد کرزی به رسانه‌ها گفت: "هرکس مسئول صحبت‌های خود است و این مناسب نیست که یک کنفرانس مثبت را جنبۀ منفی بدهیم."

آقای متقی گفت: "این نظریات آنان است. من چیز توهین آمیزی در آن نمی‌بینم که از جانب حکومت واکنش نشان دهیم."

اما برعکس طالبان، امرالله صالح معاون نخست اشرف غنی رئیس جمهور برکنار شدۀ افغانستان در صفحۀ توییتر خود در جواب به اظهارات صدراعظم پاکستان نوشته، "جامعه بی‌سواد و ناآگاه یکی از برنامه‌های استراتژیک پاکستان در افغانستان است که برای تحقق آن عمران خان چنین اظهاراتی می‌کند."

امرالله صالح معاون نخست اشرف غنی رئیس جمهور پیشین افغانستان
امرالله صالح معاون نخست اشرف غنی رئیس جمهور پیشین افغانستان

آقای صالح موضع تند افغان‌ها را در قبال اظهارات عمران خان ستود و آن را نشانۀ بیداری شهروندان افغانستان عنوان کرد. آقای صالح در نوشتۀ خود برضد طالبان نیز موضع سختی گرفته و آنان را "ملیشه‌های پاکستان" خوانده است، چیزی که طالبان آن را رد می‌کنند.

این صحبت‌ها واکنش‌های زیادی را در میان شهروندان کشور نیز داشته است.

روح الله تلاش، باشندۀ کابل می‌گوید: "رفتن یا نرفتن دختر خانم‌ها به مکتب را جز سنت افغان‌ها بیان کرد و به نحوی به جهانیان پیامی رساند که نباید به مسایل افغانستان مداخله کنند. در حقیقت این حق را اسلام برایشان داده و این حق هر افغان و هر دختر افغان است که پوهنتون برود، حق تحصیل و حق کار را داشته باشد."

یک مکتب دخترانه در بدخشان
یک مکتب دخترانه در بدخشان

صفی‌الله خپلواک، باشندۀ هرات در واکنش به صحبت‌های عمران خان چنین می‌گوید: "گفته‌های اخیر عمران خان صدراعظم پاکستان در باره حق تحصیل دختران و زنان افغانستان کاملاً مغرضانه، بی‌شرمانه و دور از حقیقت است و هیچ ربطی به تاریخ، فرهنگ و سنت مردم افغانستان ندارد. اگر دور نرویم در بیست سال گذشته دختران و زنان افغانستان دستاوردهای چشم‌گیر و قابل ملاحظه‌‌ در بسیاری بخش‌های اقتصادی آموزشی و اجتماعی داشتند."

سخنان عمران خان در شبکه‌های اجتماعی نیز خشم افغان‌ها را برانگیخته است.

عصمت قانع، نویسنده و تحلیلگر در پاسخ به عمران خان نوشته که "فرهنگ افغانستان هرگز فرهنگ سرکوب و زنجیر کشیدن زنان نبوده است و افغان‌ها قتل و مرگ در لباس زنانه را می‌بخشند."

به گفته او، "شهروندان افغانستان به زنان به عنوان ناموس خود می‌بینند و پس از مقدسات دینی، ناموس برای شان مقدس است."

افراسیاب ختک، فعال سیاسی در خیبر پشتون‌خواه در واکنش به اظهارات عمران خان یک متل مشهور را نقل کرده و می‌گوید، "آن کنیز ذلیل می‌شود که به امر یک کنیز دیگر لباس بشوید." وی افزود که هیچکس به دهان عمران خان اهمیت نمی‌دهد، اما به زودی این توطئه نیز مانند دیگرانش خنثی خواهد شد.

منظور پشتین، رهبر جنبش تحفظ پشتون‌ و سیاستمدار، گفته‌های عمران خان را دروغ خوانده و افزوده که برای کمک گرفتن، این گونه سنت‌های کلیشه‌ای و گمراه کننده را حذف کنید.

منظور پشتین، رهبر جنبش تحفظ پشتون‌
منظور پشتین، رهبر جنبش تحفظ پشتون‌

آقای پشتین در حساب رسمی توییتر خود نوشت: "افغان‌ها هرگز زنان را از تحصیل و حقوق شان محروم نکرده اند."

محسن داور، عضو مجلس نماینده‌گان پاکستان و رهبر جنبش جمهوری‌خواه گفته که عمران خان پس از بارها شرمساری، به قربانی کردن فرهنگ پشتون ادامه داد، اما افزود که می‌دانست که عمران خان مجبور به گفتن چنین دروغ‌هایی شده است.

XS
SM
MD
LG